Författare Ämne: handskar och vantar  (läst 10619 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
handskar och vantar
« skrivet: lör 3 jan 2009 18:20:13 »
I samband med den stora röjningen hittade jag en hop handbeklädnader, som jag någon gång fått i någon auktion. Funderar på om det är lönt att lägga ut dem....ingen klär sig ju längre i vita vantar  :D, men finns det något nostalgivärde i dylika? Av vantarna är det mellersta paret handsytt, med små, små stygn?!!
Handskarna är tydligen av getskinn (står chevreau, Grenoble inuti) och fantastiskt tunna och mjuka. Alla par ser ut att vara i storlek 6, och skinnhandskarna är dessutom långa, ca 35 cm. Vad använde man sådana till? Hörde de ihop med 50-talets 3/4-ärmar?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #1 skrivet: lör 3 jan 2009 20:28:11 »
Jag har sålt några sådana på Tradera och fått några tior, om ens det. De längre handskarna är för aftonbruk, men en dam visade sig ju inte ute utan handskar långt in på 60-talet. Ack, forna tiders kvinnor...
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #2 skrivet: lör 3 jan 2009 22:55:06 »
Man har väl handskar på bal och bröllop? Jag äger ett par långa ljusa, rödvinsfläckade, något medtagna efter att ha krupit hem i dem typ  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #3 skrivet: lör 3 jan 2009 23:33:10 »
Självklart ska du sälja dem, jag håller rätt så mycket på att du får en slant för chevreauhandskarna. Lägg dem under vintage om det finns en sådan avdelning. Långa handskar är helt rätt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: handskar och vantar
« Svar #4 skrivet: sön 4 jan 2009 12:59:31 »
Säg till om du lägger ut de långa handskarna för dem är jag spekulant på till min skyltdocka.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #5 skrivet: sön 4 jan 2009 14:31:12 »
Oj, här gick en låda med finhandskar för flera 100 kronor på auktion häromdagen! Kommer inte ihåg exakta summan men har för mig att det drog iväg upp mot 500, visserligen var det ganska många i en skokartong en riktig huggsexa var det om dem!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #6 skrivet: sön 4 jan 2009 14:58:17 »
Brukar inte tonårsdamer hamna i en handksperiod???Mina tre döttrar  har jag då fått leta handskar åt på loppisar..har du inga tonåringar i närheten??

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #7 skrivet: sön 4 jan 2009 15:46:55 »
Nej, inga tonåringar, och dessutom bara pojkar, med flickvänner som inte är lagda åt det hållet.... ;)

Ada, jag tycker synd om dig, som måste krypa omkring i rödvinsfläckade handskar, så om storleken passar, får du dem av mig som födelsedagspresent.

Men om det är som för mig, att de långa skaften? (heter det så om handskar?) korvar sig över alltför väl tilltagna underarmar, ska jag lägga ut dem (och talar då om det för dig, kikarbara  :).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #8 skrivet: sön 11 jan 2009 15:09:22 »
Tack söta Moses! Men tror nog det finns bättre behövande. Bild från när jag kom på bal slutet av 90-talet (när jag gick ut gymnasiet fick man inte gå i långklänning) bilden scannad strax därefter, vilket ger en usel kvalitet i dagens datorer, och jag går inte i klänningen längre ändå, så vad ska jag väl med nya handskar till?

Edit:Asch, poängen med bilden var att visa att handskarna SKA korva sig, men det syns ju inte på bilden, men tänk dej att hanskarna annars når över hela underarmen.

Jag får berätta jag ett par år tidigare, sydde denna klänning själv en helg i grannhuset som stod tomt så jag kunde breda ut de stora tygstyckena över golvet där. Sov inte mycket. På måndag morgon ser jag anslag att balen var inställd. Luften gick ur mej minst sagt.... En bit av tyget var också inlämnat hos skräddaren där fracken till sambon hyrdes (sambon är inte han, min gamla bästis på bilden), att sy maggördel och fluga
« Senast ändrad: sön 11 jan 2009 15:18:24 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #9 skrivet: sön 11 jan 2009 15:56:44 »
Ja, handskarna är nu utlagda till försäljning, till kännedom för alla dem som rör sig i "kretsar"  ;D

magicmirror

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #10 skrivet: ons 14 jan 2009 22:38:54 »
Jag hade ett par vita handskar på studentbalen, nästan identiskt lika dina, Moses! Så visst finns det någon som använder handskar nuförtiden!  :)

Jag kan motstå allt utom frestelser!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #11 skrivet: tor 15 jan 2009 00:27:47 »
oo, så stiligt, vilken håruppsättning sen!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: handskar och vantar
« Svar #12 skrivet: tor 15 jan 2009 09:04:00 »
Och sicken jädrans snygg hårfärg!!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #13 skrivet: tor 15 jan 2009 11:33:05 »
Man saknar olika saker i sitt utseende från ungdomens dagar (en del har man aldrig haft ;) ), den smärta midjan, de fasta brösten osv. Själv har jag stort fördrag med hängbröst, gummage, åderbråck osv, men studentbalsbilden fick mig återigen att med saknad tänka på den förlorade käklinjen! Har ni sett en så fantastik käklinje!

magicmirror

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: handskar och vantar
« Svar #14 skrivet: tor 15 jan 2009 19:15:57 »
Tack allihop! Söta ni är. Klänningen är från 50- 60-talet och håret fixade jag helt själv utan någon hjälp! Fjädern, handskarna och väskan är även dem loppisfynd!
Jag kan motstå allt utom frestelser!