Författare Ämne: Övergivna platser  (läst 18714 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« skrivet: tor 5 feb 2009 15:01:01 »
Tänk dig att sätta tänderna i den här Kikarn.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #1 skrivet: tor 5 feb 2009 15:01:33 »
Och en bild till, jättestort.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #2 skrivet: tor 5 feb 2009 15:48:30 »
Jag känner omedelbart rastlösheten ta tag i mig och det ger mig myrkryp i benen. Vill in, ta mig med nästa gång!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #3 skrivet: tor 5 feb 2009 22:42:04 »
Bilderna är från Jordberga Sockerbruk Kikarn, en av platserna i boken övergivna platser. Jag var där i somras och tog dessa foton.

Länk till site med övergivna platser och där finns lite fler bilder på Jordberga i en slideshow.

http://www.jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=56&Photonumber=009&lang=

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #4 skrivet: tor 5 feb 2009 23:00:16 »
Bilderna är från Jordberga Sockerbruk Kikarn, en av platserna i boken övergivna platser. Jag var där i somras och tog dessa foton.

Länk till site med övergivna platser och där finns lite fler bilder på Jordberga i en slideshow.

http://www.jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=56&Photonumber=009&lang=

Men vad har de gjort där? Det står en rosavit hokuspokusstol... kan det vara en åttiotals; märkligt ställe att ha barngrejjer på....

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #5 skrivet: tor 5 feb 2009 23:01:24 »
Men fy f*n vilka fräcka lokaler.... tänk att få ... asså... vilka möjligheter!!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #6 skrivet: tor 5 feb 2009 23:53:23 »
OMG :)

(oh my god)

Nu ska hon ha


På den sajten är favoritbildserien den på stället vi snubblade fram på stilettklackarna till, en liten bit att gå från centrum och uppför en backe sen som inte var nådig, som tur var fanns det räcke att hasa sig fram uppför backen med, i stilettklackar som sagt,
Se bara, superretro, http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=80
Här var studentfesten (det som inte var en riktig bal på den tiden) här har jag spytt på toaletten, här har jag hittat genetiskt material till avkomman...

Ja nu är det rivet sen en tid och det har byggt eller håller på att byggas åtråvärda lägenheter där istället

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #7 skrivet: fre 6 feb 2009 00:05:00 »
Länk till site med övergivna platser och där finns lite fler bilder på Jordberga i en slideshow.

http://www.jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=56&Photonumber=009&lang=

Jag är helt förstummad. Sicken jävla underbar sida!! Förlåt, att jag svär helt oförtäckt dessutom. Men det finns inget annat sätt att understryka det jag känner just nu. Min natt är helt förstörd, jag kommer inte att lämna datorn innan imorgon bitti när ungarna skall till skolan.

Var inne och klickade mig fram och tillbaka och fick se en helt underbar... säger man så? Fotoserie av en knarkarkvart på en annan sida, bild upp och ner, och det är fanimej den helt och fullt nakna sanningen och inget annat. Det enda som saknas är luftessenser i form av doftprov. Alla ni som varit inne i en riktigt ingrodd knarkarkvart vet precis vad jag pratar om. Och det är platser som man i vanliga fall möjligtvis antingen skövlar igen eller låtsas att de inte finns eller låter någon annan ta hand om. Men inte här, här har man fotograferat misären, som inte bara är en misär trots allt, för det handlar om människors vardag också... Tjoff sa det i magtrakten. Där satte dessa bilder sig direkt.

Jag har dock varit inne i några sådana bostäder som har den här digniteten av kaos och spänning, utan att det har varit tal om några som helst varken droger eller medikamenter med i spelet. Och jag tror inte att man lever såhär för att man går på droger, utan det här har man kanske med sig innan man går in i livet som narkoman, långt långt innan?

