Författare Ämne: Linoleumsnitt 1951-52, Zicca  (läst 3070 gånger)

Hannaw

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Linoleumsnitt 1951-52, Zicca
« skrivet: tis 27 jan 2009 02:19:14 »
Jag har försökt googla på den här konstnären och får inte fram något. Jag har varit fascinerad av tavlan sen jag var liten och när jag flyttade fick den följa med mig till mitt hem.
När jag sitter och tittar på den vill jag veta mer! Någon som vet något om konstnären?
Det är ett linoleumsnitt från 1951-52 nr 12/24, På restauranten heter tavlan.





« Senast ändrad: tis 27 jan 2009 02:21:24 av Hannaw »

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Linoleumsnitt 1951-52, Zicca
« Svar #1 skrivet: tis 27 jan 2009 10:29:54 »
Jag har försökt googla på den här konstnären och får inte fram något. Jag har varit fascinerad av tavlan sen jag var liten och när jag flyttade fick den följa med mig till mitt hem.
När jag sitter och tittar på den vill jag veta mer! Någon som vet något om konstnären?
Det är ett linoleumsnitt från 1951-52 nr 12/24, På restauranten heter tavlan.






Mycket häftig tavla tycker jag. Skulle gärna få flytta in till mej :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Linoleumsnitt 1951-52, Zicca
« Svar #2 skrivet: tis 27 jan 2009 18:54:25 »
Det enda jag fått fram är att det finns ett krav/anspråk  på en målning signerad Zicca i samband med andra världskrigets slut (1946).  Där finns tyvärr inget förnamn registrerat heller. Ditt snitt är ju gjort i Sverige så troligen är konstnären någon som kom till Sverige i samband med krigsslutet som gjort den. Tycker inte att texten (linole…) är utförd  av samma person som skrivit namnet.  Vilket talar för min hypotes.

Det finns inga som helst noteringar på auktioner vad jag kan finna. Bladet är så pass bra så vore det en konstnär som varit aktiv en längre tid så borde noteringar ha dykt upp. Linoleumsnitt är ju inget en amatör ägnar sig åt. En annan förklaring kan vara att det är en kvinna som gift sig och i samband med detta bytt efternamn och senare varit verksam under ett nytt efternamn. Eller att Zicca helt enkelt är ett påhittat namn.

Vi får väl se om någon annan har något att bidra med.