Författare Ämne: Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?  (läst 6029 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?
« skrivet: sön 18 jan 2009 20:38:40 »
Dessa femtiotalsfat från Rörstrand är inte märkta med något namn. Någon som vet om de har något. Det vore också roligt att veta hur kopparna till dem ser ut.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?
« Svar #1 skrivet: sön 18 jan 2009 23:32:44 »
Jag hittade två varianter på nätet

http://www.blocket.se/vi/19150336.htm?ca=14_k
http://www.tradera.com/TV-Kopp-Frukostkopp-Rorstrand-auktion_81032707

Men tror väl det är flera dekorer som är giltiga till det fatet, men ovanstående verkar vara av olika koppmodeller?

Men sen chansade jag på namnet Kino som dök upp och hittade denna i cachad Traderaauktion (såld för 420 kr), den här koppen är ju bara för läcker!:






Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?
« Svar #3 skrivet: mån 19 jan 2009 06:40:41 »
Jag har haft en kopp med grönt fat som jag köpte på en veteranmarknad för 100 kr. Sålde den sedan på tradera för ca 350 kr, men jag har nyligen sett två st i en antikaffär för drygt 1.000 kr/st.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?
« Svar #4 skrivet: mån 19 jan 2009 08:29:29 »
Jag hittade två varianter på nätet

http://www.blocket.se/vi/19150336.htm?ca=14_k
http://www.tradera.com/TV-Kopp-Frukostkopp-Rorstrand-auktion_81032707

Men tror väl det är flera dekorer som är giltiga till det fatet, men ovanstående verkar vara av olika koppmodeller?

Men sen chansade jag på namnet Kino som dök upp och hittade denna i cachad Traderaauktion (såld för 420 kr), den här koppen är ju bara för läcker!:


Det är samma koppmodell Ada, både dina länkar och bilden på Kino, kolla handtagen så får du se.

Dessa TV-fat finns i olika färger med denna koppmodell i en mängd dekorer, svårt att säga vilken som var först, finns ju in princip ingen dokumentation på 50- och 60-tals porslinet (när jag säger ingen så menar jag att inte mycket av de som i verkligheten finns är dokumenterat i litteraturen).

Det finns även en annan variant av TV-fat som använts till koppmodellen, jag ska lägga in en bild (när jag hittar den... ;D )

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?
« Svar #5 skrivet: mån 19 jan 2009 09:58:37 »
Väldigt läckra! men alla bilder visar gula eller svagt gröna fat. På en bild är det en vit kopp, den skulle kunna gå till mina mörkblå fat, med det vore kul om det fanns nån mönstrad som matchar.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rörstrand häftiga TV-koppsfat, men hur ser kopparna ut?
« Svar #6 skrivet: mån 19 jan 2009 12:07:34 »
Det är samma koppmodell Ada, både dina länkar och bilden på Kino, kolla handtagen så får du se.

Dessa TV-fat finns i olika färger med denna koppmodell i en mängd dekorer, svårt att säga vilken som var först, finns ju in princip ingen dokumentation på 50- och 60-tals porslinet (när jag säger ingen så menar jag att inte mycket av de som i verkligheten finns är dokumenterat i litteraturen).

Det finns även en annan variant av TV-fat som använts till koppmodellen, jag ska lägga in en bild (när jag hittar den... ;D )

jag tyckte den ena länkade koppen hade ett rundare öra, det var det. svårt att avgöra om det är bara som det ser ut. det andra fatet vet jag vad du menar, tillskrivs Stig Lindberg tror jag. inte så spännande fat som detta, det vore det ännu intressantare att veta vem som gjort
Mitt senaste projekt www.ipnr.se