Författare Ämne: Bifoga bild  (läst 14653 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Bifoga bild
« skrivet: sön 7 okt 2007 16:04:01 »
Alla har inte varit med om sättet att lägga in bild, och inte heller minskat till den storlek som funkar här,  140 kb, så jag lägger in lite tips här

  • Man bör ju förbereda så man vet var man har sina bilder på datorn, kan hitta till mappen igen när det är dags att leta efter bilderna
  • Håll muspekaren över bildfilen och kolla vad den säger om storleken på bilden, här ska den alltså vara under 140 kb (alternativt högerklicka kolla egenskaper
  • Är bilden större än 140 kb, högerklicka och välj Öppna med... Paint
  • Där, gå till menyval Bild, välj Ändra storlek, snedställ
  • Minska höjd och bredd ett vissta antal procent, i min demobild har jag minskat till 70 % hade inte behövt minska egentligen, med min egen kamera passar det att jag drar ner bilderna till 25 %, Mats bilder drog jag ner till 35%
  • Spara biden under nytt namn (Arkiv, Spara som...) så originalet är kvar
  • Under Bild, Attribut hittar man viken storlek man fått, om man sparat bilden
  • Fortfarande mer än 140, gör om något steg, onödigt stor minskning ångra genom att trycka Ctrl + Z samtidigt, minska lite mindre (vilket betyder välj högre procentsats)

Alternativt kan man välja inställning på kameran så bilderna blir mindre i höjd och bredd, troligen har de ändå högt antal prickar per tum t ex 200 el 300, detta blir till 96 prickar per tum (DPI) om man bara öppnar bilden en gång och sparar i Paint, kolla skillnaden på filstorlek (det är därför Paint duger så bra, för det gör bilderna bra för webben)

Och med detta råd kan man slippa läsa hela punktlistan ovan men det sa jag inte förrän efteråt :)


Jag har Photoshop också men orkar inte vänta på att programmet ska öppna sej, så Paint duger bra.

I ett senare skede, kommer detta forum att ha automatisk minskning av stora bilder, när jag har råd att köpa till en sån modul :)  (detta är ideell verksamhet remember)

  • Sen går man ner till Bifoga: klickar på "bläddra" och hittar sin bild, vill man bifga fler klickar man på "fler bilagor" och får en ny "bläddra-rad"


Programmet buggar lite om man är nära gränsen för antalet kilobyte (en bilaga 140 kb, upp till fyra bilagor totalt 240 kb) och jag rekommenderar att man lägger in en eller två bilder och sedan istället väljer "ändra" detta inlägg, och lägger in fler -alternativt skriver svar och lägger in resterande bild(er) där
« Senast ändrad: sön 7 okt 2007 16:09:53 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #1 skrivet: sön 7 okt 2007 18:52:12 »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #2 skrivet: sön 7 okt 2007 18:53:01 »
Hahahahhoooo Jag fick in en bild!!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #3 skrivet: sön 7 okt 2007 19:23:29 »
grattis!  ;D var det första gången?  ;D hur kändes DET?  ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #4 skrivet: sön 7 okt 2007 19:25:36 »
Underbart!! Jag har aldrig klarat det själv förut.

Jag har Photo Wise i datorn och kan inte förminska bilderna som är för stora. De jag lagt in passerade gränsen för tillåten storlek.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #5 skrivet: mån 29 okt 2007 13:01:46 »
Ytterligare ett tips för att ändra storlek på bilder, enkelt och gratis!
Installera "Image resizer", sen behövs det bara ett par tre musklick och bilden är klar.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx



ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #6 skrivet: mån 29 okt 2007 14:25:05 »
Då har jag provat det med :) jag hade svårt att hitta den, återfanns i högermarginalen eller på direktlänken http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Då får man "Resize Pictures" i menyn som kommer upp vid högerklick och det är bara att välja storlek, är det inte en alltför detaljrik bild blir även en på 1024x768 under 140 kb (sådana bilder öppnas i nytt fönster, men under 800 i höjd eller bredd öppnar sig direkt i forumet när man klickar på miniatyren) . Man får inga extra alternativ för att förbättre bilden men det räcker nog för det mesta. Jag kan tänka mig att man kan spara om en bild i samma storlek på detta sätt, och få en mindre bild i kilobyte räknat, precis som i Paint.
« Senast ändrad: mån 29 okt 2007 14:51:30 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #7 skrivet: mån 29 okt 2007 14:30:16 »
Tips för IRFAN VIEW:
(gratisprogram ladda ner på http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm)

