Författare Ämne: Fettfläckar på tapet?  (läst 6298 gånger)

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
Fettfläckar på tapet?
« skrivet: ons 31 dec 2008 01:42:13 »
Hallå i natten,
detta har inget med RETRO att göra... (tyvärr har jag nya tapeter).
Dock har mina kissemissar haft nöjet att ligga MOT tapeten och har åstadkommit tre fina mörka fett(?)fläckar på tapeten när jag tagit bort hyllan de älskade att ligga på. Att nämnas är att tapeten dessutom är vit... *suck*. De kammas varje dag, men har ju ändå fett i pälsen.

Tips och trix på hur eller OM det går att få bort? Fläckarna är i brösthöjd med... o sitter MITT på vägg(helvetet). För lågt för tavlor att dölja, för högt för ev möbel.

God fortsättning o hoppfull på några användbara tips!
Mvh
Carro.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Fettfläckar på tapet?
« Svar #1 skrivet: ons 31 dec 2008 10:18:29 »
Beroende på om tapeten tål det (prova på ett undanskymt ställe först), spraya på lite av Lidls försterputs och torka med en mjuk svamp. Akta dig för att gugga bara, det vill nog inte tapeten vara med om ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Fettfläckar på tapet?
« Svar #2 skrivet: ons 31 dec 2008 15:14:07 »
Potatismjöl?? Är jag helt ute och cyklar? Tror att jag hört att man kan ta potatismjöl på torr trasa och försiktigt gnugga på fläcken.

Har inte provat det själv.
« Senast ändrad: ons 31 dec 2008 17:27:19 av Reseda »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fettfläckar på tapet?
« Svar #3 skrivet: ons 31 dec 2008 15:30:53 »
Jag testade allt jag kunde komma på, dock på brylcremesfläckar på en tapet en gång och upptäckte att jag bara gnuggade ut det och gjorde fläcken större och större.... jag önskar dig lycka till och hoppas att du hittar ett undersätt.

Skulle det inte fungera och du vill ha gamla tapeter så hör av dig. Jag sorterar tapeter just nu....och har tagit hem hela mitt tapetlager. (50-60-70-80-tal).

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Fettfläckar på tapet?
« Svar #4 skrivet: ons 31 dec 2008 16:25:21 »
Om du är tvungen att tapetsera om så måste du spärra fettfläckarna annars går de igenom den nya tapeten, finns grejor till det på färghandeln!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Fettfläckar på tapet?
« Svar #5 skrivet: ons 31 dec 2008 17:00:11 »
Sä här säger Husmoderns presentbok, Bonniers 1930: "Om tapeterna äro smutsiga eller fläckiga, kan man försöka torka också dem med franskbröd, ju färskare desto bättre. Bomull, doppad i kli, är också bra mot fläckar på tapeter. Dessa kunna även borttagas med ett varmt järn, varmed strykes flera gånger på ett stycke läskpapper, som lägges över. Går inte fläcken bort, så ta piplera, blandad med vatten till en deg och stryk på. Magnesia och bensin sålunda blandade är också bra."
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fettfläckar på tapet?
« Svar #6 skrivet: ons 31 dec 2008 17:38:32 »
Om du är tvungen att tapetsera om så måste du spärra fettfläckarna annars går de igenom den nya tapeten, finns grejor till det på färghandeln!

Där sa du något... fettfläckar tillika fläckar efter spritpennor är ett stort aber. Det går igenom ALLT! Undrar om inte man använder kvistlack även till sådant, det bästa är nog att ta bort tapeten under och sen lacka i alla fall?

Vi köpte ett hus en gång med en nyrenoverad toalett, gjort ett halvår-år tidigare... Det var plastmattor på väggarna, och det var verkligen jättefint på alla sätt och vis, bortsett från en ack så viktig detalj.

De hade slagit ut massa väggar för att göra badrummet riktigt riktigt stort, och det var det. De hade då satt upp nya väggar och börjat räkna åtgång på väggplastmattor, då de skulle göra en beställning på åtgång till firman som skulle sätta upp mattorna (våtrum får ju inte göras av vem som helst). Alla uträkningar gjordes på de nya väggarna och det ritades pilar hit och dit och olika mått stod överallt. Med spritpenna.

Det hade varit fint i några månader. Sen började texten krypa fram underifrån. Och när vi tittade på huset så var det starka blå siffror och pilar överallt på väggmattan.

Så fettfläckar och spritpennsfläckar skall man akta sig noga för... (eftersom firman inte hade gjort underarbetet så gick det inte att reklammera detta heller).