Författare Ämne: Okänd målning, någon som har tips på vem som gjort den?  (läst 4137 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Okänd målning, någon som har tips på vem som gjort den?
« skrivet: ons 19 nov 2008 11:54:38 »
Jag hittade en liten tavla som jag tyckte om, men jag skulle gärna villja veta mer om den, hur gammal den är, vem som kan ha gjort den, stil, teknik mm.

Jag är helt okunnig när det gäller konst, så jag blir tacksam för minsta grej som kan hjälpa mig  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd målning, någon som har tips på vem som gjort den?
« Svar #1 skrivet: ons 19 nov 2008 20:23:16 »
Jag skulle nog kalla den en turistmålning, för den sakens skull inte kass, du gillar den ju. Från nånstans där dessa ruiner lockar besökare och man gärna köper med sig en tavla hem. Ramen antyder 50-tal
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Okänd målning, någon som har tips på vem som gjort den?
« Svar #2 skrivet: tor 4 dec 2008 08:59:06 »
Visserligen har den alla attribut för att vara en skräpmålning. Det vill säga linneram, Parisgata, målad 30-40  år för sent i ”Maurice Utrillo” stil. Men det finns en sak som skiljer den från de flesta skräpmålningar i den här stilen. Den som målat den har bättre färgkänsla än vad som är vanligt på turistmålningar. Troligen är det ingen ”kändis” som gjort den men jag tycker den är helt OK som dekorationsobjekt just på grund av färgkänslan. Tyvärr så kan jag inte tyda namnteckningen.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Okänd målning, någon som har tips på vem som gjort den?
« Svar #3 skrivet: tor 4 dec 2008 15:09:22 »
Jag gillar den..den sätter igång fantasin på nåt sätt..får lite Agatha Christie-feeling... Hercule Poirot kommer snart framspatserande djupt försjunken i något morddrama.. ;)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Okänd målning, någon som har tips på vem som gjort den?
« Svar #4 skrivet: sön 7 dec 2008 14:51:12 »
... Den som målat den har bättre färgkänsla än vad som är vanligt på turistmålningar. Troligen är det ingen ”kändis” som gjort den men jag tycker den är helt OK som dekorationsobjekt just på grund av färgkänslan...

Det var just det som jag gillade med den, färgerna  :)

Jag har inga illusioner om att den skulle vara värd något, motivet kanske inte heller är så intressant, det var just färgerna och "stilen" som jag gillade!