Allmänt > Fria diskussioner
Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?
convallaria:
Ät som Reggis föreslår och gå ner i vikt. Fortsätt äta så och du dör av hjärtinfarkt i förtid. Grattis. Dalhqvists råd har inte bevisats i någon som helst långtidsstudie, vilket de nordiska näringsrekommendationerna har. Det ska bli mycket intressant att se hur det ser ut om tio år. Dahlqvists kostråd ligger nära Atkins-dieten. Den följde Atkins själv och dog gravt överviktig i hjärinfarkt för några år sen.
Det verkar som att lagom alltid är bäst - hur osexigt som helst. Äta varierat av allting. Undvika socker och minska på fettet. Inte späka sig och inte följa konstiga dieter som man inte kan eller vill hålla resten av livet. Äta tills man är mätt, inte mer. Och röra på sig förstås. Det finns inga genvägar. Vill man vara frisk och leva länge får man inse att man måste förändra onyttiga vanor för gott.
Reggis:
Du har helt fel Convallaria, det är precis tvärt om. Jag är övertygad om att du tror på det du skriver men det finns ingen studie som visar på detta. Det påstås finnas och vad man då hänvisar till är den Finska mentalsjukhusstudien. Men då patienterna som följts upp skiftade under studiens gång så anses denna studie numera som icke tillförlitlig. Trots det åberopas den i olika â€vetenskapliga†sammanhang av livsmedelsindustrin och deras köpta â€forskareâ€.
Däremot finns det en stor Amerikansk studie som visar på att risken för hjärt- och kärlsjukdomar inte påverkas av intaget av animaliskt mättat fett. Det innebar varken en förbättring eller en försämring. Det är andelen bukfett som är avgörande och hur detta fett â€skapats†spelar ingen roll. Så undvik kolhydrater så minskar du riskan för ohälsosamt bukfett och din hälsa ökar.
ada:
--- Citat från: convallaria skrivet fre 16 jan 2009 10:42:26 ---Den följde Atkins själv och dog gravt överviktig i hjärinfarkt för några år sen.
--- Slut citat ---
Änkan dementerade detta här http://www.usatoday.com/news/health/2004-02-10-atkins-statements_x.htm, rykten spreds efter uppgifter hittade i stulna journaler, han hade visseligen haft hjärtproblem, men ingen infarkt, hade ramlat på en isfläck och slagit i bakhuvudet och återhämtade sig aldrig, högre vikt sägs ha tillkommit av vätskeansamling under två veckor i koma, annars ska han "six feet tall" 180 cm ha vägt 90 kg nåt (avrundar pound genom att dela i två)
Jag säger inte att det garanterat är sanningen detta, men det finns alltid två sidor av en historia, särskilt som det handlar om ett laddat krig mellan olika livsmedelsindustier.
Kanon:
Det senaste är att kolesterol är bra, senaste ventenskapliga!!!!
Man har varit med om så många motsägelser under åren, ha alltid slevat i mig det jag gillat. Varför göra kroppen emot?
Känner en del renlevnads folk som fått på fn. Det måste ju vara ett hårt slag när man hela
sitt liv kämpat och likväl får på fn.
Reggis:
Kolesterol är bra. Det är kolesterolen som omvandlar det omättade dallriga fettet till det mättade fett vi består av. Utan kolesterol skulle vi förvandlas till skelett med vidhängande brylepudding.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion