Allmänt > Fria diskussioner

Vad är hedersrelaterat?

<< < (4/7) > >>

Nastamuumio:
Det krävdes inte så många inlägg för att se hur komplex frågan är.Samtidigt är det naturligtvis bra att debattera ämnet så att alla som tycker sig ha DEN geniala lösningen och DET bästa förslaget förstår hur kolossalt svårt det är att skriva lagar och gardera sig mot sånt man vill stävja.Ty samtidigt tillverkar man nya problem och ger utrymme för luckor i lagen.

När jag en dag skulle fotografera på en plats jag besökt tusentals gånger var det ett konstigt ljus som gjorde att jag upplevde platsen och atmosfären på ett helt nytt sätt.
(Jag hade inte medicinerat på något sätt och var utsövd.)

Har letat i minnesbanken men kommer inte på nån publik person i Sverige som lyckats uttrycka vad jag avser men i Canada fanns en poet som hette Joni Mitchell.
Hon uttryckte det i ord och toner såhär:

http://se.youtube.com/watch?v=bcrEqIpi6sg

Den svenska folksångerskan Birgit Friggebo,som också fanns på Youtube,var aldrig nåt alternativ i min värld. ;)

engelsson:
Jag vill egentligen inte blanda mig i denna diskussionen..det är lite personligt för mig av olika skäl....men jag ber er betänka en tredje grupp av kvinnor som på något sätt glömts bort i den här diskussionen..o det är svenska eller skandinaviska kvinnor som gifter sig/lever ihop med män från utomeuropeiska eller sydeuropeiska länder...dessa kvinnor står med en fot i var läger..relationen är ofta inte accepterad vare sig av deras egen familj/umgängeskrets eller av mannens dito...för att "platsa" som fru o mor i mannens kultur ,måste de ofta ge avkall på sina egna värderingar o uppfostran..försöker de anpassa sig i ett läger alienerar de sig automatiskt i nästa..hamnar de sen i en misshandelssituation så är det inte självklart att be om hjälp från familj o vänner..det finns skamkänslor o attityden från många i svenska samhället är att gifter man sig med en utlänning så får man skylla sig själv...

kikarbara:
 :) Måste bara ventilera lite missplacerad förtjusning över att jag gillar när ämena blir riktigt heta här på retro och vi diskuterar så att stickor och strån ryker!!

Engelsson, det där är ytterligare en situation som egentligen för mig förstärker min känsla av att det kulturella rummet man befinner sig i faktiskt utgör vissa skillnader. Men jag kan inte förklara hur jag tänker, det måste jag suga på en stund.

Jag återkommer, nu skall jag iväg och diskutera vad en skola för alla innebär om det innebär att skolan måste inkludera alla eller om det kan finnas funktionshinder som inte får den skolmiljö de behöver på grund av sitt funktionshinder om man per automatik menar att de måste gå i "skolan för alla". Det blir ochså ett hett ämne, det anar jag på förhand... så jag sparar lite energi och ilska till det  ;D

kikarbara:

--- Citat från: ada skrivet sön 14 dec 2008 15:02:06 ---Det är rätt Nisse :) jag vill ändå förmedla en tanke om hur nära inpå det är, när vi är så himla rediga och pratar om hur barbariska "de där" är, glömmer vi vår egen historiahttp://zaramis.nu/blog/2007/09/sjal-och-hijab-i-sverige.html

--- Slut citat ---

Jag vill bara påpeka lite extra att jag inte sätter mig i relation till andra kulturer så att jag känner ett "de där" och kombinerar det med barbari.

Jag är inte helt säker att jag på djupet tycker att vår västerländska kultur är högre stående i "alla" avseenden; men jag tror definitivt att våra inställningar är färgade av den massmediala propaganda och vinkling vi utsätts för till vardags.

häftstiftsmumien:
Min gode vän Svarta Masken lever sedan några år tillsammans med en iransk kvinna.
Hon är indo-europe och inte-som många tror-arab.Han är uppvuxen i västerlandet men hon är från Teheran fast numera lever båda i ett helsekulariserat förhållande i nån huvudstad på norra halvklotet.Jag och många med mig ställer oss frågande till om de verkligen är lyckliga tillsammans eller det bara är teater när de säger sig trivas tillsammans och syns skratta på lokal i stan.Vi vet faktiskt inte ens om de är fågel eller fisk längre, båda sågs äta stekt fläsk med löksås på restaurang Pelikan häromdan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion