Författare Ämne: reproduktion eller äkta vara?  (läst 4081 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
reproduktion eller äkta vara?
« skrivet: fre 21 nov 2008 15:49:55 »
Kan någon kunnig hjälpa mig med råd och dåd om hur man skiljer en reproduktion från äkta vara? Ibland är det ju uppenbart, men det har flera gånger hänt mig att jag helt enkelt inte vet.... allmän enfald, kanske....
Det kanske skulle hjälpa om man helt enkelt tog itu verket, dvs lossade från ram och bakstycke, men, men...
Jag har hört att man med förstoringsglas skall titta efter raster, men det är inte så lätt för en amatör.
Just nu har jag en ganska stor tavla med blomstermotiv, I Ivarsson, och jag inser ju med intellektet att det inte kan vara ett original, men, men.....
Tacksam över tips!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: reproduktion eller äkta vara?
« Svar #1 skrivet: fre 21 nov 2008 17:19:16 »
Jo, det är ganska lätt att se ett raster, d v s att bilden är uppbyggd av lika stora små, små prickar.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: reproduktion eller äkta vara?
« Svar #2 skrivet: fre 21 nov 2008 19:14:40 »
Jag brukar känna med handen, det märks om det är målade penseldrag eller inte
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: reproduktion eller äkta vara?
« Svar #3 skrivet: fre 21 nov 2008 21:26:15 »
Precis, det var det jag menade med att vara tvungen att demontera verket; dvs det sitter ofta inom glas och ram!  ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: reproduktion eller äkta vara?
« Svar #4 skrivet: tor 4 dec 2008 08:50:29 »
Jag har en Agnes Börjeson hemma som jag köpt på loppis. Den som sålde den för 50 kr till mig var helt övertygad om att det var ett tryck men det var en olja på träpannå ”målad under mina svåra år i Frankrike” som Agnes har noterat på baksidan tillsammans med årtalet 185? något, årtalet syns lite otydligt. Efter detta så går jag alltid fram och stryker med handen på allt innan jag avfärdar det som någon form av massproducerade kopior.

Annars är det bästa sättet att kontrollera utan att demontera att fota på nära håll och sen titta på bilden i datorn. Då ser man raster direkt, oljetryckens prickar eller de här penselimitationernas regelbundenhet.

Nedan en bild på min Agnes Börjeson för 50 kr. Agnes Börjeson var den första kvinnan som valdes in i konstakademien 1872 och hon studerade på konstakademin på dispens från 1849 (kvinnor fick inte gå på akademien men hennes begåvning gjorde att man gav dispens).