Författare Ämne: Fyrklövern/Kalevalan koru  (läst 19649 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Fyrklövern/Kalevalan koru
« skrivet: fre 5 dec 2008 17:46:00 »
Dagens fynd på loppis gjorde mig förbryllad; jag har aldrig hört talas om att Kalevalan koru skulle ha varit inblandad i porslinstillverkning... ;D, men så är uppenbarligen fallet. Tony Granholm är enligt google en ansedd smyckesformgivare på nämnda företag, men har också gjort dekoren till denna servis, som heter "Pohjan tytär" (Nordens dotter) och där han har hämtat inspirationen från ett forntida bältesspänne. Jag har inte bestämt mig för om dekoren är vacker eller inte....

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #1 skrivet: fre 5 dec 2008 17:49:02 »
Dagens fynd på loppis gjorde mig förbryllad; jag har aldrig hört talas om att Kalevalan koru skulle ha varit inblandad i porslinstillverkning... ;D, men så är uppenbarligen fallet. Tony Granholm är enligt google en ansedd smyckesformgivare på nämnda företag, men har också gjort dekoren till denna servis, som heter "Pohjan tytär" (Nordens dotter) och där han har hämtat inspirationen från ett forntida bältesspänne. Jag har inte bestämt mig för om dekoren är vacker eller inte....
Förstår vad du menar med att du inte bestämt dig ang dekoren..lite för nationalromantisk kanske

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #2 skrivet: fre 5 dec 2008 21:10:30 »
Nu ska jag säga exakt vad jag tycker.............jag tycker det är fint...mönstret........men koppen ser ut som en ...en.....krokofant, för stor till fatet ;)

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #3 skrivet: fre 5 dec 2008 21:27:31 »
Nu ska jag säga exakt vad jag tycker.............jag tycker det är fint...mönstret........men koppen ser ut som en ...en.....krokofant, för stor till fatet ;)
Jag håller med om att koppen är väl så stor för fatet

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #4 skrivet: fre 5 dec 2008 22:06:42 »
 ;D Krokofant nu tog du väl i Nisse..men ok underlig proportion ::)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #5 skrivet: fre 5 dec 2008 22:10:18 »
Jag måste säga att jag tyckte att både form och dekor var en fullpoängare. Det säger jag vanligtvis bara om en kaffeservis annars, (zebra) men den här var ........ så jäkla mysig! Inte alls för stor, utan helt perfekt mått för att hälla ur den stora koppen som innehåller mycket kaffe, kaffet skall förstås hällas på fat och silas genom en sockerbit på äkta finskt vis. Och den ser ut att vara HELT perfekt för det här. Att koppen innehåller mycket kaffe, fatet skall ligga väl i handen (på fingertopparna) och inte rymma mer kaffe än att det inte blir kallt. PERFEKT! Äntligen en kaffekopp med fat som är konstruerad efter en tanke! :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #6 skrivet: fre 5 dec 2008 22:16:11 »
"Pohjan tytär" (Nordens dotter)

Här är jag inte riktigt överens med översättningen?  :o
Eller är Pohja i det här fallet dialektalt för Pohjolan? Eller heter den defakto så på svenska enligt källa? Vill verkligen gärna veta!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #7 skrivet: fre 5 dec 2008 23:08:23 »
Jo det e nog riktigt översatt...Pohjolan tytär  men man säger oxå Pohjan

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #8 skrivet: fre 5 dec 2008 23:09:28 »
Jag måste säga att jag tyckte att både form och dekor var en fullpoängare. Det säger jag vanligtvis bara om en kaffeservis annars, (zebra) men den här var ........ så jäkla mysig! Inte alls för stor, utan helt perfekt mått för att hälla ur den stora koppen som innehåller mycket kaffe, kaffet skall förstås hällas på fat och silas genom en sockerbit på äkta finskt vis. Och den ser ut att vara HELT perfekt för det här. Att koppen innehåller mycket kaffe, fatet skall ligga väl i handen (på fingertopparna) och inte rymma mer kaffe än att det inte blir kallt. PERFEKT! Äntligen en kaffekopp med fat som är konstruerad efter en tanke! :)
Hmmm kaffe på bit o fat..men kaffeosten då???

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #9 skrivet: lör 6 dec 2008 00:25:29 »
Jag måste säga att jag tyckte att både form och dekor var en fullpoängare. Det säger jag vanligtvis bara om en kaffeservis annars, (zebra) men den här var ........ så jäkla mysig! Inte alls för stor, utan helt perfekt mått för att hälla ur den stora koppen som innehåller mycket kaffe, kaffet skall förstås hällas på fat och silas genom en sockerbit på äkta finskt vis. Och den ser ut att vara HELT perfekt för det här. Att koppen innehåller mycket kaffe, fatet skall ligga väl i handen (på fingertopparna) och inte rymma mer kaffe än att det inte blir kallt. PERFEKT! Äntligen en kaffekopp med fat som är konstruerad efter en tanke! :)

Glöm inte att jag också är finne Kikabara ;D

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #10 skrivet: lör 6 dec 2008 08:48:26 »
Hmmm... dethär börjar nog bli väldigt off topic... vet naturligtvis vad kaffeost är men kallar den för bondost... vissa behagar kalla den för brödost. Undras var de kulturella gränserna går. De e väl så att det är kaffeost längre norrut i riket?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #11 skrivet: lör 6 dec 2008 09:13:25 »
Först detta med Pohja kontra Pohjola; det handlar inte om norden utan är en fiktiv plats (som iofs kan vara liktydigt med norden?), där det finska nationaleposet Kalevala utspelar sig.
Ni har rätt, ni som anmärker på koppstorleken, den är oproportonerlig i förhållande till fatet. Skulle vara intressant att veta var fyrklöverporslinet tillverkas? I botten på koppen står detta på svenska, finska och norska.
Och sedan brödosten, bondosten osv, kärt barn har många namn. Detta med ost i kaffet är nog en lappländsk sed, likaså att man gör en soppa fylligare genom att lägga bitar av osten i.
Här i trakten har vi den som dessert (gärna med kaffe) så att osten värms och serveras med hjortronsylt och vispgrädde. Mums!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #12 skrivet: lör 6 dec 2008 09:14:56 »
Bondost?? brödost?? näääää har aldrig hört..vi säger bara kaffeost där jag kommer ifrån..för vi talar väl om samma..den som läggs i kaffe alternativt äts med hjortronsylt..så föredrar jag den..gnisslar mellan tänderna  ;D

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #13 skrivet: lör 6 dec 2008 09:16:12 »
Ja precis så Moses..hjortronsylt.. ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #14 skrivet: lör 6 dec 2008 11:30:25 »
Hmmm kaffe på bit o fat..men kaffeosten då???

Jaaaa... kaffeost... mmm. Ser verkligen min gamla mormor i sken av fotogenlampa framför mig nu... nu blir det nostalgi på hög nivå! =)!