Författare Ämne: Ballo  (läst 4279 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Ballo
« skrivet: fre 12 okt 2007 14:27:54 »
En liten samling som inte är helt retro, jag har fått och köpt ett par till på loppis

Ballo av Annaleena Hakatie, formgiven 1995, bra att visa också för att visa Iittalamärket för senare tid, och sen kan man ju lära sig att skilja på Ballo och (dyrare) Atoll (av Anna Ehrner, Kosta Boda) om det man hittar är omärkt, karaktäristiskt är fem pluttar i botten som de står på (syns delvis på kartongen) Jag gillar dem skarpt, de passar på teakbord också, nu fick de stå i fönstret och mannekänga
« Senast ändrad: fre 12 okt 2007 22:53:16 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ballo
« Svar #1 skrivet: fre 12 okt 2007 23:04:45 »
och så kan man börja på en liten etikettsamling, jag hittade en sjuttiotalsetikett på glas av serien karelia av wirkkala, i annonstexten stod att den berömda trekantsetiketten satt på dem, och att det var 70-tal, alltså kan man kika efter om etiketten är trekantig för någon sorts tidsbestämning, lägger ut den och den "moderna" etiketten
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

hullkoff

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Ballo
« Svar #2 skrivet: lör 13 okt 2007 20:01:10 »
Jag föreslår att Ada kontaktar Iittala för tidsbestämning av "i" etketter. Jag har en förteckning som jag inte hittar men jag är inte oerört intresserad av "i" etikettens historia. Glasbrukens logotyper har bytt uteseende i detalj välidgt ofta. Det är en del av glasbrukens markandsföring. Jag är mer intyresserad av design av glasen på respektive bruk.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Ballo
« Svar #3 skrivet: lör 13 okt 2007 20:17:49 »
men jag är inte oerört intresserad av "i" etikettens historia.

Helt ok. Men respektera att det finns andra som är det.

Bra initiativ tycker jag. Är det någon som kan visa Atoll på bild?

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Ballo
« Svar #4 skrivet: fre 12 sep 2008 15:54:44 »