Författare Ämne: Björn Jonsson  (läst 7332 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Björn Jonsson
« skrivet: tis 27 jan 2009 12:32:32 »
Bildens tavla förstår tom jag är en reproduktion  ;D, i synnerhet då det står på den.....dvs tillsammans med annat fick jag den i en låda på auktion. Den hade ramlat ur ramen, och innan för passpartouten fanns bildens text. Den har tydligen gjorts i 300 ex, och nu undrar jag om detta enbart varit "konst för folkhemmet" eller om det ev kan ha något värde? Jag tror ju inte att jag gjort något "klipp", utan är fortsättningsvis ute efter att förkovra mig :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Björn Jonsson
« Svar #1 skrivet: tis 27 jan 2009 15:57:43 »
Det är en av Sveriges skickligaste tecknare/grafiker genom tiderna som gjort bilden. Folkhem vet jag inte om jag vill kalla det. Björn Jonssons flesta bilder kommer från Stockholms första förstäder söder om dagens Liljeholmsbro eller ”Flottsbron” som det hette. Det är den som gett namnet till hans bok ”Landet bortom flottsbron” med teckningar just därifrån. Det är stadsdelarna Aspudden och Midsommarkransen (Tellus/Kilaberg) samt Gröndal (vid sjön Trekanten) idag.

Han har skildrat hur vardagen var i dessa klasiska arbetarstadsdelar med arbetsplatser som Liljeholmens ljus, Primusfabriken och annat. Det är allt från lekande barn som det är här till bakgårdar och fyllon. Så någon folkhemskonst är det inte utan snarare skall det jämföras med ”Skum” och hans sameskildringar fast det här är en helt annan miljö.

Han vistades även tidvis i Paris och har gjort en del underbara skildringar från caféer och bakgator i denna stad.

Jag är personligen mycket förtjust i just Björn Jonsson då han visar och skildrar en försvunnen miljö i Stockholm Idag räknas de här kvarteren som de mer exklusiva i Stockholm. Från början flyttade stackars trångbodda Kungsholmsbor ut från Kungsholmen ut till de nya arbetsplatserna vid Liljeholmen.

De delar som byggdes var hus i sten för arbetare på 1910-talet vilket var något unikt. Dessutom fanns det rinnande vatten och våningarna var stora, hela 2 rum och kök. Finansiär var Mannhemsbolaget, en finansiär som kände för de ”stackars” arbetarna. Idag är husen renoverade och de flesta har sålts av kommunen som bostadsrätter.

Björn Jonsson kändaste verk är bakhållet vid Kilaberg som visar hur ungarna i kvarteret Kilaberg leker cowboys och indianer. Indianerna ligger i bakhåll för cowboysarna. De kvarteren är rivna och där ligger idag en Shellmack och ett bostadshus.

Själv äger jag en del originalteckningar av Björn Jonsson men även flera grafiska verk. Jag tror att jag äger originalteckningen till den reproduktion du visar här. (Skall leta reda på den och kolla.)

Bifogar en bild på en originalteckning jag har, troligen från Gamla Stan.
« Senast ändrad: tis 27 jan 2009 18:57:10 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Björn Jonsson
« Svar #2 skrivet: tis 27 jan 2009 16:15:17 »
Här är en bild från Midsommarkransen (Tellus)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Björn Jonsson
« Svar #3 skrivet: tis 27 jan 2009 18:41:51 »
Vi skall väl ha en Parisbild också av Björn. Den här teckningen är från 1946.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Björn Jonsson
« Svar #4 skrivet: tis 27 jan 2009 22:07:49 »
Reggis:
tack för ingående info! Med konst för folkhemmet menade jag närmast reproduktionerna, inte originalen!
Det ligger väl knappast något värde i det som tryckts upp i 300 ex?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Björn Jonsson
« Svar #5 skrivet: tis 27 jan 2009 22:32:52 »
Det är inte värdelöst utan det handlar om någon 100-lapp. Fast hans litton kan gå för några 1.000-lappar. Fast de riktiga godbitarna som "Bakhållet" kommer sällan ut på marknaden. Men behåll den för intresset kommer naturligtvis att öka. Slott och kungar finns det många som målat och tecknat men genuina arbetarmiljöer är inte lika vanligt. Precis som intresset för Skum är stort idag kommer även dessa miljöer att väcka ett större intresse framöver. Framför allt när det är gjort av en så skicklig tecknare.