Författare Ämne: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen  (läst 12330 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« skrivet: ons 10 okt 2007 18:24:59 »
kanske vi fått/får hit nån som kan svara på frågan jag antytt tidigare om Iittalas etiketter, inkluderad i nedanstående.

visar botten på världens bästa grannars Savoy-vas, den äldsta av dem de har, man känner en kant i de tre yttersta kanterna (om ni förstår vad jag menar) som jag antar är den träform som man säger de tidiga gjorts i -kanter man inte känner på nyare Savoy-vaser och jag har för mej att det bör vara en av deras bröllopspresenter, att det står 1936-56 på denna som är nån form av signerad och numrerad jubileumsmodell.

etiketten är alltså det typiska "i":et i röd ring men mycket mindre "i" än den nuvarande loggan, där "made in finland" som står rakt under inte är alltför mycket bredare, på den äldre etiketten är texten under minst tre gånger så bred, jag har undrat när de bytt logga för att sätta fingret på ålder på en annan sak här, men inte ens på designlasi.fi vill de svara...

det är bara och ringa på och fota loggan, vilket jag väl får göra om beskrivningen inte går fram, men inte just nu helst :)

Bra text om vasens historia på engelska
« Senast ändrad: ons 10 okt 2007 18:32:27 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

hullkoff

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #1 skrivet: ons 10 okt 2007 19:19:37 »
I mitten av 1950-talet började Timo Sarpaneva ge form åt den glasserien vardagsglas som går under "i". Karaffer ur serien kallas ibland Bird Bottles som här intill. "i-glasen" presenterades 1955-1956 (finns olika uppgifter) med Sarpanevas särskilda etikett "i" som därefter blev Iittalas logotype. "i-serien" belönades med Grand Prix på Milano triennalen 1957.
Alvar Alltos berömda glasikon: Aalto själv kallade sitt tävlingsförslag för "Eskimoerindens skinn buxa" och på Artek sa man "Parisobjektet". Den mest förekommande vasmodellen kallas för "Savoy" då Alvar och Aino Marsio-Aalto använde den i formgivningen av restaurangen Savoy på Södra Esplanaden i Helsingfors och många tänker vasen som symbol för de finländska sjöarna.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #2 skrivet: ons 10 okt 2007 19:27:58 »
du är en klippa, hullkoff!

det var just en bird bottle som var frågan, den har den nya versionen av "i"-etiketten, så jag funderade på när den byttes ut, frågan finns här http://www.retroforum.se/index.php/topic,100.0.html (fast du har nog sett den)

helt fantastiskt att detta supermoderna "i" är över 50 år!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

hullkoff

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #3 skrivet: ons 10 okt 2007 19:48:40 »
Ada, det vet jag inte exakt. Jag skulle tro att "i" har bearbetats och tidsanpassats många gånger sedan mitten av 1950-talet. Jag ska lyssna med mina vänner experter på logotyper. Jag måste sluta nu. Hej!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #4 skrivet: tor 18 okt 2007 14:58:09 »
jag var ute och cyklade med åldersbestämningen på grannarnas praktexemplar,  nu fick jag en bättre bild idag, 50årsjubileum 1986 var det, den har "kanterna" på "utsidorna" som jag nämnde,  nere till höger i bild ser man antydan till en sådan i hur det återspeglas i glaset, det långt ifrån frågan om träformar 1986, men jag återkommer till förändringen i senare inlägg. Ni ser att det är en numrerad jubileumsupplaga på 8000

Etiketten är en trekantig en, då användes den ännu 1986, kan vi fastställa
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #5 skrivet: tor 18 okt 2007 15:05:36 »
De har två i klarglas också, en som också har "kanter"  med "Alvar Aalto -3030" i botten -och trekantsetikett,
och en tämligen ny, och här kommer skillnaden in, det är helt avrundat runt om utan att man känner av några kanter alls, så det är ett nyare påfund, en ny form de är gjorda i på senare tid, "ALVAR AALTO" maskinellt etsat med tryckbokstäver
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Retro71

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #6 skrivet: ons 1 okt 2008 16:57:57 »
Är det någon större pris skillnad på den gröna vasen som är gjord i 8000ex mot en vanlig i samma höjd ???

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Alvar Aalto Savoy- / Aalto-vasen
« Svar #7 skrivet: ons 1 okt 2008 17:42:46 »
Det har mig veterligen framställts specialupplagor av Savoy-vasen i träformar flera gånger efter att man övergick till metallform i 1954, bl.a. 1996 och 2002. Sistnämnda kunde man ännu köpa i en Iittala-outlet i Finland i somras. Man ser skillnaden ganska klart eftersom de som är blåsta i metallform har tre vertikala "linjer" i ytterkanterna (en av dessa syns bra på bilden i den engelska artikeln som länkats ovan).

Alvar Aalto-3030 signaturen härstammar från 1950-60-talet. Den Ada sist nämner, med maskinellt etsade bokstäver, är högst antagligen från 1990-talet. Och på 2000-talet har man använt laser till att signera Savoy-vaserna.

Tyvärr känner jag inte till när man bytt från en logo till en annan hos Iittala, men vore också mycket intresserad av mera information om detta :)