Författare Ämne: UE-kruka?  (läst 4521 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
UE-kruka?
« skrivet: fre 21 nov 2008 15:26:08 »
Bildens kruka är 18 cm hög, och i botten står det 2L samt något som ser ut som UE. Det har "tagit" dåligt, så jag gissar....vet någon om Upsala Ekeby gjort sådana krukor?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: UE-kruka?
« Svar #1 skrivet: fre 21 nov 2008 17:20:05 »
Står det inte GEFLE, tror du?
Allt går.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: UE-kruka?
« Svar #2 skrivet: fre 21 nov 2008 18:50:49 »
Visst bör det stå UE ;) Den tillhör UE:s hushållsserie i stengods. Som kuriosa kan nämnas att de första i denna serien tillverkades redan 1919. Inte detta kruset, men ett 10-liters syltkrus bla.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: UE-kruka?
« Svar #3 skrivet: lör 22 nov 2008 15:52:34 »
Tack, det ante mig.....kunde bara inte placera detta, även om jag har boken med stort B.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: UE-kruka?
« Svar #4 skrivet: lör 22 nov 2008 16:00:39 »
Vad jag vet tillverkade UE inget i stengods, bara lergods. Kruset på bilden ser ut att vara lergods. UE:s hushållsserie Tersig tillkom på 1940-talet och hade inte de vita banden. Gefle tillverkade hushållskrus kring sekelskiftet, också i lergods, och med vita band. Invändigt kunde de vara antingen vitlaserade eller rödbruna. UE tillverkade säkert också liknade vid samma tidpunkt. Gitzie, var hittar du uppgifterna nånstans? Vinge talar bara om "enklare lerkärl" och i Ekebyboken står ingenting om hushållsgods från den här tiden. Det skulle vara kul att veta mera.
Allt går.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: UE-kruka?
« Svar #5 skrivet: lör 22 nov 2008 20:19:41 »
Stengods, näee det benämns stenkärl :) Om du tittar i UE-boken på s 79 ser du en bild där syltkrukan finns med. Infon hittar du på s 101  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: UE-kruka?
« Svar #6 skrivet: sön 23 nov 2008 17:41:27 »
Ahh, där ser man! :) Tack! Men jag fortsätter att envisas. Syltkrukan på sid 79 är bra mycket mörkare i glasyren än den på bilden. Nog måste det finnas folk här med krus där stämpeln har tagit? Jag vill se bilder på krus med hänklar och vita band som det står UE under, tack! ;)
Allt går.