Författare Ämne: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp  (läst 7723 gånger)

ijugel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« skrivet: tis 18 nov 2008 20:03:25 »
Hej!
Hade tänkt köpa mig några stringhullor och behöver er hjälp med att avgöra om den är äkte vara eller ej=)  (se bifogad bild)
Priset är 700 kr, är detta ett rimligt pris för hyllan?

Är jättetacksam för svar

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« Svar #1 skrivet: tis 18 nov 2008 20:54:08 »
Jag personligen vet inte hur bakstycken ser ut på såna golvmodeller (jag vet en annan modell som har en annan lösning däremot)

Men skulle tippa att måtten ska vara 78 breda hyllor, 20 eller 30 djupa även här om det är äkta string

Hyllplanen ska också ha gångjärn på hakarna på ena sidan, på andra sidan är hakarna fasta

Höjden på gavlarna 75, djup 18 eller 28

Sen finns det mindre respektive större mått, men detta ser på bild ut som  75-78 i yttermått är närmast
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« Svar #2 skrivet: ons 19 nov 2008 06:47:22 »
Det ser ut som furu som trä i hyllplanen och det är det oattraktivaste träslaget, men tycker man att det är OK så är det inget farligt dyrt pris för hyllan. Det är en fristående hylla som nog inte går att bygga vidare på vad jag vet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« Svar #3 skrivet: ons 19 nov 2008 20:18:47 »
Men det måste gå att sätta ihop flera i bredd i alla fall
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« Svar #4 skrivet: ons 19 nov 2008 23:06:55 »
Är gavlarnas nedersta "tvär" tråd formad uppåt som en pil/triangel??Så det blir två fötter som hyllan står på??Är hyllplanen etikettsignerade på undersidan??
Som JJ säger så är detta en av de mer oattraktiva modellerna dels med ljusa hyllplan och vita gavlar,dom som folk vill ha har svarta gavlar och mörka hyllplan.Dock har jag både och själv och tycker dom kompletterar varandra bra.
700 är absolut inget överpris för denna hylla,jag hadde nog räknat på en 1000-lapp för exemplaret på bilden då den ser väldigt fin ut och golvstånde hyllor inte är speciellt vanliga trots att den har ljust trä och vita gavlar

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« Svar #5 skrivet: tor 20 nov 2008 12:17:10 »
Jag tror inte att vita gavlar är mindre efterfrågade än svarta - jag tycker nog personligen att vita är snyggare än svarta, iaf till hyllplan i teak. Och om hyllplanen är original så går det att hitta lösa hyllplan i önskat träslag för en hundralapp styck på vissa ställen.
« Senast ändrad: tor 20 nov 2008 12:20:22 av JJ »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Äkta Stringhylla? skulle behöva lite hjälp
« Svar #6 skrivet: tor 20 nov 2008 14:04:57 »
Jag tror inte att vita gavlar är mindre efterfrågade än svarta - jag tycker nog personligen att vita är snyggare än svarta, iaf till hyllplan i teak. Och om hyllplanen är original så går det att hitta lösa hyllplan i önskat träslag för en hundralapp styck på vissa ställen.

Ska man se till pris skillnader och vad som betalas mest för så ligger de svarta gavlarna med mörkare hyllplan nån eller några hundralappar över hyllor med vita gavlar om det inte råkar vara så att hyllplanen är ovanligt fina samt har sina original etiketter kvar på undersidan.Så jag skulel noga säga att svarta gavlar och mörka hyllplan är mer efterfrågade än vita gavlar med ljusa hyllplan.
Visst går det att hitta billiga hyllplan lite varstans men man får ju se upp med att det inte är alltför djupa repor eller skador i fanéren och gärna titta efter om ettiketterna är kvar under,här hemma i krokarna tror folk att stringhylkledlera är värda sin vikt i guld och vill ha överpriser för riktigt dåliga exemplar och separata delar,betala endast bra för prylar i bra skick.Annars finns ju allti alternativet att köpa nytillverkade hyllplan också.

MVH Micke
« Senast ändrad: tor 20 nov 2008 14:07:40 av Vince »