Författare Ämne: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?  (läst 18379 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #15 skrivet: ons 4 feb 2009 19:43:58 »
       Den påminner om mejerikylen som fanns på ICA-Hallen i Porjus under 80-talet när jag jobbade där

 :D Den här fanns nog i bruk på åttiotalet denna med. Av aggregat och liknande att döma så är den dock inte från den tiden. Vet inte riktigt när de la ner än, men det har jag nog fått reda på inom sinom tid. Tycker att historien kring gamla lanthandlar är lite kul.

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #16 skrivet: ons 4 feb 2009 22:42:51 »
jag kommer ihåg hur ont det gjorde i ryggen när jag travade in mjölken ilängst ner

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #17 skrivet: tor 5 feb 2009 07:49:40 »
Tänker du spara det där Kikarn?, du är ju för faan en RetroTaliban. Egentligen borde du ha EU-bidrag för miljöbevaring. Kul det här att det finns intresse för miljöer som har med arbetande människor att göra och även fabriksmiljöer. Jag har alltid undrat varför man river en fabrik men man skulle aldrig komma på tanken att riva en slottsliknande byggnad. Nu verkar trenden ha vänt och även industrimiljöer bevaras. Fler och fler ser det vackra i en industribyggnad.

Tyvärr så finns det undantag och jag gick förbi ett sånt i går. Klaraterminalen är riven och i dess ställe växer en fyrkantig själlös byggnad upp i stål och glas. Det är bara för sorgligt att marknadskrafterna saknar all känsla och stil, tvii. Klaraterminalen var en vacker fullt funktionell byggnad med hög utvecklingspotential. Men tyvärr så saknade de nya ägarna all fantasi. Den borde kommunen ha köpt in och gjort till Museernas hus med ABBA-museum, Nobelmuseum, etc.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #18 skrivet: tor 5 feb 2009 09:42:56 »
Tänker du spara det där Kikarn?, du är ju för faan en RetroTaliban. Egentligen borde du ha EU-bidrag för miljöbevaring. Kul det här att det finns intresse för miljöer som har med arbetande människor att göra och även fabriksmiljöer. Jag har alltid undrat varför man river en fabrik men man skulle aldrig komma på tanken att riva en slottsliknande byggnad. Nu verkar trenden ha vänt och även industrimiljöer bevaras. Fler och fler ser det vackra i en industribyggnad.


Jag tycker att det är synd och skam att vår nittonhundratalshistoria slängs och fördärvas. Det gör ont i hela mig. Jag har i varje fall lagt än så länge bidragit till en ök att den får stå kvar; så får vi se vad som händer.

Tyvärr fanns en lång köttfrys med samma front som någon har satt yxan i, och delat innanmäte i smådelar för att skicka på dumpen, men man tröttnade på vägen efter att man sålt de delar som gick att sälja för skrotvärde om jag analyserar rästerna rätt. Den måste gå den trista vägen, då den står utom all räddning. Annars hade det här varit en tredelad butiksserie.

En fabrik hade varit rolig att sätta tänderna i ärligt talat. Eller ett gammalt mejeri. Och det glädjer mig att intresset börjar vakna så smått! Kanske får man upp ögonen för bevarande även av arbetar och folk-historia även om den inte ligger så långt bort?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #19 skrivet: tor 5 feb 2009 09:46:26 »
jag kommer ihåg hur ont det gjorde i ryggen när jag travade in mjölken ilängst ner

Jamen duu, den är nog inte det minsta ergonomisk att lasta varor i, det kan jag tro. För man måste nog både till ett nack och ryggknyck för att komma allra längst ner....Den är nog så helfel för kroppen som den kan bli när man jobbar med den dagligen... Men vad fasen. Den är riktigt snygg. Lite såpa och vatten kommer att göra den som ny.

Btw. har Pelly också haft transparenta acrylsidor i sina hyllsystem?? Det finns lite riktigt gamla pellysystem på väggarna varav jag tror att det är beställningshyllorna som har plexiglas eller acrylglas på sidan. Någon som vet? Jag antar att pelly och elfa måste ha jobbat lite mot varandra och snott ideer av varandra under tidernas gång?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #20 skrivet: lör 7 feb 2009 13:14:25 »

Vi har hamnat jävligt långt från mjölkkylen nu, kanske ska bryta ut det här till en egen tråd?



Ot svar; det gjorde absolut ingenting. Mjölkkylen var halvt om halvt en blajtråd för skojs skull... *skrattar* jag har insett att den bara kommer att ta upp plats och att den knappast är så användningsbar för mig. Det var bättre att skämta lite om det än att gråta över en kvarstående mjölkkyl.

Hm. jag är ledsen att göra er besvikna, ni som såg fram emot the westcoast activitycenter for cats and parrots, jag är lite osäker på om det projektet verkligen kommer igång...  ;D

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #21 skrivet: mån 16 feb 2009 11:25:17 »
Mjölk kylen är verkligen helt fantastisk.  :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #22 skrivet: mån 16 feb 2009 12:37:27 »
Mjölk kylen är verkligen helt fantastisk.  :)

Ja, du får väl hålla med om att den är betydligt maffigare i verkligheten än på bild?  :)

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #23 skrivet: mån 16 feb 2009 14:31:14 »
Ja absolut. =)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #24 skrivet: fre 3 jul 2009 18:31:34 »
:D Den här fanns nog i bruk på åttiotalet denna med. Av aggregat och liknande att döma så är den dock inte från den tiden. Vet inte riktigt när de la ner än, men det har jag nog fått reda på inom sinom tid. Tycker att historien kring gamla lanthandlar är lite kul.

Nu kan jag datera det här tunga åbäket. Liiite fel hade jag dock. Jag hade chansat på 1957-59 innan vi vände på den, med tanke på färg och form, men jag hade fel, fel, fel. Den har årtal 1960 på en metallplåt bak och sedan finns det ett monteringsdatum från 1961 på en pappersklisterlapp.

Den var inte kul att flytta, inte ens för mig som bara stod och tittade på....

pelle

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvara i en tre meter lång mjölkkyl från 50-talet?
« Svar #25 skrivet: lör 11 jul 2009 16:11:14 »
Men vad ska du ha i den. - Långmjölk är väl lämpligast. Eller varför inte en tre meter lång limpa?