Design, övrigt > Plast

Taklampa i plast, Yki Nummi Skyflyer

<< < (2/4) > >>

kikarbara:

--- Citat från: Moses skrivet lör 22 nov 2008 18:06:29 ---Läste vidare och noterade att nypris är 325 euro......

--- Slut citat ---

Huvva, ja det var visst inte den billigaste lampan som gick att hitta.... skall mäta för den finns visst i två storlekar. Skiljer sig skyflyer och lokki åt eller är det olika namn på samma lampa nationellt/internationellt?

Den var ca 28 x 50, så det är den mindre modellen.

kikarbara:
Verkar som han fick pris för den här i Milano 1960?

SKY FLYER (design 1960) "Lentävä Lautanen"
Yki Nummi was one of the first designers in Finland to use plastic and acryl as material for lamps. Mainly Nummi worked for contracts and designed lamps for certain specific spaces. The Sky Flyer was especially thought to suit for private homes, too. Due to the material the the light shines through the white acryl at the same time hiding the bulp and providing the light to strike the eye.
Material: white acryl shells, metal chain.
Available in sizes: diameter 70 cm and 50 cm.
http://www.scandinaviandesign.com/ykinummi/index.htm

kikarbara:
Lite kul med tanke på namnet, Lentävä Lautanen, för min tanke när jag såg den första gången var nämligen ett flygande tefat...

kikarbara:
Den här lampan gillar jag, men jag har ett annat plastaber som är smått otymplig. Skall gå och hämta ner den, ta kort och så återkommer jag med en plastlampefråga till. Här är det dock mer troligt att vi hamnar på ikea 1993 eller något...

engelsson:
Den var bara sååååååååååå snygg :o..attan dig om du inte hänger upp den o gläds.. :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion