Författare Ämne: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?  (läst 18378 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Ärligt. Jag kommer inom kort ha ovanstående problem. Har stått och tittat på en femtiotals mjölk-kyl idag i turkost och plåt och vitt och chromelister, läcker front och smäckra linjer och så vidare. Vad tusan stod det på? Kylcentralen eller något sådant. (kan efterkontrolleras inom kort). Och så stod vi där... skall den slängas? vart skall den slängas? Fasen... den är ju hur snygg som helst... vad göra med den? Låt den stå. Den går nog att ha till nått...

Hm. Den är ansluten till freon på något sätt i en aggregator i källaren, den kommer inte att sättas på. Men den har ljusramper. Och nu måste jag hitta på något kul med den för den kan inte bara stå och se ut som en tom mjölkkyl som någon lämnat kvar men inte flyttat på för att den väger några ton....

Tips tages tacksamt och bild visas inom kort.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #1 skrivet: ons 21 jan 2009 20:29:12 »
Jag längtar efter bild, va faan håller du på med Kikarn? Det enda jag kan komma på som användning är att dränka katter i den. Kylar har bra isolering så då slipper man höra dem. Fyll med vatten, stoppa ner katt, stäng lock, tji katt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #2 skrivet: ons 21 jan 2009 22:35:20 »
Jag längtar efter bild, va faan håller du på med Kikarn? Det enda jag kan komma på som användning är att dränka katter i den. Kylar har bra isolering så då slipper man höra dem. Fyll med vatten, stoppa ner katt, stäng lock, tji katt.

egentligen en rätt så bra ide... tyvärr faller det på att det är en såndär "öppen" kyl med en bottenvåning och ett par hyllplan upptill och sen är den helt öppen i fronten. Man kan därmed inte stänga in katterna, bara kasta dem i vattnet om man fyller den- vilket jag antar går i bottendelen för där är det lite bassängartat. Men om jag kallar det för kattbassäng, och slänger i traktens katter och sen låter dem bada så länge de vill... tja som kattpoool kan den funka. Tror jag.
Men jag tar gärna fler ideer =)!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #3 skrivet: tor 22 jan 2009 00:38:37 »
Papegojbur används dessa till numera. I minsta facket kan kattsvansar med fördel lagras. I det näst minsta: Papegojskinn!! ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #4 skrivet: tor 22 jan 2009 07:40:51 »
Papegojbur används dessa till numera. I minsta facket kan kattsvansar med fördel lagras. I det näst minsta: Papegojskinn!! ;D

 ;D
Ehm. Just nu är det såhär för mig att jag haver tre katter som driver mig till vansinne i hushållet och som skulle bli roade av en kattpool. En sorts katt aktivitetscenter. Och tja... jag blev inte så förtjust av tanken på papegojskinn, men efter badet kan ju katterna och gojjorna på nästa våning ha after-pool-party och after-pool-coctail-party? Så därför är papegojjor varmt välkomna att inta festvåningen. Det kan bli riktigt hett och absolut bli en upplevelse för vilken goya som helst!  ;D

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #5 skrivet: tor 22 jan 2009 12:56:18 »
Jag skulle ha den som barskåp i min restaurant, jag. Hur läckert som helst.
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #6 skrivet: tor 22 jan 2009 13:49:09 »
Jag skulle ha den som barskåp i min restaurant, jag. Hur läckert som helst.

Jag behöver egentligen platsen som den står på och skälet till att den inte slängs är för att man bara inte slänger en sådan här pjäs om man har lite hjärta i kroppen. Jag berättade att jag vet att det finns lite retrofik och liknande runt om i landet, och att jag har lovat att kolla upp lite längre fram när jag kommit iordning, om det går att hitta en lämplig intresserad köpare som kan vara intresserad av att köra land och rike runt för att köpa på sig en dylik tingest. Jag har fått för mig, att om man vill ha gammal tidsenlig inredning så växer det liksom inte heller på träd?

Lite längre fram vet jag mer om vad det är den är kopplad till i källaren för det finns något sorts aggregat till den där, om det är freon eller något? Skall sticka in näsan där till helgen och skall verkligen försöka ha med mig huvvet då, och får jag med mig huvvet så kommer det ihåg att ta med kameran.... *suckar lite förtvivlat över mig själv*

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #7 skrivet: tor 22 jan 2009 13:51:32 »
Jag ska höra med några som kanske kan vara intresserade.
Allt går.

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #8 skrivet: tor 22 jan 2009 16:01:35 »
om det ärbelysning i den så använd den till dina samlingar

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #9 skrivet: tor 22 jan 2009 16:44:33 »
Den här ska bli intressant att se bild på,låter ju hur snygg som helst.jag ångrar fortfarande att jag inte stoppade slängandet av min morfars gamla 50-tals frys,en frigidare tror jag det var,så sanslöst snygg var den.Själv letar jag efter ett 50-tals kylskåp modell klassisk mindre som ska renoveras,byggas om och lackas i candy rött  ;D

MVH Micke

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #10 skrivet: fre 23 jan 2009 08:52:48 »
Den här ska bli intressant att se bild på,låter ju hur snygg som helst.jag ångrar fortfarande att jag inte stoppade slängandet av min morfars gamla 50-tals frys,en frigidare tror jag det var,så sanslöst snygg var den.Själv letar jag efter ett 50-tals kylskåp modell klassisk mindre som ska renoveras,byggas om och lackas i candy rött  ;D

MVH Micke

Apropå frys... så tror jag att jag har gjort bort mig... jag var i ett utrymme som skulle tömmas för några veckor sedan, och där stod en turkos frysbox, ni vet som dem vi har idag stora fyrkantiga och man öppnar i toppen, fast den här var lite rundad i formerna eller om jag skall kalla den "bullig", och jag associerade direkt till kylskåpen av den här klassiska modellen som jag tror att du menar som många bygger om och lackar om.
Fronten på den hade lite "former" och själva loggan var skrivstilsmetall/chromebokstäver som hängde ihop och som säkert var satta ungefär som chromelister sitter på en bil. Jag var så upptagen med att titta på lokalen att jag helt missade att studera boxen närmare, noterade bara i bakhuvudet -"wow, fanns det frysboxar under perioden med?"- och nu vet jag att det här utrymmet förmodligen är tömt. Sen slog det mig mitt i natten häromdagen. Satte mig upp klarvaken mitt i en dröm. Då såg jag boxen framför mig igen och insåg, att ja jäklar i min lilla låda, det här betyder att de röjt ur utrymmet och säkert boxen med... skall försöka kolla upp det för den var grymt häftig.

Det som är tråkigt med boxar och frysar och kylen från perioden är det här med aggregaten och strömförbrukning, ozon och så vidare. Hur gör man med det? Det måste väl gå att lämna någonstans och få innanmäte tömt?
« Senast ändrad: fre 23 jan 2009 08:56:15 av kikarbara »

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #11 skrivet: fre 23 jan 2009 19:56:26 »
Det tycker jag defenitivt du ska kolla upp om den finns kvar.
Freon går att tömma ut och dom går att ygga om med mordernt innandöme så man kan använda dom i vardagen.

MVH Micke

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #12 skrivet: ons 4 feb 2009 15:30:34 »
Här kommer kattpoolen inkl etage för papegojkattcoctailparty. The westcoast Activitycenter for bored cats and parrots.  ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #13 skrivet: ons 4 feb 2009 15:46:40 »
Här kommer förrästen en bild på ... jag tror att det kan vara en frukt och grönsaksdisk från början? Den har dock pensionerats och får tjänstgöra sina sista dagar som tapetdisk. Jag tror det blir ett lagom vilsamt uppdrag, eller vad säger ni?


guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #14 skrivet: ons 4 feb 2009 18:10:54 »
Här kommer kattpoolen inkl etage för papegojkattcoctailparty. The westcoast Activitycenter for bored cats and parrots.  ;D
       Den påminner om mejerikylen som fanns på ICA-Hallen i Porjus under 80-talet när jag jobbade där