Författare Ämne: Sparbössa  (läst 3010 gånger)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
Sparbössa
« skrivet: mån 5 jan 2009 17:28:00 »
Förra veckan köpte jag en sparbössa som jag blev väldigt glad för. Från vår stad, med bankens gamla namn :) Var i kontakt med banken idag och en banktjänsteman mailade mig och berättade att sparbössan användes på 40/50-talen. Han trodde att man fick låna dem från banken (den är numrerad undertill).
Tyvärr har de bara en nyckel kvar, men han lovade att tömma den åt mig när den blev full  ;D Tänkte då att jag kanske kan rita av nyckeln. De brukar inte vara så avancerade.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Sparbössa
« Svar #1 skrivet: mån 5 jan 2009 20:33:28 »
Har också en sån där sparbössa, en blå. Jag fick min i början av sextiotalet och jag minns ännu festligheten vid "Sparbankens dag" när man gick till banken och fick saft och bulle, en ballong och sparbössan tömd.
Nyckeln är inte så avancerad som du säger, jag har lyckats öppna min med en bit ståltråd för många år sedan.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Sparbössa
« Svar #2 skrivet: mån 5 jan 2009 21:09:53 »
Ja, "förr i tiden" så var det alldeles speciellt när sparbössan skulle tömmas. Jag har för mig att det var "festligheter" en hel vecka på banken och att vi fick presenter när sparbössan tömdes. :) Så här i feberdimman kommer jag inte ihåg riktigt. (Förbannade medicin.....i sällsynta fall kan feber......)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))