Författare Ämne: Pilotjacka till herr SÖKES!  (läst 10089 gånger)

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Pilotjacka till herr SÖKES!
« skrivet: fre 26 dec 2008 22:15:04 »
Hej!

Kanske någon som kan hjälpa mej att hitta en Pilotjacka i 50tals-stil, brun med pälskanter. Det ska vara en herrjacka i storlek S eller möjligvis liten M.

Hör av er om ni vet något, även om ni bara kanske sett någon i en vintagebutik.

Mvh

Cherrylii

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #1 skrivet: lör 27 dec 2008 11:33:50 »
Visa gärna bild, tror jag packade ner en brun moccaaktig för någon vecka sedan med pälskrage.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #2 skrivet: lör 27 dec 2008 14:05:45 »
Vill du ha pilotjacka eller bombar jacka?Det finns nytillverkade replikor men dom kostar också.Vanligaste jackan är ju B3 modellen.Hur mycket är du villig att spendera??

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #3 skrivet: lör 27 dec 2008 14:48:40 »
Tack för svaren, det är inte en mockajacka jag menar. Den ska vara i skinn. Modellen heter Aviatorjacket och är populär i rockabilly och hotrod kretsar. Priset spelar inte så stor roll. Bildförslag vivas nedan.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #4 skrivet: lör 27 dec 2008 17:55:22 »
Nej den heter inte aviator jacka.Det här är jackor som RAF (royal airforce) och U.S. Airforce använde.
De jackor du hittar i sverige är billiga kopior och man kan väll säga att dom är 60% korrekta mot originalen.Den vanligaste jackan inom min kultur,dvs rockabilly/hot rod kretsar, är B3 Bombar jackan näst efter där kommer nog G1 och A2 jackorna.
Snygga,korrekta men dyra jackor hittar du här,att handla i sverige är ganska utslutet om du vill ha en bra jacka av denna sorten.

http://www.eastmanleather.com/ Engelsk firma som gjorde jackorna till filmen Pearl Harbour
http://www.flightjacket.com/ Amerikansk firma

MVH Micke
« Senast ändrad: lör 27 dec 2008 18:03:45 av Vince »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #5 skrivet: sön 28 dec 2008 02:08:29 »
Jag vet inte om jag är helt ute och seglar, men om man vill ha med "fräckt" ryggtryck, så tror jag att man får leta efter nytillverkade billigare kopior?

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #6 skrivet: mån 5 jan 2009 01:30:14 »
Jag vet inte om jag är helt ute och seglar, men om man vill ha med "fräckt" ryggtryck, så tror jag att man får leta efter nytillverkade billigare kopior?

Det stämmer delvis,det dyker ibland upp gamla WW2 jackor på ebay men dom är oftast oanvändbara pga att dom inte skötts och smörjts in under årens lopp och är därmed väldigt sköra.Äkta jackor är också ohyggligt dyra,speciellt om dom varit med i strid.Men ryggtryck är autentiskt och förekom på den tiden så att det finns originaljackor med det är inget konstigt.

MVH Micke

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #7 skrivet: mån 5 jan 2009 13:00:15 »
Bild på ryggen är inte nödvändigt, det har jag kontakter som kan fixa. Men själva jackan.

Hur mycket kan en jacka gå på? Är en kopia billigare än en orginaljacka?

Mvh

Cherrylii

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Pilotjacka till herr SÖKES!
« Svar #8 skrivet: mån 5 jan 2009 17:06:40 »
Bild på ryggen är inte nödvändigt, det har jag kontakter som kan fixa. Men själva jackan.

Hur mycket kan en jacka gå på? Är en kopia billigare än en orginaljacka?

Mvh

Cherrylii

Du har priser på länkarna jag skrev tidigare,bara räkna om det i svenska pengar och lägga på tull och frakt.Räkna med att det kommer sluta på ett par tusenlappar,det är inga billiga jackor.Givetvis är en nysydd replika billigare änn en originaljacka men fortfarande är välgjorda replikor med kvalité,dyra.

MVH Micke