Författare Ämne: domino  (läst 3664 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
domino
« skrivet: mån 19 jan 2009 18:42:41 »
Tvekade en stund med var jag ska lägga detta; Domino finns ju i barnutförande, men nog är det väl ett vuxenspel också?
Jag har ett Domino-spel med 53 brickor (hur många ska/kan dom vara?) som jag tänker sälja. Mitt problem består i att jag inte kan avgöra vad det är för material i brickorna... :-[ de låter som något keramiskt material, men...hur kan jag få reda på om det är plast eller keramik i dom? Hjälp!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: domino
« Svar #1 skrivet: mån 19 jan 2009 19:17:58 »
Detta är absolut vad jag skulle klassa som vuxendomino!  :) De finns med olika antal brickor, men 55 tror jag är mest vanligt, så eventuellt saknar du två.

Svårt att säga vad de är gjorda av utan att känna på dem, men jag tror inte att det är keramik. Det finns en typ av plast som används till lite finare brickspel för att efterlikna elfenben, som är väldigt hård och "klickar" som keramik när man slår brickorna emot varandra.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: domino
« Svar #2 skrivet: mån 19 jan 2009 19:39:37 »
tack chicaboom, du har antagligen rätt! Elfenbensimitation verkar vara det rätta ;). Jag räknade brickorna en gång till, de är faktiskt 55 st. Försökte kolla reglerna för spelet på nätet, men blev inte särskilt mycket klokare.