Författare Ämne: Fyrklövern/Kalevalan koru  (läst 19656 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #15 skrivet: lör 6 dec 2008 11:34:38 »
Först detta med Pohja kontra Pohjola; det handlar inte om norden utan är en fiktiv plats (som iofs kan vara liktydigt med norden?), där det finska nationaleposet Kalevala utspelar sig.

Och sedan brödosten, bondosten osv, kärt barn har många namn. Detta med ost i kaffet är nog en lappländsk sed, likaså att man gör en soppa fylligare genom att lägga bitar av osten i.
Här i trakten har vi den som dessert (gärna med kaffe) så att osten värms och serveras med hjortronsylt och vispgrädde. Mums!

Tack får info ang Pohjan!

När det gäller kaffeost så har jag själv bara varit med att bryta på plats i stort sett. Ungefär som vi delar torkat renkött, äldst i ringen karvar med kniv och delar ut småbitar till alla som sitter omkring. Då är det fest på riktigt! =)! Det är matkultur från norr, det. *skrattar*.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #16 skrivet: lör 6 dec 2008 12:31:11 »
Tack får info ang Pohjan!

När det gäller kaffeost så har jag själv bara varit med att bryta på plats i stort sett. Ungefär som vi delar torkat renkött, äldst i ringen karvar med kniv och delar ut småbitar till alla som sitter omkring. Då är det fest på riktigt! =)! Det är matkultur från norr, det. *skrattar*.
Göör inte så här kikarbara..jag får akut hjärtsnörp av hemlängtan.. :'(

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #17 skrivet: lör 6 dec 2008 12:50:51 »
Göör inte så här kikarbara..jag får akut hjärtsnörp av hemlängtan.. :'(

Jag längtar akut efter min mormor som avled för ett litet tag sedan. Det var en riktig krutgumma. Min mamma är så snål med de torkade bitarna och skär dem allt för små, dessutom. Men får man ta över kniven och köttstycket? Icke-då. Är hon äldst så är hon.... *skrattar igen*. Mormors renstycken däremot, gick inte av för hackor...

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #18 skrivet: lör 6 dec 2008 13:08:05 »
saknar torrköttet massor

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #19 skrivet: lör 6 dec 2008 13:58:29 »
Jag längtar akut efter min mormor som avled för ett litet tag sedan. Det var en riktig krutgumma. Min mamma är så snål med de torkade bitarna och skär dem allt för små, dessutom. Men får man ta över kniven och köttstycket? Icke-då. Är hon äldst så är hon.... *skrattar igen*. Mormors renstycken däremot, gick inte av för hackor...
Hmmmmmm*förlorar mig i minnen* eller en sensommardag vid en myrkant med nyplockade hjortron som lyser i hinken o en  sotig kaffepanna över en liten eld..o riktigt rågbröd med smör o  tunna skivor  torkat renkött 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #20 skrivet: lör 6 dec 2008 15:40:37 »
saknar torrköttet massor

Det är helt underbart att hitta likar i det här fallet. De flesta brukar titta på mig med skepsis och ruska på huvudet när jag pratar om torkat renkött i delikatess-sammanhang  :D

Vi är nog ett riktigt knäpp-gäng hela högen.  ;D

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #21 skrivet: lör 6 dec 2008 15:44:59 »
Är ju uppvuxen med det och även souvas och andra delikatesser från ren och älg

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #22 skrivet: lör 6 dec 2008 16:04:22 »
engelsson, nostalgi är en härlig känsla, men eftersom jag är en riktig äckelrealist så vill jag påminna dig om följande i samband med bärplockningen; minns du hur det kändes när svetten rann ner i ögonen, du blev angripen av myggor, knott och bromsar, du precis hann se svanstippen av ormen som försvann under en tuva (varefter du såg dem överallt), klykan som kaffepannan var riggad på gick av och kaffet rann ut, tändstickorna tog slut när du skulle göra upp ny eld, du snubblade och bären spreds för alla vindar... ;D ;D men visst, till all lycka är minnet selektivt!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #23 skrivet: lör 6 dec 2008 16:23:47 »
Men MOOOOOOOOOOSES då....*skakar chockerat på huvudet* 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #24 skrivet: lör 6 dec 2008 16:32:22 »
engelsson, nostalgi är en härlig känsla, men eftersom jag är en riktig äckelrealist så vill jag påminna dig om följande i samband med bärplockningen; minns du hur det kändes när svetten rann ner i ögonen, du blev angripen av myggor, knott och bromsar, du precis hann se svanstippen av ormen som försvann under en tuva (varefter du såg dem överallt), klykan som kaffepannan var riggad på gick av och kaffet rann ut, tändstickorna tog slut när du skulle göra upp ny eld, du snubblade och bären spreds för alla vindar... ;D ;D men visst, till all lycka är minnet selektivt!

Du glömde beskriva myggorna. Stora som helikoptrar som kommer i större flockar än ett berusat raggargäng i karavan en ljummen lördagsnatt i juli....

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #25 skrivet: lör 6 dec 2008 16:40:55 »
men dom där myggorna är inget man saknar precis... :-)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #26 skrivet: lör 6 dec 2008 17:29:21 »
Du glömde beskriva myggorna. Stora som helikoptrar som kommer i större flockar än ett berusat raggargäng i karavan en ljummen lördagsnatt i juli....
*blundar o håller för öronen* tyst med er  ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #27 skrivet: lör 6 dec 2008 17:40:54 »
*blundar o håller för öronen* tyst med er  ;D

Viskar till Engelsson så ingen annan hör, samtidigt som jag ler oskyldigt mot moses o guygil:
myggor,myggor,myggor,myggor ;) :-*

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #28 skrivet: lör 6 dec 2008 18:14:58 »
fyyyyyyyyyyyyyyyyy på dej.... *hotat med en flaska bäckolja*

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Fyrklövern/Kalevalan koru
« Svar #29 skrivet: lör 6 dec 2008 18:18:03 »
   Kikarbara din stygging ;) Får jag påminna damen om att det e hon som har planer o bosätta sig däroppe :o...o då hoppas jag de sticker dig....hårrrrrrttttt ::) ;)