Allmänt > Fria diskussioner

Förresten nyårslöften någon? Och hur går det?

<< < (5/9) > >>

convallaria:

--- Citat från: Reggis skrivet fre 16 jan 2009 12:23:40 ---Du har helt fel Convallaria, det är precis tvärt om. Jag är övertygad om att du tror på det du skriver men det finns ingen studie som visar på detta. Det påstås finnas och vad man då hänvisar till är den Finska mentalsjukhusstudien. Men då patienterna som följts upp skiftade under studiens gång så anses denna studie numera som icke tillförlitlig. Trots det åberopas den i olika ”vetenskapliga” sammanhang av livsmedelsindustrin och deras köpta ”forskare”.

--- Slut citat ---

Det är lätt att med en mening bara avfärda alla vetenskapliga studier som finns som talar för dagens rekommendationer. Det finns naturligtvis hundratals, tusentals studier som ligger till grund för råden. De uppdateras med jämna mellanrum med vad nya, kontrollerbara studier visar, och snart är det dags igen. Konspirationsteoretiker går det tretton på dussinet.

Här kan man också läsa och använda till att dra sina egna slutsatser.http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22281&epslanguage=SV Överhuvudtaget står det mycket intressant att läsa om fett här.

Och det där med kolesterolet som du skrev Reggis, var det mest ovetenskapliga jag läst på länge. Riktigt lustigt.

Reggis:
Anledningen till att jag avfärdar ditt påstående om vetenskaplig grund är att den saknas. Den finns helt enkelt inte. Det som står i din länk är bara en Potemkinkuliss. Går du in och läser de hänvisningar du får så finns där inga vetenskapliga studier bakom utan bara diverse påståenden där man hänvisar till varandra utan att klä påståendena i någon som helst fakta. Läs så får du se.

Annars ta ut en bit av en sån här påstådd vetenskapligt belägg och klipp in här, lycka till. Du kommer inte att hitta något för det har inte jag lyckats med. Det slutar alltid med den där Finska mentalsjukhusutredningen som har visat sig ha så svåra brister att den kan man bortse ifrån då poppulationen i undersökningen har varierat.

Moses:
Efter ett långt liv har jag kommit till insikten att lagom av allting är bäst. Man äter en vettig blandad kost, rör sig, även här med måtta, åtminstone i början, eftersom en överviktig kropps leder och ligament inte tål alltför stora ansträngningar. Dessutom hyllar jag principen att skära ner på det man här i Finland kallar "valkoiset tappajat", dvs översatt "de vita dräparna", (eller heter det dråparna? ;D ), socker, salt och vitt mjöl. Om jag dessutom kunde avstå från veckoransonen av rödvin, skulle jag vara en vinnare! Men någon hejd får det väl ändå vara på renlevnaden....

ada:
Det beror på hur stor veckoransonen är Moses :)

2 glas rött ger lika mycket flavonoider som 4,5 koppar grönt te

http://netdoktor.passagen.se/?_PageId=984&AreaId=14

Moses:
jag är synnerligen måttlig.....vad gäller intag av grönt te, vitt vin och äpplen....håller mig till den hälsosamma linjen, tack Ada!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion