Författare Ämne: Hjälp!! Vad är de??  (läst 3213 gånger)

Tezzie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hjälp!! Vad är de??
« skrivet: lör 17 jan 2009 21:56:04 »
försöker posta på nytt...funkade inte första gången, så förlåt om jag dubbelpostar på nåt sätt!!

Hallå!
Jag slår till med ännu ett personligt mysterium  ;).  Jag 'ärvde' (dvs. ingen annan ville ge dem ett hem!) de här jätte möblerna när min farfar dog ett par år sedan.  De är verkligen monster...stora och tunga som bara den!  Kan någon nåt om de här??  Jag vet inte ens var ifrån de kommer.  Farfar slutade sina dagar i östra Finland, men bodde en lång tid i Sverige och var allmänt väl rest så de kan komma från nästan var som helst.

Jag funderar på att helt modernisera dem för den grymma ytfaneren är inte min smak, men vill inte påbörja om de möjligtvis skulle kunna ha nåt värde  ;D

Måtten på den högre modellen är:  134.5cm hög x 135.5cm bred x 45cm djup
och på den låga:  73.5cm hög x 155cm bred x 51cm djup

Super nyfiken på om någon kan peka mig i rätta hållet!
Tack tack!
Teres

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Vad är de??
« Svar #1 skrivet: lör 17 jan 2009 23:10:42 »
Personligen hade jag nog lärt mej att leva med den fanéren i stället för att göra åverkan på möbeln. Det stora, det är väl ett linneskåp? är ett sådant som jag skulle vilja ha och sätta in en platt-TV, video, DVD, stereon och sånt i.
I dag kanske de inte är direkt "värdefulla", men sådana möbler kommer aldrig mer att tillverkas, och vad det ser ut som på bilderna är de i bra skick.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Vad är de??
« Svar #2 skrivet: sön 18 jan 2009 01:04:42 »
Jag tycker att de är jättecharmiga, skulle absolut vara ett helgerån att måla dem! De kanske inte är hypermoderna just nu, men jag skulle vilja påstå att den här typen av möbler är på väg tillbaka med stora steg.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Vad är de??
« Svar #3 skrivet: sön 18 jan 2009 12:51:48 »
I Finland betalas stora linneskåp från 40-talet bra, så om du inte gillar dem - sälj dem och köp något som är i din egen smak.
Allt går.

Tezzie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Hjälp!! Vad är de??
« Svar #4 skrivet: sön 18 jan 2009 17:05:52 »
Tusen tack för era svar!
Jo, det var väl att behålla och försöka leva med dom...man kanske vänjer sig efter ett tag  ;) .  Men jag hade absolut inte tänkt helt måla dom, i alla fall...möjligtvis byta ytfaneren till björk eller lönn, och sedan möbelvaxa med lite vit pigment (säkert ännu värre, men snyggare)...men jag tar era råd och rör dem inte!  ;D

Om nån har mer information om dem skulle jag vara intresserad att höra.

Tack igen,
mvh,
Teres (Österbotten, Finland)