Författare Ämne: "pingis"-racket  (läst 6086 gånger)

irontex

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
"pingis"-racket
« skrivet: fre 2 jul 2010 12:54:32 »
Hej!

Kan det finnas ngt värde i detta racket? det finns en stämpel på handtaget, C 45?
det ser nästan oanvänt ut.
MVH.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: "pingis"-racket
« Svar #1 skrivet: fre 2 jul 2010 21:23:29 »
Gummit är färskvara, annars är racketet en klassiker (kommer ifrån en gammal pingisspelare. Själv körde jag med Kjelles runda handtag på sin tid men detta H Alser vinner i längden  :)

Nostalgi värde kanske  ;) Gummit bör vara helt kasst i spelhänsyn iaf.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: "pingis"-racket
« Svar #2 skrivet: fre 2 jul 2010 22:13:35 »
Det finns samlare av pingisracketar som kan ge en hel del för ett ovanligt racket i fint skick. Att förpackningen finns kvar är en stor fördel, men annars vet jag inte hur ovanligt ditt är.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: "pingis"-racket
« Svar #3 skrivet: fre 2 jul 2010 23:17:04 »
Se vart detta landar

http://www.tradera.com/Hans-Alsér-STIGA-pingisracket-auktion_301778_114779548

Här är avslutade

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=als%e9r&ended=1

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: "pingis"-racket
« Svar #4 skrivet: fre 2 jul 2010 23:25:02 »
Alsérgreppet var det som såldes i störst antal av Stigas alla racketar under många år.

Din racket är från tiden när det börjat komma olika hårda stommar benämnda allround,
offensiv och defensiv. D. var den som såldes i minst antal och den är inte jättevanlig  idag men racketen ger nog tyvärr inte mer än några hundralappar ändå.Mest beroende på att det bjudits ut av många under senare år.Men inte så många i originalförpackningen som såklart höjer värdet.Det kan kanske ge en tusing med lite flax och bra betalningsmöjlighet på nån
nätauktionssite?

De gamla Yasaka-gummina Cobra*** och Mark V var av väldigt fin kvalitet och har racketen legat i förpackning och inte fått för mycket sol och värme går det förmodligen utmärkt att motionsspela med den.Det ursprungliga greppet i ytgummit har såklart försämrats något så man inte får så stark skruv längre.

irontex

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: "pingis"-racket
« Svar #5 skrivet: lör 3 jul 2010 19:14:22 »
Hej å tack för svaren!   ;D
Visste förstås att det var ett Alsér-racket, hade själv ett blått 2**-igt när jag var ung för hundra år sedan,
gummit är ett 3***-igt cobra i otroligt bra skick, men vad betyder C 45 som är instansatt på skaftet?

MVH.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: "pingis"-racket
« Svar #6 skrivet: lör 3 jul 2010 22:11:03 »
Bokstaven och numret som är instansat är en kod för tillverkningsår/generation och hur många fanérlager bladet har.Det finns ett organiserat system för vad som är vad men jag tänker inte göra nån utläggning över det här.Den som prompt vill veta och ha koll får
registrera sig och lusläsa på den här siten:

http://www.oldstiga.com/news.php

De stommar som är mest eftertraktade kallas Clipper Wood och det är märkt i klartext
på träet.