Författare Ämne: Liten tavla, Jolin  (läst 4398 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Liten tavla, Jolin
« skrivet: tis 20 jan 2009 18:25:03 »
Denna tror jag det står "Jolin 1917" på, så den passerar retrot med marginal, men jag vill visa den i alla fall. Loppisköp, där jag fastnade för det lätt surrealistiska. Någon som vet något om denna Jolin? Jag antar att det är en reproduktion?
Måtten är 9,5x13,5 cm. Reggis?
« Senast ändrad: tis 20 jan 2009 18:28:55 av Moses »

Anna-Lena

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Liten tavla, Jolin
« Svar #1 skrivet: tis 20 jan 2009 18:51:38 »
Hej!
Enl mitt konstlexikon finns det en konstnär som heter Einar Jolin f 1890 i Stockholm. Målade  bl a Stockholmsmotiv.
Kanske är det han.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Liten tavla, Jolin
« Svar #2 skrivet: tis 20 jan 2009 20:56:26 »
Detta kan vara Einar Jolin och det är en mycket känd konstnär. Tyvärr så är bilden lite dålig för att avgöra det hela men visst har han gjort den här typen av saker och den lite dova koloriten är också i överensstämmelse med hans måleri. Han är född 1890 och dog 1976. Det här är en tidig sak av honom. Han är representerad på Nationalmuseum, Moderna, norrköping, osv. Han gjorde även litografier. Jag kan inte avgöra om det är en lito eller färglagd teckning?  Det har stor betydelse för värdet. Litto är värdet 1.000—1.500 kr. Är det en färglagd teckning är det 3.000-5.000 kr.

Du kan jämföra namnteckningen från en teckning jag har av Jolin.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Liten tavla, Jolin
« Svar #3 skrivet: tor 22 jan 2009 11:19:42 »
Tack Reggis! Signaturen överensstämmer inte med din, här står det Jolin med versaler, ganska lika dem på ditt verk. Kan det vara samma konstnär iaf? Visst är det ett Stockholmsmotiv?
Och så till mitt ständigt återkommande problem...dvs hur avgöra om ett verk är en reproduktion eller äkta vara....? Skulle önska att det fanns ABF-kurs i ämnet.
Ramen ser ut att vara den ursprungliga; trä och gips. Tror du att jag blir alls klokare om jag tar loss tavlan från passpartout mm?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Liten tavla, Jolin
« Svar #4 skrivet: tor 22 jan 2009 12:13:22 »
Ta en närbild med kameran och titta på den. På bild brukar man kunna se om det finns "måleristiska" inslag (färgen är mer nyanserad i ytorna eller direkta penseldrag el liknande.) 

Annars så är det skitenkelt om du tar ut den ur ramen. Då bör du med lupp kunna se om det finns några "element" som är gjorda direkt med hand, jämn yta eller vilket vi får hoppas att du inte ser nämligen raster. Ser du raster å är det ett ramat tryck.