Författare Ämne: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...  (läst 5900 gånger)

A. Clockwork

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« skrivet: sön 23 nov 2008 15:16:09 »
Snyggt söndagsfynd men är det IKEA eller någon annan som har tagit delar av Josef Franks mönsterspråk och luras?
Snälla hjälp mig...
Julklappstider närmar sig och jag vet inte om jag ska till tvättstugan sophuset (väldigt pinsamt att ge en designintresserad en dålig stilkopia)

Tacksam för svar

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #1 skrivet: sön 23 nov 2008 15:45:07 »
Rent spontant så första anblicken antyder ju Franck..men tycker mönstret är lite för odimensionellt för o vara Franck..har letat runt lite men inte hittat det..

A. Clockwork

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #2 skrivet: sön 23 nov 2008 15:59:37 »
Tack för att du försökte   :)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #3 skrivet: sön 23 nov 2008 16:00:31 »
Tycker det ser ut som Ikea eller Ã…hléns....men kan ju va ute och cykla... ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #4 skrivet: sön 23 nov 2008 18:59:27 »
man kan få sej en bra uppfattning av hans stil genom att bläddra här: http://www.svenskttenn.se/textiles.asp?LangId=1&Cat=16
Ã…hlens var det första jag tänkte om denna, kan man sprätta upp och se en kant på tyget där det kanske står en text? Annars är själva idén om olika blad och blommor på samma stjälk lik Josefs "US tree" och "Vegetable Tree"
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

A. Clockwork

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #5 skrivet: sön 23 nov 2008 20:02:51 »
Tack för länken... så många snygga mönster!

Väldigt mycket som "stämmer" i form och färgval. Det lutar åt Ã…hléns men jag tycker att det är riktigt nedrigt av dem att "klippa & klistra" från enastående design. Men det är ändå lite roligt tyg, Tänker nog ett tag -sedan blir det tygtrasor eller så klär jag ett fult skåp med det och sprayar klarlack över det hela....  :'( 

Tack för er hjälp, mitt första forum och det var roligt  ;D

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #6 skrivet: ons 26 nov 2008 02:38:19 »
Skratta, tyget är ju vackert! Om det är Frank vet jag inte men jag skulle klart behålla det, strunt samma vem som gjort det. Titta bara på ekbladen. Skulle kunna vara Frank men som sagt, jag har aldrig sett det tidigare. Nu ska man vara medveten om att Svenskt Tenn inte har licens på riktigt all textil (men nästan) som Frank ritade. Jag har själv en gardin som jag tycker mycket om och den har jag köpt på en vanlig tygaffär. Har den inte upphängd nu men vid tillfälle kan jag fota och visa om noen är intressert.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Baron

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Skratta eller gråta??? Svenskt tenn eller svenskt släng...
« Svar #7 skrivet: lör 10 jan 2009 00:02:51 »
Tyget heter capri och kommer från kinnamark!