Författare Ämne: Folk stjäl från min butik :(  (läst 13975 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #15 skrivet: fre 6 feb 2009 08:37:07 »
Ja och det intressantaste är att det ofta är handlare som snor av varandra. Det var en handlare som berättade för mig att han hade spårat stöldgods från sin affär ner till en auktion i Tyskland. Det visade sig att det var en annan handlare som lämnat in stöldgodset.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #16 skrivet: fre 6 feb 2009 09:31:47 »
Om man inte vill bli av med grejor så finns det två sätt att förhindra detta: låsa in resp. ha ständig överblick vilket i sin tur innebär att man personlig blick för vad som händer.

 Ett som hade varit rätt kul hade varit en kamera som hela tiden följde personen med ett surrande ljus, ja varför inte 4st. Och så fort personen rörde vid något så började en saftblandare röd sådan snurra. Detta sistnämda kunde man sköta själv genom att trycka på en knapp.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #17 skrivet: fre 6 feb 2009 09:45:55 »
Ja man kan ha rena tivolit i affären. Laserstrålar som sätter ingång blinkande ljus när de bryts, en ung man som strippar i en hörna av butiken när man vidrör ett föremål. Ja det finns oanade möjligheter att göra besöket i affären till en upplevelse utöver det vanliga. En film med vår toppskådis Sanna Bråding drar igång från kåken och Janne Björklund kommer ut ut garderoben tillsammans med Gunnar Hökmark. Det är bara vår fantasi som sätter gränser.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #18 skrivet: lör 7 feb 2009 11:53:16 »
Wanja,"Men det känns ju så obehagligt! Jag vill ju att folk ska trivas i min butik, inte att de ska gå och känna sig bevakade."

Det är bara buset som tycker att det är otrevligt att bli övervakade. Vi vanliga tänker inte ens på om det finns kameror. Jag känner ingen som är emot övervakningskameror.
Buset vill du ju ska hålla sig från din affär. Sätt upp kameror!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #19 skrivet: lör 7 feb 2009 12:18:53 »
Ett billigare alternativ till övervakningskameror, är attrapper av sådana. Kostar betydligt mindre och ingen kan se skillnad. Dessa plus skyltar om övervakning gör antagligen susen.
Som Reseda påpekar. Vi som inte stjäl bekymrar oss inte om kamerorna  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #20 skrivet: mån 2 mar 2009 17:28:49 »
Jahapp, då var det dags igen. Igår var det en myspys som snodde vår kassalåda. Det ställer till det en smula eftersom kvitton för de senaste veckorna låg där, så om någon som bor här på söder skulle råka hitta den någonstans så kan ni väl höra av er :) Den är c:a 20x30 cm, brun och ser ut som en resväska i miniatyr.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #21 skrivet: mån 2 mar 2009 17:32:33 »
Jahapp, då var det dags igen. Igår var det en myspys som snodde vår kassalåda. Det ställer till det en smula eftersom kvitton för de senaste veckorna låg där, så om någon som bor här på söder skulle råka hitta den någonstans så kan ni väl höra av er :) Den är c:a 20x30 cm, brun och ser ut som en resväska i miniatyr.

Nämen ååååå, .... jisses, vilken mardröm! Är det något som är svårt att återställa eller hålla rätt som blivit borta; är det köpkvitton eller kvitton på redan bokförda försäljningar eller hur illa är det?

Pengar är illa. Men kvitton och dagsanteckningar eller dyligt är värre.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #22 skrivet: mån 2 mar 2009 17:43:18 »
Skrivna kvitton, ej bokförda...

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #23 skrivet: mån 2 mar 2009 19:08:03 »
 Är det inte bara till att skriva ett Stort kvitto på hela summan? Så stort att det svårt att få ut genom dörren.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #24 skrivet: mån 2 mar 2009 22:09:55 »
Det är bara beklagligt. Har Alliansens politik lett till sådan nöd att folk stjäl kläder för några 10:or i secondhandaffärer. Fast det är nog inte de som hamnat i nöd som stjäl.

