Författare Ämne: Gamla pingisrack.  (läst 33954 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Gamla pingisrack.
« skrivet: lör 20 dec 2008 16:13:28 »
Sådana har blivit en handelsvara på många håll av olika skäl.Primärt är det Stigas gamla signature bats som eftersöks.Som inom all antik-och aktiehandel är det kutym att mörka med sin kunskap för att inte upplysa NÃ…GON om ett ev.värde.
De informella communityerna vet dock att berätta...

Här är några av mina dyrgripar som jag flera gånger gömde undan min fars städhysteri.
En  Calle Bernhardt,en Bengt Grive och en Björne Mellström-racket från 1950:

*)det är Grive-racketen som är från 1950.De övriga är från sent 60-tal.
« Senast ändrad: sön 6 mar 2011 08:40:41 av Nastamuumio »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #1 skrivet: lör 20 dec 2008 16:46:50 »
Jag var på väg att fråga om din avatar, för jag känner till den här marknaden, då jag har två oootroligt värdefulla Ulf "Tickan" Carlsson i lyxetui :)

Notera den fina plywooden med urtag för handtag, den ligger mellan racketarna som ligger omlott i fodralet sedan

Kan ju vara tidigast från 79 då Tickan blev Europan champion i lag




« Senast ändrad: sön 1 sep 2013 22:03:40 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #2 skrivet: lör 20 dec 2008 17:29:18 »
Det var som håken vad diversifierad admin är.Eller är det kanske just därför hon sitter där som spindeln på nätet?

Avataren är  min barndoms store idol om man nu får hålla sig med sådana i dessa tider när var och en kan bäst.Carl-Johan Bernhardt från Falkenberg var bordtennisspelare.slut.
Med ett bollsinne i klass med Anton Stipancic gick han ända till SM-final 1963 trots en avig och knepig spelstil och ett evigt nöjesliv.

I princip samtliga svenska storspelare förutom J-O och Äpplet kommer från västkusten.Marita Neidert, A-C Hellman, Erik Lindh, Stellan Bengtsson, Ulf Bengtsson och även Tickan.

Numera är det en annan västkustspelare som förtjänar stort beröm: Pelle Svensson i Partille Pingis lyckades med bedriften att efter fyllda 50 år bli uppflyttad till högsta elit-klassen. Han är därmed Sveriges äldste elitspelare.

Min egen Tickan-racket som används till och från ser ut såhär och är hett eftertraktad i Hong Kong .Träkvalitén är nämligen också avgörande; hårdast och grymmast är Clipper Wood:

Måste infoga innan nån blir arg att han som gick till semifinal i OS i somras också är från västkusten.Jörgen Persson,Halmstad.42 år gammal.
« Senast ändrad: sön 6 mar 2011 20:28:02 av Nastamuumio »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #3 skrivet: lör 20 dec 2008 17:53:45 »
Det var som håken vad diversifierad admin är.Eller är det kanske just därför hon sitter där som spindeln på nätet?
Just det  ;D

Ska väl tillägga för den som ev inte hänger med att Nastamuumios är värda 30-50 gånger mer än mina racketar

Och det är häftigt det här, nya spelare vill alltså använda de gamla racketarna pga diverse kvalitéer som träet och utformningen vad jag förstår, gummi byter man väl hela tiden va?

Och så är det väl samlare som ska ha alla de fina gamla
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #4 skrivet: lör 20 dec 2008 18:15:34 »
Typ nåt sånt, liksom.Flera världsspelare använder de gamla Stiga-stommarna för att träet visat sig åldras och mogna i stil med franska rödviner av bra kvalitet.
Det är nog inte helt nys för jag har personligen sett flera  nutida storspelarna uppträda med gamla Stiga-stommar.Belgaren Jean-Michel Saive spelar med en 45 år gammal Alex Ehrlich-stomme och Werner Schlager kör med en Kjell Johansson från 70-talet.

Ovanpå denna "bruksvärdesprincip" finns det såklart samlare som vill ha allting orört,förpackat i originalkartong som aldrig sett dagens ljus,eller nåt...


Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #5 skrivet: lör 17 jan 2009 16:49:04 »
Hmm..trodde det skulle bli nån snurr i den här tråden men uppenbarligen är det mer intressant med porslin, dammråttor och gamla telefonnummer. Kommande helg bli det retro-träff för gamla pingisspelare i Norrköping då veteran-SM går av stapeln där. Många hade säkert velat se den här gamle västkustaren i aktion men vi får tyvärr nöja oss med hans racket som är mer eftertraktad än han själv idag. Erik Lindh var mannen som applicerade tennisens serve/volleyspel i pingisen. Han drog på allt. Så fort och tidigt som möjligt. Jobbar idag som tränare/ledare.

Jag kommer delta i tävlingen och den retroforumist som ev.är där och tror sig känna igen mig kan bara lägga handen på min axel och säga "skruva den som Zlatan, Nastamuumio".
« Senast ändrad: sön 6 mar 2011 20:35:08 av Nastamuumio »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #6 skrivet: sön 18 jan 2009 03:01:59 »
Vad handlar det om för värde och var finns marknaden för gamla pingis racketar då,om det nu skulle vara en informell tråd??

MVH Micke

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #7 skrivet: lör 21 feb 2009 21:33:41 »
Alldeles informell blir man ju inte om man yttrar något utöver djungeltrumman eller the grapewine men här har vi ett exempel på hur det kan barka.Nuvarande hotellinnehavarens gamla arbetsredskap är åtråvärt i sht som hon är enda svenskan som fått designa  en pingisracket:

http://www.tradera.com/STIGA-auktion_84902398.

Det går bra att leta vidare för egen maskin,det finns flera dyrgripar in spe på samma plats just nu.Köparna befinner sig påfallande ofta i ett annat land.

Just denna auktion kan kanske tänkas vara av typen "tillverkad efterfrågan och attraktion" men även om den inte är det brukar slutpriset ligga på multipelt-fyrsiffrigt...
« Senast ändrad: sön 22 feb 2009 11:14:35 av Nastamuumio »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #8 skrivet: lör 21 feb 2009 22:32:28 »
Vänta lite nu... Marita Neidert, vem är detta?

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #9 skrivet: lör 21 feb 2009 23:31:27 »
Hon vann ett gäng SM i damsingel under sextiotalet och spelade i div 1 så sent som 2004.Spelade i veteran SM i fjol.Viktigast för min del är dock att hon efterträddes
av Ann-Christin Hellman, min första stora crush trots att hon var kortklippt och spelade i shorts till skillnad från många övriga damer från den tiden som hade kjol.Jag var 14 och hon var 20.

Hellman är den mesta mästarinnan i Sverige med tio av elva möjliga finaler 73-83. Ã…tta slutade med seger och trots att hon på ploj spelade i kjol i några finaler fick hon aldrig nån egen racket vilket mindre namnkunniga spelare som Ulf Thorsell och Christer Johansson fick.
Minns dock att kjolen kom fram på prisutdelningarna så tydligen hade hon inget emot plagget som sådant. Kanske ogillade hon gymnastikdräkten under eller ville hon vara snäll och inte distrahera killarna när hon tävlade i herrklasserna?
« Senast ändrad: sön 6 mar 2011 20:38:34 av Nastamuumio »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #10 skrivet: sön 22 feb 2009 11:23:09 »
Internationellt finns det några fler damer/flickor som fått en egen racket. Motiven kan vi lämna därhän här och nu. Såhär ser spadarna ut och om du- mot all förmodan, stöter på nån av dem är det en dyrgrip.
Fransyskan Claude Bergeret, tjeckiskan Alice Grofova och tyskan Edith Wetzel fick alla
sätta sina namn på ett handtag och såhär blev det:
« Senast ändrad: sön 6 mar 2011 20:42:28 av Nastamuumio »

Mirage

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #11 skrivet: sön 22 feb 2009 22:08:07 »
Alldeles informell blir man ju inte om man yttrar något utöver djungeltrumman eller the grapewine men här har vi ett exempel på hur det kan barka.Nuvarande hotellinnehavarens gamla arbetsredskap är åtråvärt i sht som hon är enda svenskan som fått designa  en pingisracket:

http://www.tradera.com/STIGA-auktion_84902398.

Det går bra att leta vidare för egen maskin,det finns flera dyrgripar in spe på samma plats just nu.Köparna befinner sig påfallande ofta i ett annat land.

Just denna auktion kan kanske tänkas vara av typen "tillverkad efterfrågan och attraktion" men även om den inte är det brukar slutpriset ligga på multipelt-fyrsiffrigt...



  Skapligt va? :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #12 skrivet: tis 3 mar 2009 11:09:12 »
Eftersom jag är i städtagen, har ett gammalt pingisrack som är slitet och dant, har lite märklig form tycker jag.... inte riktigt runt som jag minns pingisrack. Stiga men inget annat märke o inga tjusiga namn, det fanns ett svart gummibandsgreppstjosan som var ditspikad i ena ändan och tejpad i andra ändan som jag lossade, absolut inget gott skick. Har dekal i ändan i blåvitt "godkänd av SBTF och tre kronor samt pingisrack korsade.

Kikade på dina racketar i början, har samma logga och form ungefär som grive-racketen men inte alls så tjusigt handtag. (har sparat gummibandsgreppstjosanen om den nu var orginal på...). Ingen färgskiftning i skaftet mer än på sidan, inget kantgummi på tjonkarongen och skaftet är rätt så rakt utan krusiduller.

Äsch nu kikade jag på griveracket igen. Och loggan är densamma, dvs, med gult stiga, en liten sigillstämpelbild med en pilkastare och under står det made in sweden.
Men mitt rack ser mer ut som en brödspatel än vad din gör. En sånduvet som man tar ut bröd ur en bakugn med. Hade skaftet bara varit längre hade den varit ypperlig till ändamålet tror jag.

Eldningshögen?
« Senast ändrad: tis 3 mar 2009 11:22:32 av kikarbara »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #13 skrivet: tis 3 mar 2009 18:45:01 »
Är det kanske en "Stigma" rent av? I så fall föregångaren till Stiga.Med en gul-svart  bågskytt som emblem?De är också eftertraktade även i lite sämre skick.Av din beskrivning av döma skulle det kunna vara en Zoltan Berczik eller nåt sånt.Den racketen fanns i en version med lindat handtag.Några spelare valde att själva linda handtagen så det är nu inte säkert jag har rätt.En bild krävs nog för att säkert fastställa.Oavsett är racketen värd mer än 3kJ/kg eller vad nu värmeutbytet kan tänkas vara.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #14 skrivet: tis 3 mar 2009 18:54:56 »
Är det kanske en "Stigma" rent av? I så fall föregångaren till Stiga.Med en gul-svart  bågskytt som emblem?De är också eftertraktade även i lite sämre skick.Av din beskrivning av döma skulle det kunna vara en Zoltan Berczik eller nåt sånt.Den racketen fanns i en version med lindat handtag.Några spelare valde att själva linda handtagen så det är nu inte säkert jag har rätt.En bild krävs nog för att säkert fastställa.Oavsett är racketen värd mer än 3kJ/kg eller vad nu värmeutbytet kan tänkas vara.

Hm, det var la typiskt om jag tog bort något som skulle vara där orginal... gul-svart bågskytt är den och den är pytteliten. Lindningen är en svart gummiremsa med små hål som en perforerade hål om du tänker dig, eller hål-prickar som bildar rundar och så är det en hål-prick i mitten. Det finns ett pyttelitet spikhål även där gummilindningen satt tejpad, så kanske har den varit orginal?

Hittade en stackars pingisboll i samma låda som en hög med golfbollar från alla decennier tror jag och där fanns även en plåtburk med tennisbollar, burken ser ut att vara kring 50-60-tal. Pingisbollen kan dock vara ny då jag tyckte att en del golfbollar såg nyare ut? (har dock ingen aning). Men den heter i varje fall Nittaku Excellent (2-stjärnig) Silver, (blå text).