Författare Ämne: märkliga grejer  (läst 4538 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
märkliga grejer
« skrivet: ons 14 jan 2009 17:51:05 »
Jag har en uttalad svaghet för att på loppisar inhandla saker som varken jag eller försäljaren vet vad det är. En del av tjusningen ligger i att ta reda på användningsområdet. Dessa har jag gått bet på.
Kan någon hjälpa mig?
Bild 1 är 21,5 cm långt, är märkt med Rex, made in Finland och har patentnummer. Håligheten mitt i har en skala 0-3 samt en rörlig stålfjäder. Av namnet att döma har jag slutit mig till att denna har med skidvallning att göra? Men hur?
(skidvallan i min barndom hette Rex, den fanns i olika färger för olika temperaturer).
Bild 2 är väl något slags mått? Tillverkat i aluminium och bakelit. Den rörliga (glider på skenan) armen har en skala på -10 cm samt även i tum. Grejen längs ut på änden går att vicka upp och ner (90 grader) i förhållande till "armen." Därtill går delen med vingmuttern att snurra 360 grader och därtill kan man spänna-lossa på vingmuttern . Mått för skräddare? Eller? Saknas det någon del? Rädda min nattsömn, någon!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: märkliga grejer
« Svar #1 skrivet: ons 14 jan 2009 17:59:48 »
Jag gissar att mojäng 2 är till provdockan Diana.

Kika på den här avslutade auktionen, tingesten sitter på stången nertill, och är till för att mäta nedre fållning.

Ett tillbehör som ofta fattas så kommer du på att det är en dylik så lägg den på tradera.
http://www.tradera.com/Provdocka-Diana-golvmodell-i-perfekt-skick-auktion_78013183
http://www.tradera.com/Provdocka-DIANA-i-nyskick-Vilken-Julklapp--auktion_79276331
« Senast ändrad: ons 14 jan 2009 18:05:00 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: märkliga grejer
« Svar #2 skrivet: ons 14 jan 2009 18:05:59 »
Kan enligt den ena avslutade heta något så tjusigt som:
kjollängdmarkör

Bakeliten är dock helt vanlig hederlig sjuttio-åttio-nittiotals-plast i så fall.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: märkliga grejer
« Svar #3 skrivet: ons 14 jan 2009 18:45:29 »
Tack, kikarbara, det är nog det det är! Jag var tydligen litegrann inne på rätt linje. Tror du på riktigt att någon kan vara intresserad av en sådan separat del till dockan? Jag brukar tappa intresset för grejerna när mysteriet väl är löst.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: märkliga grejer
« Svar #4 skrivet: ons 14 jan 2009 18:50:58 »
Jag tror nog att om folk kan lägga ett par tusen på en sån docka köper de gärna en sån om det fattas
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: märkliga grejer
« Svar #5 skrivet: ons 14 jan 2009 19:09:32 »
Tack, kikarbara, det är nog det det är! Jag var tydligen litegrann inne på rätt linje. Tror du på riktigt att någon kan vara intresserad av en sådan separat del till dockan? Jag brukar tappa intresset för grejerna när mysteriet väl är löst.

Jag tror absolut att det kan finnas intresse för en sådan, då väldigt många har lyckats bryta av sina, de har förkommit eller man har inte haft med den från början. Dianorna skriks det efter, och som sagt delar till dem är inte jättelätta att hitta.