Författare Ämne: små bordsaskfat tror jag  (läst 3586 gånger)

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
små bordsaskfat tror jag
« skrivet: sön 25 jan 2009 14:39:14 »
små bordsaskfat tror jag  ??? för de har dessa småfördjupningar för att lägga en cigarett, ingen märkning.7,5 cm omkrets

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: små bordsaskfat tror jag
« Svar #1 skrivet: sön 25 jan 2009 17:23:31 »
små bordsaskfat tror jag  ??? för de har dessa småfördjupningar för att lägga en cigarett, ingen märkning.7,5 cm omkrets

Jag vill bara lägga ett alternativt förslag till ändamål, kan inget om dina småaskfat eller vad det är.
Min mormor (från danmark) hade dylika små skålar till dukning och det tillhörde en sked till varje, en miniatyrsked. Dessa var till ett lite grovkorningare finsalt och placerades med jämna mellanrum om det var en finare dukning eller till högtidligare fest beroende på antal gäster och bordets längd. Skedarna var inte många centimeter långa, och jag vet att hennes ena variant hade en pytteliten "sked" fram, den andra sorten var mer som en spatel.

Ser man bara glasfaten ser de dock ut som askfat om man inte vet vad de är avsedda för eller om skeden saknas. Hennes bör vara från femtiotalet ungefär, och är som dina med mycket mönster. Skedarna är i silver och svartar lätt.

Har inte sett dessa på många år nu då de ligger i en källare nerpackade så jag kan inte säga om det är pressglas eller vad det är. Men de kan väl vara ca 7-8 cm i diameter om jag tar måttet från minnet.

När saltfaten hos mormor dök fram så visste jag vad som gällde vid bordet. Röd rosett i håret, och fint uppförande, sitta still på stolen, händerna i knät före och efter man hade ätit klart, inga fingrar i munnen, man äter duktigt och fint upp allt man tar till sig, och man pratar helst bara om man blev tilltalad; även om ingen sagt det så kändes det i luften... Självfallet kallas alla vuxna för NI, eller hur?
Belöningen efter en riktigt fin middag kom i efterhand. När alla gästerna berömt mitt fina uppförande och mormor sken som en sol, stolt som en tupp. Jag älskade att göra mormor stolt förstås! =)! (och två tre timmars uppförande vid ett matbord har ingen unge dött av heller för den delen...Jag har fortfarande nytta av mormors hållande på vett och etikett. Ibland).
« Senast ändrad: sön 25 jan 2009 17:25:20 av kikarbara »

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: små bordsaskfat tror jag
« Svar #2 skrivet: sön 25 jan 2009 19:17:56 »
är du säker på att dessa inte är nyproduktion? Jag har sett dessa små pressglasfat/skålar i olika färger, saluförda som underlag för värmeljus? Dessutom, med exakt samma utförande, men med hål i mitten, som lljusmanchetter. Jag kan ha fel.

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: små bordsaskfat tror jag
« Svar #3 skrivet: sön 25 jan 2009 20:23:15 »
Tack för era svar. Får nog känslan att de inte är nyproduktion. De kommer från ett döddsbo, men jag kan ha fel.
Läckert detta med saltskålar, det hade jag ingen aning om. Har lärt mig något nytt igen :)