Gå in på Image --> resize /resample, storlek 800x600 (för det går in)

eventuella problem
1.rätt som det var visade det dpi på 800, vilket känns som en felaktig uppgift, kan vara en bugg, se till att det står 72 (stammar från macintoschvärlden) eller 96 (PC) vid DPI

2.det visar inte rätt storlek, storlek-efter-spara, i nedersta marginalen, spara bilden, gå in i menyn och öppna bilden igen, då står det rätt värden
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Bifoga bild
« Svar #8 skrivet: mån 7 jan 2008 11:50:13 »
 Till alla som har problem med att lägga in bild/er...Börja med budskapet, och sänd! Nu upptäcker du att det inte var riktigt bra kanske? Då finns till höger övre del olika knappar att välja på, tryck på (ändraknapp) och du kan redigera texten så den blir som du tänkt...du kan välja (radera) så är inlägget borta osv. Obs. ex.vis (ändra) kan du göra så många ggr. som helst! Detta är grunden till nästa steg (lägga in bild), då är det bara att följa anvisning som syns nedan, Jag gör klart bildstorlek till mina dokument tar upp bilder där som är endera numrerade eller döpta till kanske 1-30/ kisse 3 osv. bläddrar/öppnar mina dok. markerar-sen posta...ska man lägga 1-4 bilder så markerar man i rutor som finns ovanför bifoga i detta läget! ÄNDRA kan man göra efter ett år om man vill, även RADERA!! Har jag nu lämnat beskrivning som inte håller måttet, så får någon gärna rätta! En viktig sak är att bara DU och ADMIN kan ändra/radera ditt inlägg, övriga har inte  behörighet... mvh

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #9 skrivet: lör 18 okt 2008 14:59:43 »
Det finns ett smidigt sätt till: Högerklicka på din bild, välj "skicka till e-postmottagare" klicka för att minska ner bilderna, och skriv in din egen mailadress, så har du fått mindre bilder på kuppen, jag gjorde detta precis med originalbilden til min höstbild på över 5 mb, som blev 105 kb när jag skickade
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #10 skrivet: lör 18 okt 2008 17:04:29 »
Nu ska jag bekänna; jag förstår inte ett skvatt av vad ni pratar om!
Som en robot gör jag vissa saker (som min son lärt mig) för att t ex förminska bilden, men jag har ingen aaaning om varför jag gör vad =). Innan jag dör ska jag gå en kurs och lära mig varför man gör vissa saker för att få andra att hända...
Men, jag är såå imponerad av alla som inte bara svänger sig med termer, utan som också får det att fungera!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #11 skrivet: lör 18 okt 2008 17:17:17 »
Hihihihi ;D Moses...jag tycker om dig..du är en modig dam...jag fattar heller ingenting.,..men vågar knappt erkänna det.. ;)

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #12 skrivet: lör 18 okt 2008 18:21:49 »
Vad kostar modulen som gör bilderna lagom stora automatiskt? Jag kan sponsra Ada med en spänn eller två  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #13 skrivet: lör 18 okt 2008 21:34:47 »
Ã…h tack snälla, jag ska kolla hur det ligger till med det hela och jaga fler sponsorer om det är kostsamt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Bifoga bild
« Svar #14 skrivet: sön 19 okt 2008 17:26:57 »
Har i min ägo två högst udda tekoppar som jag är tjugosjunde innehavaren av.De är ett vandringspris som skänktes av en känd porslinsfabrik för trettio år sen till nattorienteringstävlingen Tekannan som går parallellt med Novemberkåsan.En tandem-eller mixedtävling där man orienterar och går i mål i par.I grunden är det en känd serie som helt enkelt försilvrats och förgyllts eftersom någon av de två rent tekniskt kommer före den andra i mål.Den ena ger den andra så att säga eller snarare DET ena ger det andra.

Priset blir mitt/vårt för evigt nästa år och jag undrar såhär i lite skymundan från den reguljära porslinstråden om nån vågar sig på en gissning vad de kan vara värda?
Finns det alls en efterfrågan på såhär udda saker?