På Ringvägen i Stocken på Söder fanns det en dödsboaffär för några år sen. De sålde väldigt lite kläder men vid ett tillfälle hade de en galge med kläder. Vid ett tillfälle var det en hemlös (uteliggare) som hittat en överrock han kunde ha. Frågade det mycket sympatiska paret som drev affären vad rocken kostade och fick svaret: ”Ingenting, var så god.” ”Nej det vill jag inte, sa kunden.”  ”Ge mig en krona då”, svarade handlaren. Ett exempel på gammal Söderanda som tyvärr blir ovanligare och ovanligare.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #25 skrivet: tis 3 mar 2009 06:40:34 »
Jag vet en som fick inbrott i sin bil för att han hade 10 kr i parkeringspengar liggande synligt. Inget annat försvann.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #26 skrivet: tis 3 mar 2009 13:27:17 »
Jag vet en som fick en äppelpåse stulen av en tam orm som ringlade sig in via bilens avgassystem. Ormens ägare stod sedan utanför bilen och mumsade äpplen. Han hette föresten Adam. Han hade en tjej med sig som hette Eva. Båda var väldigt lättklädda, endast iklädda löv. Sen var det historien om den listiga kaninen, men den har ni säkert hört. Båda historierna kommer från en sagobok som heter Bibeln eller något åt det hållet.


Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #27 skrivet: sön 8 mar 2009 20:10:52 »
Fy attans!
Egen erfarenhet:
MEN tyvärr går det nog att härleda också till läget Wanja. Mig veterligen är det inte "likadant" i tex Östermalm. Fast... folk med låg moral och etik finns det överallt. Och jag träffar de alltsomoftast jämt i mitt jobb i Stockholms innerstad.
Många som åker fast HAR gjort detta förr. De som kommer lindrigt undan fortsätter mest.

Konsekvenser:
Lyckas man få fatt i ett snattande bus i tidigt skede, och få de att FÖRSTÃ… konsekvenserna (påföljder för de som individ med hänseende på 1) fortsatt eventuell arbetskarriär - hamnar i brottsregistret där de ALDRIG försvinner beroende på vilket jobb de söker 2) böter - som föräldrar kan bli ansvariga för, eller som ligger o väntar tills de börjar yrkesarbeta mm PLUS att få de att förstå att slutpriserna ut till kund påverkas av att det blir svinn i butiken. INTE alliansen, som trots allt försöker städa upp efter den förra regeringens nutida resultat - kommer surt efter som Arbogaöl heter det visst) så har man vunnit mycket.
Endel förstår och slutar, har ett "ungdomsbusstreck" i registret. Andra inte. Tyvärr finns många vuxna med "långa fingrar" med. Fast många av dessa har ett gedigert register och kan "lätt" profileras även av butiksinnehavare. De som är svåra att komma åt är de som trots allt ser ut som "vanliga" Svenssons - men tyvärr inte är det...
Själv kan jag inte FÖRSTÃ… hur man kan tillägna sig saker som man inte har brukanderätt till på rätt sätt!!!!!

Ã…tgärd:
Så ett tips till er butiksinnehavare, och andra medborgare som bevittnar detta (även ni har rätt att gripa buset, pågående brott och flykt - kallas envarsgripande) - INGRIP!
Släpp inte iväg de även om ni fått tillbaka grejerna. ANMÄL!

Det kan rädda en och annan själ, samt butik(skassa med).

Och jag beklagar verkligen vad du blivit utsatt för Wanja. Kanske du ska installera en och annan synlig kamera (fungerande eller inte) i butiken...

Tack för ordet, o till dig som orkat läsa ända hit!



Mvh
Carro.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Folk stjäl från min butik :(
« Svar #28 skrivet: sön 8 mar 2009 20:27:57 »
Tyvärr så märkte inte min pojkvän att kassan var borta förrän 5 minuter efter att tjuven hade gått. Fick höra av de boende i huset att samma person var inne i en lägenhet och snodde en handväska. Innan det upptäcktes ringde han på deras dörr och lämnade tillbaka den - dock utan pengar - med förklaringen att han hittat den när han var ute och joggade?! Tydligen hade han även varit inne på Ica och finns på övervakningsfilm därifrån. Ska kontakta polisen imorgon igen och informera om att det finns flera anmälningar på samma person, men det är väl tveksamt om de agerar. Är det någon som vet hur länge man (i detta fall Ica) får spara filmer från övervakningskameror?