Författare Ämne: Har våra gamlingar för liten köpkraft?  (läst 1895 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Har våra gamlingar för liten köpkraft?
« skrivet: fre 28 nov 2008 09:45:31 »
Jag tror att problemet med äldreomsorgen och de skandaler som dyker upp beror på att våra gamlingar har för liten köpkraft. Har man en marknadsorienterad äldrevård driven av lönsamhetskrav i privata bolag så är det köpkraften som räknas. Därför är det här med vårdpeng till varje gamling helt rätt väg men den är för liten. Vi måste helt enkelt göra gamlingarna till ett lönsamma vårdobjekt. Ingen gillar att göra dåliga affärer och framför allt inte privata bolag. Därför är det av största vikt att öka gamlingarnas köpkraft.

Jag tänker lyriskt på det Gogol skildrar i sin utmärkta bok ”Döda själar” där olika arbetsgivare slåss om att få anställa lik då det ger inkomster hur många anställda man tar hand om. Tycker att vår äldreminister Maria Larsson borde studera denna bok och lägga förslag i dess anda. Kunde Tsaren i Ryssland 1842 skapa ett system för att få ett intresse för att anställa döda människor så borde Maria Larsson  kunna använda samma medel för att göra gamlingar attraktiva på vårdmarknaden. Driver man vård och omsorg enligt en kapitalistisk modell så är just köpkraften triggern i systemet och det är där det brister. De här teorierna skulle också kunna användas för att hjälpa långtidsarbetslösa ur det lidande detta utanförskap, att saknat arbete, innebär. Även här kan ett köpkraftsförstärkning liknande vårdpeng användas för att stimulera marknaden.

Visst är mitt förslag bra?


JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Har våra gamlingar för liten köpkraft?
« Svar #1 skrivet: fre 28 nov 2008 10:53:19 »