Författare Ämne: Putsa bestick....  (läst 11510 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Putsa bestick....
« skrivet: ons 2 apr 2008 10:32:27 »
... är inte så kul. Och jag har dragit fram en låda med en hel del kolsvarta små saker som knappt är urskiljningsbara i mönster, stämplar etc.

Nåja, de riktigt svarta kokade jag upp med bakpulver och salt i en aluminiumkastrull, och det blev ändå inte bra. Sen kom jag att tänka på att man kunde ta bort ritat på väggen med tandkräm (tips från Rent hus förstås) så jag tog fram tandkrämstuben och satte igång. Och jäsicken vilka fina bestick det fanns under svärtan!

Men vad är det vi stoppar i munnen egentligen? Hur som haver, jag har hittat mitt idealiska bestickputsmedel och dessutom luktar de väldigt gott efteråt, som gjorda för att äta med.  ;D

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #1 skrivet: ons 2 apr 2008 15:54:11 »
... och skåden I dem nu nogsamt under lupp skolen I varsebliva hurusom de blifvit repade av de pustsmedel som ingå i tandpasta...

Ingen tandkärm på silver, huga!
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Putsa bestick....
« Svar #2 skrivet: ons 2 apr 2008 21:56:11 »
Ajdå, tja repiga var de redan innan så därför är nog ingen skada skedd. Det var mäkta gamla bestick, så de har nog stått ut med massor tidigare. Men då vet jag det till en annan gång, attans ochså, det var ju så simpelt. Inte desto mindre undrar jag vad vi stoppar i munnen när det tar bort allt svart i ett nafs sådär utan att knappt ens gno????


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #3 skrivet: ons 2 apr 2008 23:35:48 »
Grunden i tandkräm är salt, och sedan har man varit tvungen att maskera smaken med pepparmyntsolja bl a. Ta en temugg som har blivit rejält mörk inuti och som det inte går att diska bort. Häll i salt och några droppar vatten och gnid lite så ser du resultat!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Putsa bestick....
« Svar #4 skrivet: ons 2 apr 2008 23:54:26 »
Fast salt har tillsammans med bakpulver varit mitt tidigare stadiga när inget annat fungerar. Så salt kände jag till, men tandkräm har jag tidigare bara stoppat i munnen i stort sett. Och testat att röka en gång i tiden när jag var tonåring eftersom jag hade läst någonstans att man kunde bli hög på det. Men jag fastnade aldrig för det användningsområdet.. ::)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #5 skrivet: tor 3 apr 2008 20:57:34 »
Det är mycket kemikalier och skit i tandkräm. Såna som ska bleka tänder är värst - de slipar tänderna med små partiklar - kanske salt? Colgate - den riktigt gamla sorten - innehöll mycket salt och smakade salt också. Nån som kommer ihåg?
Huvudsaken är väl att man väljer en tandkräm (dock inte för silverputs) som inte innehåller miljögiftet triclosan.
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #6 skrivet: tor 3 apr 2008 23:26:08 »
Jag minns en jätteäcklig tandkräm från tidigt 50-tal som hette Jod Caliklora (osäker på stavningen) Den smakade salt och tvål  >:(

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #7 skrivet: fre 4 apr 2008 09:42:38 »
På tal om tandkrämer och innehållet i dem, så vill jag bara varna för Laurylsulfat (skumbildningsmedel) som kan ge slemhinneskador om man är känslig...
Jag fick jätteproblem när jag använde den vanliga tandkrämen Colgate... tappade skinn på tungan, riktigt läskigt och ont gjorde det också! Bytte till Zendium och blev bra på 1 vecka (den innehåller inte Laurylsulfat).

frajda

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
    • Loppisfia
SV: Putsa bestick....
« Svar #8 skrivet: fre 19 dec 2008 15:56:00 »
Puffar upp tråden! Jag har fyndat några jättefina bestick idag, och undrar hur jag bäst fräschar till dem? det är inte silver, bara vanliga stainless steel med jättevackert mönster på. Känns inte som att "bacillerna" försvinner med diskmedel.. om ni förstår hur jag menar! tacksam för svar :)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #9 skrivet: fre 19 dec 2008 21:53:26 »
Det finns ett "polermedel" som heter POL. Repar inte. Suveränt! Köps i järniabutiker.
Kan beställas från företagets hemsida också, men då blir det dyrt eftersom frakt tillkommer.
Ett tips som inte står i polinstruktionen är att efter de har legat med putsmedel på en stund använda en MJUK svamp (ingen repande grön!) med diskmedel och vatten på att efterputsa med. Kanonresultat varje gång  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #10 skrivet: fre 19 dec 2008 22:57:13 »
Hur är det med det där på tv-shop som man doppar silvret i och vips så är svärtan borta?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

frajda

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
    • Loppisfia
SV: Putsa bestick....
« Svar #11 skrivet: lör 20 dec 2008 02:04:49 »
TV-shop litar jag inte på för fem öre :P Ska kolla in POL.. svinto kanske kan funka också? eller det kanske repar för mycket?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #12 skrivet: lör 20 dec 2008 07:45:03 »
Svinto repar ju så fort löddret avtar, egentligen hela tiden, till sånt det inte är så noga med, får man bra effekt, "rostfri" kvalitet som fått rostfläckar :) ser man med några svintodrag kommer oftast från en liten fläck som blir nästan osynlig efter puts. Jag har såna favoritbakelitbestick, som är japanska kopior av Singoalla.

Men nej svinto använder man inte till bättre bestick
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Putsa bestick....
« Svar #13 skrivet: ons 24 dec 2008 02:21:09 »
Jag använder alltid POL till silverputsning. Tycker det är oslagbart bäst.

Även så till koppar och mässing.