Författare Ämne: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar  (läst 7674 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Jag har ju en ganska gedigen samling av Gefle-porslin, främst tekoppar, men även kaffekoppar oxh annat. Ofta när man dyker på en kopp eller ett fat så är de inte kompletta, så nu söker jag främst efter udda delar, gärna fat i "mina modeller", AU, E och EA.  :)

För en bättre förklaring kan ni gå in på hemsidan och kika hur de ska se ut!

http://www.tallbacken.net/porslin/Porslin.html


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar
« Svar #1 skrivet: tis 25 nov 2008 20:50:35 »
Ja det går förstås inte att fresta dej med Kryss i EB-modell eller Rosette?   ;D

(lite saknar du allla blommiga koppar du sålt väl?)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar
« Svar #2 skrivet: tis 25 nov 2008 22:17:59 »
Jag har enstaka udda saker Ulvåsa-koppar t ex, Och nåt fat med bred rosa rand och nåt med rosa rand och svart streck.

Kanske kan du hitta nåt på http://www.qepta.se under porslin Gefle.


Allt går.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar
« Svar #3 skrivet: ons 26 nov 2008 09:37:52 »
Ja det går förstås inte att fresta dej med Kryss i EB-modell eller Rosette?   ;D

(lite saknar du allla blommiga koppar du sålt väl?)

Njaaaa....jag har inte riktigt kommit till EB-modellen ännu bland Gefles porslin...jag har iofs 3 helt odekorerade koppar med fat i den modellen som jag fick av en snäll dam, men jag avvaktar nog med de tills vidare!  Jag gjorde mig av med min Rörstrand Rosette-kopp (tekopp) nyligen, då jag kom fram till att jag inte gillade kopparna med blommor.... ::)

Men de förföljer mig ändå, jag har samlat på mig några till i alla fall...trots att jag sa att jag inte skulle ha dem  ;D


Convallaria, jag har kollat in din sida (Qepta) tidigare, men jag hittar inget just nu, jag har dock köpt Vera-koppar från Qepta tidigare, de med röd och svart dekor!

Jag såg att det var en del intressant ute på Tradera, jag har ju en nästan komplett teservis (inte koppar) till AU Mangania, bara själva tekannan som återstår...men den blev lite dyr om man räknar in frakten och jag prioriterade annat just då!

Faten kan dock vara av intresse, likaså assietter som matchar det jag har redan!  Allt beror ju på priset... ;D

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar
« Svar #4 skrivet: lör 29 nov 2008 15:51:51 »
Här kommer ett par udda koppar... den med bladmönster torde vara Percys "LInda", den andra har jag ingen aning om? Lägger dem här som föremål för Tallens stora sakkunskap. Är de helst av Gefleproduktion?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Här kommer ett par udda koppar... den med bladmönster torde vara Percys "LInda", den andra har jag ingen aning om? Lägger dem här som föremål för Tallens stora sakkunskap. Är de helst av Gefleproduktion?

Nja, den vänstra är en Gustavsbergskopp, Stig Lindbergs LI-modell och dekoren heter Markis. Dekorens upphovsman/kvinna är okänd. :)

Den högra känner jag inte igen, tror inte det är en Gefle-kopp utan en kopp från Karlskrona porslinsfabrik, dekorens namn känner jag inte till. Jag vet inte vem som designat modellen heller, möjligen kan det vara Sven Eric Skawonius eftersom han gjorde en hel del för den fabriken. Karlskrona tillhörde även den samma koncern som Gefle och Upsala-Ekeby. Porslinet är ofta stämplat UE Karlskrona eller bara Karlskrona (den ingick i koncernen från 1964 om jag inte minns fel!). Jag har sett flera olika dekorer på denna modell.

När du menar Percys "Linda", vilken kopp syftar du på då? Menar du Percys AU-modell med dekoren "Linda" av Eugen Trost?  ???

http://www.tallbacken.net/porslin/linda.htm




Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar
« Svar #6 skrivet: mån 9 feb 2009 10:44:59 »
Tack, Tallen!
När jag nämnde Percy och Linda, grundar jag det på följande: för ett antal år sedan köpte jag en kaffekanna, sockerskål och gräddkanna men koppens mönster. Nu kan jag för mitt liv inte komma på om det stod Karlskrona eller något annat undertill, men jag minns med säkerhet att det stod Percy. Jag ställde då en fråga på något forum, och fick svaret att dekoren heter Linda.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Köpes/Bytes: Gefle-koppar i 50-talsmodeller, även udda fat och koppar
« Svar #7 skrivet: mån 9 feb 2009 13:47:43 »
Den kan mycket väl heta Linda, jag har noll koll (i princip) på Karlskrona-porslin. Eftersom fabrikerna tillhörde samma koncern så arbetade konstnärerna över gränserna, Percy är inget undantag vad jag vet, han hjorde en hel del där tror jag!