Allmänt > Fria diskussioner

Vad är hedersrelaterat?

<< < (5/7) > >>

engelsson:
Jättekul..nu släpper jag den här diskussionen

Nastamuumio:
Nej,inte är det kul men det är EN verklighet för åtminstone en svensk som dristar sig att umgås med en kvinna av utomeuropeiskt ursprung.
Vi har inga problem med vår relation men det finns gott om synpunkter från släkt,vänner,arbetskamrater och föräldrar.

De bästa fotbollspelarna sitter som bekant alltid på läktaren och det är många gånger lättare att fördöma än döma. ;)

ada:

--- Citat från: nisse 8 skrivet sön 14 dec 2008 15:14:43 ---Med tanke på det ni skrivit tidigare i tråden så är det nästan som man känner skam att vara "man", tur är väl att det bara är ett litet avskrap som sysslar med kvinnomisshandel men ändå för många, bättre då att vända ryggen till och avlägsna sig ett par timmar om man blir osams, det gör jag, sen är allt lugnt och fridfullt igen :)
--- Slut citat ---

Ja Nisse älskling, det tål att upprepas att ni män är det bästa som finns :)

--- Citat från: engelsson skrivet sön 14 dec 2008 16:36:28 ---Jag vill egentligen inte blanda mig i denna diskussionen..det är lite personligt för mig av olika skäl....men jag ber er betänka en tredje grupp av kvinnor som på något sätt glömts bort i den här diskussionen..o det är svenska eller skandinaviska kvinnor som gifter sig/lever ihop med män från utomeuropeiska eller sydeuropeiska länder...dessa kvinnor står med en fot i var läger..relationen är ofta inte accepterad vare sig av deras egen familj/umgängeskrets eller av mannens dito...för att "platsa" som fru o mor i mannens kultur ,måste de ofta ge avkall på sina egna värderingar o uppfostran..försöker de anpassa sig i ett läger alienerar de sig automatiskt i nästa..hamnar de sen i en misshandelssituation så är det inte självklart att be om hjälp från familj o vänner..det finns skamkänslor o attityden från många i svenska samhället är att gifter man sig med en utlänning så får man skylla sig själv...
--- Slut citat ---
Jag vet precis hur du menar, men vill gärna flika in att i mångt och mycket funkar det så annars också. Denna minoritetsavart till partner ser till även när det är en svensk eller skandinav att kvinnan mer eller mindre brutit med gamla vänner och familj. Kvinnan blir helt beroende av honom, det rivs gamla fotografier av ex, ställs till svartsjukescener, kvinnan stannar hemma för att inte väcka såna känslor och ändå, när inget annat biter (tycker avarten) tar man till våld. När man har avskärmat sig från gamla vänner och familj och plötsligt kommer tillbaka, slagen, är de väldigt främmande för det hela, tar avstånd från offret (tänk om den där psykopaten kommer och knackar på här och hotar?) Och så finns elementet av att stoppa huvudet i sanden, för sånt hemskt vill man inte ska finnas i radhusidyllen man bor i. Förstår du hur jag menar? Man får skylla sej själv ändå, det hittas bara andra ursäkter för det.

engelsson:

--- Citat från: ada skrivet sön 14 dec 2008 18:12:15 ---Ja Nisse älskling, det tål att upprepas att ni män är det bästa som finns :)
Jag vet precis hur du menar, men vill gärna flika in att i mångt och mycket funkar det så annars också. Denna minoritetsavart till partner ser till även när det är en svensk eller skandinav att kvinnan mer eller mindre brutit med gamla vänner och familj. Kvinnan blir helt beroende av honom, det rivs gamla fotografier av ex, ställs till svartsjukescener, kvinnan stannar hemma för att inte väcka såna känslor och ändå, när inget annat biter (tycker avarten) tar man till våld. När man har avskärmat sig från gamla vänner och familj och plötsligt kommer tillbaka, slagen, är de väldigt främmande för det hela, tar avstånd från offret (tänk om den där psykopaten kommer och knackar på här och hotar?) Och så finns elementet av att stoppa huvudet i sanden, för sånt hemskt vill man inte ska finnas i radhusidyllen man bor i. Förstår du hur jag menar? Man får skylla sej själv ändå, det hittas bara andra ursäkter för det.

--- Slut citat ---
Jodå..jag förstår precis..o visst är det sant att detta utanförskap jag beskrev inte enbart behöver handla om kulturkrockar..men min erfarenhet är att det inte precis underlättar saken att man måste anpassa sig till en helt ny kultur samtidigt..men du har rätt Ada att dessa män som ju diskuteras här gör exakt så som du beskrev..de skapar en situation där kvinnan skärmas av o blir därmed helt utlämnad

Reggis:
Det är ett mycket läsvärda, bra och genomtänkta inlägg du har skrivit Kikarn. Det innehåller inget nytt i sak men sammantaget gav det i alla fall mig en ny infallsvinkeln på den här soppan.

Jag reagerar i alla fall på att man använder begreppet hedersrelaterat. På något sätt så ger det någon form av högre grad av acceptens, det gäller ju någons heder och det är som vanligt mannens. Att kalla det kulturrelaterat våld, vilket det i praktiken handlar om, är för laddat även om man vidgar begreppet kultur till olika samhällsklasser. Svårt det här.

Patriarkatiskt våld tycker jag personligen vore ett bra uttryck då det i stort sett är män som utövar våldet och motivet baseras på någon form av äganderätt över andra människor.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion