Författare Ämne: Gamla pingisrack.  (läst 33959 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #15 skrivet: tis 3 mar 2009 18:57:17 »
Det står Stiga på den förrästen.
Bild kan komma imorgon som tidigast men det kommer. Använder tyvärr bägge usb-portarna till mobila modemet.

Loggan; första delen är svart med gul text STIGA (ett litet r i ring/copyright/ upptill efter A:et). Under stiga-texten i det svarta, kommer en prickig rad som i kvällsljuset i varje fall ser vit ut och i sidan bryts/ under A:et/ raden av bågskytten (svart med svart oval ram ifylld med gult) som går ner i det undre vita fältet. Nertill finns altså ett genomgående vitt fält och där finns texten Made in Sweden.

Huvva vad förvirrande jag känner mig. Inte lätt att måla upp en logga och bara kunna använda ord, hoppas du förstod.
« Senast ändrad: tis 3 mar 2009 19:02:21 av kikarbara »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #16 skrivet: tis 3 mar 2009 20:29:25 »
Det står Stiga på den förrästen.
Bild kan komma imorgon som tidigast men det kommer. Använder tyvärr bägge usb-portarna till mobila modemet.

Loggan; första delen är svart med gul text STIGA (ett litet r i ring/copyright/ upptill efter A:et). Under stiga-texten i det svarta, kommer en prickig rad som i kvällsljuset i varje fall ser vit ut och i sidan bryts/ under A:et/ raden av bågskytten (svart med svart oval ram ifylld med gult) som går ner i det undre vita fältet. Nertill finns altså ett genomgående vitt fält och där finns texten Made in Sweden.

Huvva vad förvirrande jag känner mig. Inte lätt att måla upp en logga och bara kunna använda ord, hoppas du förstod.

Det blev en utmaning att tolka din beskrivning, tittade på Nastas rack och tror det är samma logga som på som nr 2 i tråden?

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #17 skrivet: tis 3 mar 2009 20:58:26 »
Tack för förstoring av bild, ja det är samma logga som på detta rack, men det finns ingen snygging på handtaget.  :)

Dekalen med kronor och pingisrack i blått gult och vitt finns på änden av handtaget.

Formen på smällkronkadongen är inte heller helt olik, även din Nasta ser ut som en brödspatel till bakugn...  :D
« Senast ändrad: tis 3 mar 2009 21:02:38 av kikarbara »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #18 skrivet: tis 3 mar 2009 22:38:23 »
Kastar mig in i gissningstävlingen gm att posta några förslag.Här är väl nån som snarast ser ut som en vilsekommen brödspade eller paddel? 

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #19 skrivet: lör 7 mar 2009 10:07:32 »
Har EN bild på den mig veterligen dyraste racketen såhär långt. Den finns mkt sparsamt irl
och är nästan lika ovanlig på bild. Stigas "Tony Special",designad av gamle storspelaren Tony Larsson. Såldes senast i begagnat men fint skick för 9000:-.

På samma bild ses första generationen av följetongen Alsér, som kom i en räcka utgåvor med små förändringar. Denna första hade "fyrkantig" form. Motsvarande finns också med "K" för Kjell Johansson, en annan seg gube vars racket hängde med i många år.
Alla dessa i första generationen är mkt eftertraktade även i rent dåligt skick.
« Senast ändrad: sön 6 mar 2011 21:00:41 av Nastamuumio »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #20 skrivet: ons 11 mar 2009 15:12:33 »
nuuu får jag se om den här nådiga sidan vill släppa igen min bild den här gången efter otaliga försök... jag får spelet snart och känner hur det kryper i hela mig. Håll tummarna för att jag inte återigen får det här meddelandet:
Ett fel har uppstått!
Du har redan skickat detta inlägg! Du kanske av misstag klickade två gånger, eller försökt att uppdatera sidan. 


*pust*. Det där var bara en avreaktion.

Nu vill jag bara berätta att jag har fått teknisk hjälp och kan därför lägga en bild på min brödspatel.  :D

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #21 skrivet: mån 16 mar 2009 19:01:09 »
Där var den! Men jag har aldrig sett den varianten förut.Det är en racket av enklare slag som inte designats av nån spelare.Även om den sålts i stor upplaga en gång i tiden är den tämligen ovanlig idag.Vågar inte ens gissa vad nån kan tänkas vilja betala betala för den, om den nu skall säljas vill säga...

Kanske kan nån annan läsare  med tillgång till gamla postorderkataloger från tidigt 60-tal hjälpa till? Rowells sålde Stigas grejer minns jag.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #22 skrivet: mån 16 mar 2009 22:23:37 »
Där var den! Men jag har aldrig sett den varianten förut.Det är en racket av enklare slag som inte designats av nån spelare.Även om den sålts i stor upplaga en gång i tiden är den tämligen ovanlig idag.Vågar inte ens gissa vad nån kan tänkas vilja betala betala för den, om den nu skall säljas vill säga...

Kanske kan nån annan läsare  med tillgång till gamla postorderkataloger från tidigt 60-tal hjälpa till? Rowells sålde Stigas grejer minns jag.

Jag har absolut ingen nytta av den måste jag säga. Din tråd är nog enda skälet till att den inte åkte bland rästen av bröten som åkte åt olika håll. När kan den vara från? Rowells har jag inte, kan den finnas i ex elloskataloger?

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #23 skrivet: lör 21 mar 2009 20:57:54 »
Rowells var postorderföretagens motsvarighet till NK,dvs bra märkesvaror.
Josefssons sålde mest skräp.Ellos,Haléns etc har jag ingen koll på men däremot har jag själv koll på en racket som är i mint condition från slutet av 50-talet.Den heter Hago SSS och är "godkänd av SBTF".I detta tidiga fallet är godkännandet liksom namnet inpräntat högst upp på handtaget alldeles där nabbarna börjar.

Jag vet att både din och min racket är eftertraktade i samlarkretsar.Om du vill kan vi göra en joint-venture och annonsera ut dem tillsammans och bli förvånade eller besvikna kommunalt på varandras bekostnad/lycka till allmän(t) glädje/åtlöje.Har ärligt talat ingen uppfattning alls om hur högt buden kommer att gå men det blir bud på dem från Hong Kong,Schweiz eller Tianjin eller nåt...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #24 skrivet: lör 21 mar 2009 21:42:24 »
Jag vet att både din och min racket är eftertraktade i samlarkretsar.Om du vill kan vi göra en joint-venture och annonsera ut dem tillsammans och bli förvånade eller besvikna kommunalt på varandras bekostnad/lycka till allmän(t) glädje/åtlöje.Har ärligt talat ingen uppfattning alls om hur högt buden kommer att gå men det blir bud på dem från Hong Kong,Schweiz eller Tianjin eller nåt...

Varför inte? Jag skall leta upp den i flyttbröten och sen får du tala om hur var och när det skall gå av stapeln!

PSvensson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #25 skrivet: lör 4 apr 2009 13:24:22 »
Hej!

Har ute mitt pingisbord till försäljning och plötsligt ringer en tysk och är intresserad av racketen som medföljer och ev ett par av mina andra racket jag sparat. Detta gjorde mig lite konfunderad, jag började då spana runt lite på nätet och landade till slut i detta forum. Då jag inte sitter inne med er expertis och mina rack inte är av den äldsta kalibern med bilder på spelaren skulle jag vara oerhört tacksam för er hjälp/bedömning med ca pris för mina racketar... Kanske inget att ha vet inte så ni får ta det som det är, och jag är tacksam för alla svar...

Jag har ett stiga racket, med Kjell Johanssons namn på, gummit är Wisco Yasaka JTTAA på såväl röd som svart sida.

Ett "Tickan" racket, av samma sort som Nastamuumio visat bild på tidigare, i sitt andra inlägg "allround revolution" benämning och med röd bakgrund bakom designed by "Tickan"

Utöver detta har jag ett stiga racket, med namn Stellan Bengtsson, vilket verkar vara det som fick tysken att först höra av sig. Bifogar urklippt bild detta.

Tacksam för råd snarast möjligt,

Tack på förhand, bästa hälsningar P Svensson

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #26 skrivet: lör 4 apr 2009 15:17:40 »
Det är på sin plats att vara misstänksam när nån bjuder på katten för att komma åt matskålen som är gjord av nån känd designer eller vad nu vandringssägnen handlar om.
Det finns många varianter på detta temat.

Dina racketar är tillsammans klart mera värda än bordet är men det är ändå inga dyrgripar i nån större mening.Ett par hundralappar styck är en realistisk bedömning utan att veta nåt närmre om skicket på spadarna.

Tickan-racketen med "allround evolution" har röda lager(fanér) i stommen och är eftertraktad i Hong Kong och Kina bl a.Med bra bilder,oskadad stomme och rimliga betalningsmöjligheter kan den ge en slant på ebay eller tradera, som skummas av många intresserade köpare världen över.Vet dock inte hur de bär sig åt efter det att den engelska utgåvan av sidan försvann?
« Senast ändrad: lör 4 apr 2009 16:34:20 av Nastamuumio »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla pingisrack.
« Svar #27 skrivet: ons 7 jul 2010 22:15:07 »
Där var den! Men jag har aldrig sett den varianten förut.Det är en racket av enklare slag som inte designats av nån spelare.Även om den sålts i stor upplaga en gång i tiden är den tämligen ovanlig idag.Vågar inte ens gissa vad nån kan tänkas vilja betala betala för den, om den nu skall säljas vill säga...

Kanske kan nån annan läsare  med tillgång till gamla postorderkataloger från tidigt 60-tal hjälpa till? Rowells sålde Stigas grejer minns jag.
Då får vi se vad den kan tänkas gå till. Har hittat den ur flyttbröten och den går ut på tradera ikväll. En hel tjuga tänkte jag lägga ut den på, med originalboll, Nittaku Silver. Jag hoppas det inte är för dyrt... vore kul om den kom till någon som har nytta av den.