Författare Ämne: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?  (läst 15743 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« skrivet: ons 14 jan 2009 09:15:56 »
Vi är i flyttagen, och dottern får bo i källaren. Rummet är under kakling och så vidare och nu funderar vi på väggdekor. Hon vill ha målade väggar och en fyrkantig vägg skall målas som fond.

Hon vill ha "lätta möbler" och jag har föreslagit retro och plast. Det har fallit i god jord, så vi planerar och kikar runt för närvarande.

Men innan vi kommer till själva möblemanget så behöver vi förstås få färdigt väggarna... och jag letar efter ett visuellt mönster att måla upp.

Någon som har något tips på vägen? Tanken just nu är svartvitt, men det är inte spikat och kalkat, huvudsaken är att det är läckert, gärna geometriskt på något sätt. Bildtips sökes, målar upp gör vi från bild bara vi får lite input på det, så det är ingen "mall" eller en schablon vi söker, utan en bild räcker väl!
« Senast ändrad: ons 14 jan 2009 09:17:38 av kikarbara »

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #1 skrivet: ons 14 jan 2009 10:32:40 »
shackrutigt kanske

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #2 skrivet: ons 14 jan 2009 10:53:43 »
shackrutigt kanske

Rutigt och randigt är för enkelt. Visserligen är det enkla ibland det läckraste men det hade varit roligt med en visuell effekt. Kan man ex måla en vägg så att det ser ut som att den fortsätter och fortsätter och fortsätter? Eller så att den ser svängd ut? Eller så att något poppar upp här och där eller går in här och där?

Något kul med andra ord.

Tatuerande sonen föreslog eldsflammor eller en stor döskalle (tatoo motiv) men nej, inget sånt heller. Det är för mainstream, något som varannan rockabillyyngel skulle kunna tänkas ha på sitt rum, tyvärr något som är så mycket mode idag att det är trist.

Sambon föreslog randigt rött, gult grönt och etiopiens karta i svart med texten Hailee Selassie över. Dottern frågade om det i så fall innebar att hon fick helga ganja ochså? Det gick fetbort. Sambon surade och menade att vi är fantasilösa och fördomsfulla. Jag har dock erbjudit sambon den här målningen i vårt sovrum, eller varför inte i vardagsrummet eller köket,  om det är viktigt för honom. Jag har inte fått svar. Men jag lovar och svär på det heder och samvete jag har kvar att om han bara andas. Så skall han få Haile Selassie på väggen där han minst anar det och den blir INTE liten.

Men, Det vore kul med en enkel grafisk form i ett sammanhang som bildar en utmaning.
I sista ändan är det iofs dottern som bestämmer, men än så länge är hon bra nyfiken på vad mamma kan tänkas hitta på.
« Senast ändrad: ons 14 jan 2009 10:56:30 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #3 skrivet: ons 14 jan 2009 11:16:23 »
eller... ett fräckt textilmönster?

Sitter och letar bilder, men hittar inte mycket måste jag väl säga... *suck*. Hur skall jag göra för att leta rätt? googlar jag på 60-tal, pop, mode, warhol, etc, så får jag mest upp färgglatt och moderna bilder.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #4 skrivet: ons 14 jan 2009 12:22:59 »
Kanske en sådan där spiral som ser ut som att den rör sig när man tittar på den? Fast jag lovar inte att dotterns psykiska hälsa bibehålles!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #5 skrivet: ons 14 jan 2009 12:30:42 »
Jaså väggen är fyrkantig till skillnad från de trekantiga?  ;D

Jag föreslår en upprojicering av


http://images.google.se/images?q=marimekko+kaivo
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #6 skrivet: ons 14 jan 2009 12:48:15 »
Kanske en sådan där spiral som ser ut som att den rör sig när man tittar på den? Fast jag lovar inte att dotterns psykiska hälsa bibehålles!

Var hittar man en bild på en sådan spiral?
Hm, hennes psykiska hälsa behöver vi inte vara rädd om, för riktigt frisk har hon aldrig varit. Hon påminner mycket om sin mor finns det de som säger  :D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #7 skrivet: ons 14 jan 2009 12:53:04 »
Jaså väggen är fyrkantig till skillnad från de trekantiga?  ;D

Jag föreslår en upprojicering av


http://images.google.se/images?q=marimekko+kaivo

*skratt* Jamen om du hade sett rummet hade du nog förstått varför jag kallar väggen fyrkantig.

Det är ett märkligt utrymme i två delar liksom, och på mitten finns det både en bakung i tegel och gjutjärn (luckor från huskvarna har jag för mig) och en gammaldags vedspis. Dessa skall förstås vara kvar och svärtas upp, och det blir bara roligt/läckert/dekorativt!
Hon kommer att ha en "vardagsrumsdel" och en "sovdel" och kök i mitten, och den bortersta väggen som är den enda helväggen i fyrkant ses från hela utrymmet.

Den typen av mönster som du visar är inte alls otänkbar, tror jag.

 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #8 skrivet: ons 14 jan 2009 12:55:52 »
Jaså väggen är fyrkantig till skillnad från de trekantiga?  ;D

Jag föreslår en upprojicering av


http://images.google.se/images?q=marimekko+kaivo

Faktiskt läckert mönster även i färg... hm, jag får visa henne den här varianten.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #9 skrivet: ons 14 jan 2009 13:29:54 »
Det finska arvet skulle komma med där med kaivo från marimekko, tycker hon ska titta på mönstret i rött vitt och svart också, hälsa förresten :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #10 skrivet: ons 14 jan 2009 13:49:03 »
Det finska arvet skulle komma med där med kaivo från marimekko, tycker hon ska titta på mönstret i rött vitt och svart också, hälsa förresten :)

Jag skall absolut hälsa henne, då blir hon glad.
Hon har redan börjat planera för en trip till återvinningsvaruhuset vi besökte med dig, när det gäller att inreda rummet.

Jag är sååå glad att jag har en miljöengagerad dotter =)! Hon är både praktisk och billig i drift!  ;D
Hon var på en eco-aktivistmässa i göteborg här för ett litet tag sedan och sedan dess har hon blivit fantatiker, allt skall vara miljömärkt eller begagnat eller ecomärkt eller kravmärkt etc.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #11 skrivet: ons 14 jan 2009 17:17:23 »
hette inte det där svartvita modet ett tag på 60-talet "op?" Det ver ju en massa konstiga geometriska mönster. Men jag vet inte var man hittar det ? Hos mig framkallar svarvita mönster migrän, alltså på riktigt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #12 skrivet: ons 14 jan 2009 18:37:53 »
hette inte det där svartvita modet ett tag på 60-talet "op?" Det ver ju en massa konstiga geometriska mönster. Men jag vet inte var man hittar det ? Hos mig framkallar svarvita mönster migrän, alltså på riktigt.

Tack!
Fick en del bildexempel med hjälp av begreppet OP.
Kolla den här väskan ex, tunlarna nertill; vågar tyvärr inte lägga in bilden här men länken:
http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2008/08/hstens-handvska.html

hm, blev lite lång kanske... Ada hjälp med förkortning av länk?

edit: Att du aldrig lär dej :) Länken man ska använda när man hittar nåt via bildgoogle står där mitt på sidan :) Ada har ändrat en länk på flera kilometer
« Senast ändrad: ons 14 jan 2009 18:47:06 av ada »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #13 skrivet: ons 14 jan 2009 18:41:05 »
Jah! Bingo! OPTICAL ART gav fler varianter!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: 60-tals pop-mönster, gärna svartvitt, någon som kan tipsa?
« Svar #14 skrivet: ons 14 jan 2009 18:47:20 »
Va kul om du kunde hitta något som passade! Sätt gärna en bild när ni väl har målat färdigt!