Författare Ämne: Sejdel, Franck eller Kumela?  (läst 18346 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #15 skrivet: ons 26 nov 2008 20:36:58 »
en finsk variant...

Avaa kossupullo
Lisää kolme rusinaa
Odota kunnes rusinat vajoavat pohjaan
Sima on valmista juotavaksi!

Huom! Jos simalla on todella kiire voit jättää rusinat pois

*skrattar högt*

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #16 skrivet: ons 26 nov 2008 21:04:16 »
Är det något liknande som finsk glögg? En hela kosken, en mandel och ett russin. Lägg i dem flaskan och skaka kraftigt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #17 skrivet: ons 26 nov 2008 22:37:04 »
Inte skaka för mycket Broder :) det tar för mycket smak då

Jag var ombedd att översätta:
Citera
Öppna en kosken
Tillsätt tre russin
Vänta tills russinen sjunker till botten
Siman/mjödet är drickfärdigt!
Ja man behöver känna till att detta finska Sima som jag sett översatt till mjöd alltså är en finsk nationaldryck och här ett riktigt recept, det från länken tidigare http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=2212&rname=sima
Citera
8 l  vatten
2-3  citroner
1/2 kg  farinsocker
1/2 kg  socker
1/4 tsk jäst (hur man nu mäter en tesked av det?)
Russin 


1. Tvätta citronerna väl med borste. Skala citronernas gula del och pressa ur saften.

2. Lägg skalen och sockret i en tio liters hink.

3. Koka upp hälften av vattnet och häll över sockret. Om du vill ha mörkare sima använd endast farinsocker (1 kg). Tillsätt resten av vattnet och citronsaften. Tillsätt jäst till den avsvalnade blandningen.

3. Häll på flaska nästa dag. Tillsätt en tesked socker och några russin i varje flaska.

Siman blir färdigt på en vecka på sval plats, i rumstemperatur blir det färdigt på ca tre dagar.

4. Förvara siman på sval plats och förbruka inom en vecka.

Det de inte skriver är att det är klart när russinen stigit (inte när de sjunkit, därför tycker kanske en finne att det förra receptet är hysteriskt roligt)

Jag har gjort några satser för sådär 15 år sen senast, det vore allt gott att få lite sima... fasen inga släktingar som gjort heller på evigheter
 
« Senast ändrad: ons 26 nov 2008 22:56:05 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #18 skrivet: tor 27 nov 2008 00:25:46 »
Hmmm, låter faktiskt som något som skulle kunna smaka gott. Hemma drack vi Barley Water, eller rättare sagt, mormorsdricka, som vi kallade det. Fortfarande gör jag det varje jul och jag bara älskar det. Ã…ter till denna sima. Smakar det öl eller svagdricka typ, något det går att likna vid? Jag är nämligen ingen ölälskare men allt med citron brukar jag gilla.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #19 skrivet: tor 27 nov 2008 01:36:25 »
Ligger ganska nära noll på skalan inte tillåtet-tillåtet, väl?  ;) Jag har för mej att man inte får tillsätta mer socker än motsvarande mängd som finns i frukten man jäser på. Det var därför maskrosvin hamnade på ajabajalistan. Inte för att jag personligen har några betänkligheter på tillverkning av liknande drycker, men det kan ju vara bra att veta.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #20 skrivet: tor 27 nov 2008 07:38:59 »
Ligger ganska nära noll på skalan inte tillåtet-tillåtet, väl?  ;) Jag har för mej att man inte får tillsätta mer socker än motsvarande mängd som finns i frukten man jäser på. Det var därför maskrosvin hamnade på ajabajalistan. Inte för att jag personligen har några betänkligheter på tillverkning av liknande drycker, men det kan ju vara bra att veta.

Då får vi innerligt hoppas att de inte har samma regler i Finland ::)..för detta puttrar lite varstans i stugorna.,..o tack Ada för översättningen..o jag vill fortfarande slå ett slag för de extraktpåsar som finns till salu..smidigt.. :D

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #21 skrivet: tor 27 nov 2008 08:10:11 »
Hmmm, låter faktiskt som något som skulle kunna smaka gott. Hemma drack vi Barley Water, eller rättare sagt, mormorsdricka, som vi kallade det. Fortfarande gör jag det varje jul och jag bara älskar det. Ã…ter till denna sima. Smakar det öl eller svagdricka typ, något det går att likna vid? Jag är nämligen ingen ölälskare men allt med citron brukar jag gilla.
  Fjoll... smaken..svår att beskriva  ..något liiite öligt kanske,,men framför allt en väldigt frisk smak som kittlar på tungan,,sååå gott..det har sålts buteljerat i sverige för nåt år sedan,,kallades då mjöd o var blixtedyrt..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #22 skrivet: tor 27 nov 2008 09:15:07 »
Nä herregud, inte blir det starkt, barn dricker detta, det är ett obegripligt mått jäst som de flesta recept beskriver, men en fjärdedels tesked är drygt ett kryddmått, i praktiken innebär man nyper av ett litet hörn av en bit jäst, inte finns det så mycket jäskraft i det? Naturligtvis kan man göra det starkare men det är inte poängen.

Lika mycket socker som det finns i tre citroner är ju bara kört :) Inte skulle det bli sima inte
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #23 skrivet: tor 27 nov 2008 12:41:27 »
Nä herregud, inte blir det starkt, barn dricker detta

Finska barn dricker detta!  ::) Inte undra på att de får smak för starkt då ;)

Påminner lite om gubben i Norrland som varje vecka for till systemet och köpte två helor svartvinbärs.
Efter ett par år så undrade en expedit på bolaget om han inte skulle prova något annat en gång.
- Nää, det gör jag själv, det här kokar vi kräm till barnen av.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #24 skrivet: tor 27 nov 2008 12:51:26 »
Finska barn dricker detta!  ::) Inte undra på att de får smak för starkt då ;)

Påminner lite om gubben i Norrland som varje vecka for till systemet och köpte två helor svartvinbärs.
Efter ett par år så undrade en expedit på bolaget om han inte skulle prova något annat en gång.
- Nää, det gör jag själv, det här kokar vi kräm till barnen av.
  Någon får omedelbart bums brygga lite sima o tratta i brodertuck så han kommer ur sina villfarelser,,*S*

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #25 skrivet: tor 27 nov 2008 19:19:31 »
  Någon får omedelbart bums brygga lite sima o tratta i brodertuck så han kommer ur sina villfarelser,,*S*

Sima behöver man förstås oftast inte tratta i folk, utan man får helt enkelt gömma undan det för att det inte skall ta slut med det samma.... eller göra laddningar stora nog för en familjekväll....

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #26 skrivet: tor 27 nov 2008 20:33:31 »
Tänkte närmast att han skulle få smak o förståelse för denna gudadryck ;D

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #27 skrivet: tor 27 nov 2008 20:34:51 »
Så måste man förstås ha struvor till om de ska va på riktigt :)


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #28 skrivet: tor 27 nov 2008 21:55:22 »
och, märkväl, inte dricka denna nektar i adventstider utan till valborg! Detsamma gäller struvorna.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Sejdel, Franck eller Kumela?
« Svar #29 skrivet: tor 27 nov 2008 22:03:28 »
Sant..nu till jul ska det vara julstjärnor..eller torttuja