Författare Ämne: Gott nytt år! Hur firar du?  (läst 6026 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Gott nytt år! Hur firar du?
« skrivet: tor 1 jan 2009 00:56:20 »
Så var det dags igen att undra var det gångna året tog vägen. Jag lyckades tima in julen perfekt med att bli liggande i dunderförkylning runt 20 december, väl nere för räkning var det ingen konst alls att dra på mig inflammation i en gammal visdomstandsrot. Har legat på soffan och ätit värktabletter sedan dess, nyår firar jag med att komplettera med en penicillinkur i väntan på tandläkartid på fredag. Alltså måste ju bara det nya året bli bättre :) Hur firar ni andra?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #1 skrivet: tor 1 jan 2009 01:23:19 »
Ã…h, grattis, grattis, grattis och åter grattis till det stundande tandläkarbesöket!!

Jag har fullständigt missat jul och nyår i år, bortsett från några timmars firande när det begav sig, liksom. Men det har varit högst oengagerat och jag har knappt noterat att det infaller innan det står i almenackan att imorgon är det dags... Nästa år tänker jag nog hoppa över det helt och lurar med ungarna någonannanstans, och så går vi över till att fira vändningen av ljuset några dagar före julafton istället. Jag avskyr högtider och konstlade helgdagar som man firar bara för att man skall, när jag inte ens är riktigt överens om skälet till att man gör det....
 
Idag var vi och lastade ett lass i affären och nu är det nääästan tomt, några lass till återstår imorgon och sen är det bara städningen kvar. Bara och bara, men i sammanhanget är det a piss on the cake liksom.  ;D

Tackar både gudarna och prowin för världens bästa redskap för fönsterputsning, för det blir några fönster att putsa, tillika lister att torka, golv att tvätta och .... imorgon vid den här tiden lär jag ha ont lite varstans om jag ens har kommit hem. Fredag förmiddag lämnar jag nyckeln och det skall bli sååå skönt.

Förrästen, i helgen tittar jag på en gammal lanthandel till  :D

Men, hm, firande var det. Vi gjorde en lite extra festlig middag här ikväll med efterrätt och så har vi bara kastat oss i soffan. Det var det firandet, precis vad vi orkade och ville mäkta med i år. Sedan tittade jag på en retrofilm som jag knappt minns när den var ny, men jag kände igen vissa passager så nog har jag sett den förr... åttiotalsfilmen pretty in pink. Riktigt roligt att se att de ser ut ... som min dotter... gör idag? Och jisses, klädde vi oss verkligen så??


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #2 skrivet: tor 1 jan 2009 12:02:25 »
Jag har för ovanlighetens skull gett ett nyårslöfte. Jag ska aldrig mer fira jul och nyår, åtminstone inte hemma. Jag älskar advent och hatar julen. Kanske inte julen precis men stressen inför den. Hoppas jag kommer ihåg hur jävligt det var på cirkus 11,5 månader. Nyårsaftonskvällen hade vi för första gången i vårt liv bestämt att fira på tu man hand. Barnen inte hemma. Men, vi ville gärna äta årets sista middag med barnen. Pyttsan, de hade bråttom, och ville äta NU! Dvs kl 16.00. Gissa vad det blev. En snabbt ihopplockad italiensk buffé. Tortillas med gorgonzolasås. Parmaskinka. Grovt riven parmesanost. Diverse inlagda oliver, svampar osv. Crostini med tartufella (svamppesto typ). Div italienska skivade korvar. That's all. Ja, glömde nästan, julmust. Sååå, nu ligger filén i kylen, omsluten av den gottiga marinaden. För inte tusan orkade vi en till middag. Maken gjorde sig omaket att göra en creme brulé, den var god. Kl 01.05 tassade vi i säng och somnade som klubbade sälar. Drömde om en fjällstuga, långt långt upp i fjällvärlden. Bara familjen. Måttliga mängder mat. Några spel och skidorna. Lite halvtaskigt vin till vin chaud. Och givetvis, julmust till ungarna.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #3 skrivet: tor 1 jan 2009 13:00:25 »
Imorgon skall jag fira att jag får tillbaka ett liv. Sen kommer nästa projekt, vi kommer att flytta under våren.  :o

Jag går nog av på mitten. Det här året blir flyttandesåret för oss.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #4 skrivet: tor 1 jan 2009 13:18:26 »
Får man fråga ifall ni hittat ert hus med stort H?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #5 skrivet: tor 1 jan 2009 15:56:49 »
Jag och särbon "firade" i varsin sjuksäng med hosta, huvudvärk och feber. Skålade i champagne respektive citronvatten vid tolvslaget per telefon. Ledsamt. Men halva champagnen kvar till i kväll, alltid nåt.
Allt går.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #6 skrivet: tor 1 jan 2009 17:33:32 »
 Ett aldrig tidigare skådat rävpiss hade inhandlats att skåla i vid 24 snåret. Så för min del fick det bli Pommac. Att någon kan göra och sälja något sådant är förunderligt.
 Där låg den söta ryska "chanpagnen" i lä.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #7 skrivet: tor 1 jan 2009 23:00:31 »
Vi firade hos sonen som har 3-glasfönster i huset. Mycket god mat. Hemgjord klyftpotatis,grillad fläskfile och marinerade grönsaker som fått stå i folieformar på grillen och puttra. Asti Cinzano istället för skumpa. Håller helt med Kanon ang. de flesta skumpor. Alldeles för dyra och smakar rävgift. Hade jag varit hemma, så hade jag tagit upp Pommac ur källaren.

Hundarna gillar inte ljudet av raketer, så de mådde så bra. Det kommer väl alltid att firas nyår i det huset så länge hundarna lever.

Katterna utlöste larmet, så herrarna rusade över beväpnade med varsin golfklubba. Eftersom ingen tillstymmelse till inbrott fanns, så måste det ha varit katterna.

Idag har vi bara softat på soffa.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #8 skrivet: fre 2 jan 2009 02:42:01 »
Får man fråga ifall ni hittat ert hus med stort H?

Nej, det har vi inte, men det är jag inte ledsen för, för jag har massor av annat som måste göras innan vi hittar huset med stort H. Men det lutar åt att vi byter kommun som det är nu i varje fall.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott nytt år! Hur firar du?
« Svar #9 skrivet: fre 2 jan 2009 02:42:56 »
Nej, det har vi inte, men det är jag inte ledsen för, för jag har massor av annat som måste göras innan vi hittar huset med stort H. Men det lutar åt att vi byter kommun som det är nu i varje fall.

Kom på att det lät väldigt allvarligt det där med att byta kommun, vi flyttar på oss en hel kilometer eller två altså...