Författare Ämne: Webbutik  (läst 12412 gånger)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
Webbutik
« skrivet: ons 21 jan 2009 16:18:10 »
Funderar på att öppna en webbutik. Vill gärna ha tips om upplägg, webbhotell, mm..billigt och bra ska det va.
Vart ska man synas nånstans? Tradera? Blocket????
Vet ju att flera av er har butiker både på nätet och irl.
Nån som har koll och vill dela med sej?

Sen en fråga till. Hur gör ni som har "retro/antik" affärer med moms och beskattning? Är detta känsligt så mejla mej gärna privat här.  ;)
« Senast ändrad: ons 21 jan 2009 16:21:48 av Sussieh »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Webbutik
« Svar #1 skrivet: ons 21 jan 2009 16:42:03 »
När det gäller moms så redovisar jag moms såväl vanligt som enligt vinstmarginalsbeskattningsprincipen. Det som avgör vilket är om jag köper av näringsidgare med specificerad moms eller om jag köper begagnade varor utan moms ex av privatperson, eller handlare som tillämpar vmb.
http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/sarskilt/vinstmarginalbeskattningvaror.4.deeebd105a602bfe38000405.html

När du säljer enligt vmb- så är detta viktigt att tänka på:
FakturaNär du använder VMB får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.

På fakturan måste du ange att VMB tillämpats. Är det en svensk köpare kan du skriva ”Vinstmarginalbeskattning” eller ”VMB”. Du kan också hänvisa till 9 a kap. i mervärdesskattelagen.

På fakturan till en köpare i ett annat EG-land kan du skriva ”Margin scheme” eller “Second-hand goods”. Du kan också hänvisa till artikel 313 i mervärdesskattedirektivet.


BokföringOm du samtidigt använder VMB och de allmänna bestämmelserna måste du särskilja de olika transaktionerna i dina räkenskaper. Det gäller även för dig som använder normal VMB och förenklad VMB. Du måste alltså redovisa mer detaljerat än vad som krävs enligt bokföringslagen och god redovisningssed.

Beskattningsunderlaget vid normal VMB utgörs av vinstmarginalen för varje enskild vara. Detta innebär att varan måste kunna identifieras, så att man säkert kan veta att inköpspriset och försäljningspriset gäller just den varan. Vissa varor kan identifieras genom att de är unika eller genom att de har ett registreringsnummer eller tillverkningsnummer. I annat fall måste de märkas.


Deklarera momsenVid momsredovisningen i skattedeklarationen eller självdeklarationen ska du redovisa underlaget för VMB för sig.



Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #2 skrivet: ons 21 jan 2009 18:56:31 »
 För att vara på den säkra sidan så skulle jag skicka in allt man får in till skatteverket. Om man nu inte går på den linjen så tar dom det ändå och då är det lika bra att vara förebyggande.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #3 skrivet: ons 21 jan 2009 19:50:34 »
För att vara på den säkra sidan så skulle jag skicka in allt man får in till skatteverket. Om man nu inte går på den linjen så tar dom det ändå och då är det lika bra att vara förebyggande.
Efter att varit in på länken till skatteverket så håller jag fullständigt med dej...blir nog ingen webbutik....Det kan inte bli många kronor över där.....

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #4 skrivet: ons 21 jan 2009 20:25:49 »
Kör svart för faan. Att betala skatt gör bara fegisar. Du får fixa en målvakt, har ni inga alkisar i Bollnäs? Ta den där kör-Hanna hon låter i alla fall som hon är alkis.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #5 skrivet: tor 22 jan 2009 13:04:08 »
Ett tillägg till Reggis´utsaga om vilka som betalar skatt: så göra även idioter.

Jag har betalat skatt enligt VMB-principen hela tiden (utan att fatta nånting, dessutom) och det kan jag tala om, att det blir ingenting kvar, snarare så kostar det.

Hälsningar
"En jubelidiot"
Allt går.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #6 skrivet: tor 22 jan 2009 13:12:32 »
Nu har jag lite koll på skattebiten. Men mina övriga frågor.
Nån som kan svara på dom ? Convallaria, Kikarbara, Wanja...visst har ni webbutiker????
Har ni nåt tips till mej om vad för "verktyg" man ska använda?


convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #7 skrivet: tor 22 jan 2009 13:49:53 »
Min är en väldigt primitiv, egen lösning som kom till innan det fanns webbutiker. Den har dock fungerat mycket bra i tolv år snart, men jag tror du säkert vill ha något proffsigare. Det finns färdiga lösningar, kolla t ex hos Telia. Det finns web-hotell för 6:-/mån. Jag har webhotell hos Telia och det är alldeles ruskigt skitdyrt. Det sätter jag också på mitt idiotkonto.

Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #8 skrivet: tor 22 jan 2009 13:59:17 »
Billigt och bra enligt många.

http://www.scorpiondata.com/


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Webbutik
« Svar #9 skrivet: tor 22 jan 2009 14:07:16 »
Ett tillägg till Reggis´utsaga om vilka som betalar skatt: så göra även idioter.

Jag har betalat skatt enligt VMB-principen hela tiden (utan att fatta nånting, dessutom) och det kan jag tala om, att det blir ingenting kvar, snarare så kostar det.

Hälsningar
"En jubelidiot"

Jag förhåller mig på samma idiotskala som ovanstående men jag kan väl tillägga att det inte kändes dumt alls i vintras när jag fick ett käckt litet brev från skatteverket som ville se mina top tio betalningar under periodens gång.
Det var bara att göra en djupdykning bland pärmarna och leta reda på det de ville veta, och skicka in.
Efter en sådan förfrågan går man sedan en liten period och vet inte riktigt vad som händer härnäst, men det bekymrade mig inte en minut eftersom jag VISSTE att jubelidioten hade satt varje femtioöring på rätt plats. Just då var det himla skönt att veta att fötterna är torra även på baksidan så att säga, och att jag inte hade några diffusa intressen att bevaka. Mest som jag gick runt och tog det lugnt kom godkännandet av deklarationen som ett brev på posten och så kunde jag lägga det till handlingarna. Inte dumt alls att vara jubelidiot trots allt i sista ändan när allt kommer till kritan. Det finns nog det som är värre än att vara lite -mycket- pank, trots allt.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Webbutik
« Svar #10 skrivet: fre 23 jan 2009 01:28:42 »
Jag har ingen webbutik, bara hemsidan www.wanjasvardagsrum.se Visst händer det att folk mailar från Norrland eller som nu häromdagen från Norge och USA, och då kan jag skicka saker - om de ber snällt ;) Jag tror att det krävs en rätt stor mariginal på varorna samt rätt många kunder om det ska löna sig att ha webbutik med tanke på tidsåtgången.
Vad gäller webbhotell så ligger min sida hos Loopia, det funkar bra! Kostar runt 400 kr/kvartal, så det beror ju på var man tycker gränsen går.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #11 skrivet: fre 23 jan 2009 19:13:55 »
Det där med tidsåtgången stämmer verkligen. Men det tar ju en förfärlig tid med Tradera också... Huvva, Wanja, inte kan man räkna tiden också, eller packmaterialet eller bensin för att åka till posten eller ...
Nej, Sussieh, det är väl inte för att tjäna pengar som man håller på, eller (skämtar, jag tror alltid att NÃ…N gång måste det väl löna sig)?
Man kan ju alltid sätta webbutik på PR-kontot och sen får man kontakt med väldigt många rara och trevliga samlarmänniskor i hela världen och sen blir man aldrig sysslolös och har aldrig tråkigt.
Jag vet flera webbutiker som det går utmärkt för, men de säljer hälsokost. Fel bransch, igen. ;)
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #12 skrivet: lör 24 jan 2009 14:29:45 »
Det skall till bättre objekt med internationell dragkraft då går det. Men det mesta som finns i dagens butiker består av dussingods och prylar med ett värde som understiger 1.000 kr. Snäppa upp och lägg er på 10.000 kr och upp. Då behöver ni inte sälja så många föremål och packa så förbannat för att få lite vinst. För övrigt kommer kunderna till er så ni behöver inte packa när ojekten ligger på 100.000 kr och upp.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #13 skrivet: lör 24 jan 2009 19:02:17 »
 Och då har jag en urna här att visa som man bara behöver sälja en av för att kunna gå på kinabar och äta en vrålfika.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Webbutik
« Svar #14 skrivet: lör 24 jan 2009 19:17:49 »
Här i byhålan kan man få wokade nudlar för 89 kr men så menade du inte va? :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se