Det är oerhört oerhört... inte spännande, inte fashinerande utan bara genuint. Jag har altså ingen egentlig negativ känsla inför det kanske jag skall vara tydlig med, inte på det sättet och jag förfäras inte. Jag upplever nog snarare en sorts respekt på något sätt. Och massor av frågor, eller inte frågor heller... konstaterande tror jag nog. Det skall bara vara så på något sätt; för mig är det så oförfalskat och oförljuget. (Skall dock tillägga att jag själv inte är en ordningsmänniska... jag skulle nog kunna tappa kontrollen till den graden, det tror jag ärligt talat om det inträffade något på vägen).

Jag är så väldigt fashinerad av baksidan av livet, den vi inte ser och den som inte förevigas eller visas upp; ex livstilar som följer med fattigdom och annat och jag vill se och möta det naket.

Jag tror att det är det som får mig att älska allt det gamla dessutom, det vi kallar retro här. För på något sätt är det ochså en outsidersubtillhörighet och ett avstamp från den finare världen. Att en del av prylarna har tillfälliga nollor bak på sina prislappar gör dem därför inte heller mer attraktiva eller finare än andra och jag har svårt att se det här som en statussymbol på något sätt. Det är och förblir secondhand vad det än har kostat oavsett vilket sammanhang vi sätter in det i. Det man betalar multum för idag är samma vara som kostade en tia på loppis för tio år sedan, så "fin design" där är bara ren och skär illussion och masshypnos; inget annat.

Tjohej. Nu skall jag tillbaka till övergivna hus...
« Senast ändrad: fre 6 feb 2009 00:16:51 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #8 skrivet: fre 6 feb 2009 08:54:43 »
Visst är det kul. I somras var jag också och tittade på Gröna Lund. Låter inget märkvärdigt och det var det inte. Här hade naturen tagit över hela nöjesanläggningen och i stort sett förvandla detta nöjesfält till urskog. Det fanns bara en gammal rätt förfallen parkbänk kvar och två minnesskyltar.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #9 skrivet: fre 6 feb 2009 08:55:21 »
Nästa bild på Gröna Lund.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #10 skrivet: fre 6 feb 2009 08:55:56 »
och så den sista Gröna Lund bilden.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #11 skrivet: fre 6 feb 2009 10:06:21 »
och så den sista Gröna Lund bilden.

Du menar att detta är det som är kvar av det ursprungliga gröna lund? Jag har inte besökt gröna lund måste jag medge men trodde nog att man höll ursprunget heligt på något sätt? Och höll ordning samt hade gammalt kvar...

Hm.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #12 skrivet: fre 6 feb 2009 10:11:44 »
Tivolit i Gröna Lund upphörde 1949. Jag undrar om bänken är ett original från den tiden. Med tanke på att man byggde järnväg från Anderslöv dit så måste det ha varit välbesökt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #13 skrivet: fre 6 feb 2009 10:42:27 »
Jag är helt överraskad och lyrisk, den här boken om ödegivna platser har gått mig förbi. Men i vilket fall som helst så har jag nu under morgontimmarna fått se massa bilder på övergivna platser från mina trakter och det kan jag väl säga att våren kommer att gå i förfallets tecken för mig.

För någon månad sedan var vi ute på en liten tripp och såg flera gårdar och ställen och även ett hus som var helt iordningsställt, helt tidsadekvat med byggår och även gällande byggteknik och byggmaterial etc. Det var fantastiskt inspirerande. Sen har jag efter det varit i övergivna lanthandlar, och det måste jag säga var helt helt helt .... fantastiska upplevelser. Jag har ju sedan gått vidare med den ena och skall bosätta halva mig där, och det är ju därifrån jag har tagit bilden på the westcoast activitycenter for cats and parrots.  :)

I stort sett alla som jag har återgett det här för förstår inte intresset för förfall, och det gör ärligt talat inte jag heller, men jag blev väldigt inspirerad av att se att jag faktiskt inte är ensam om den här fashinationen.  ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #14 skrivet: fre 6 feb 2009 12:12:12 »
Du är inte ensam. Jag har åkt till Arizona några gånger bara för att titta på övergivna städer. Älskar att susa fram i öknen i en hyrd cab på jakt efter ruiner. Fast där finns det ju ordentliga städer som Jerome som är övergivna, malmen tog slut. Fast nu börjar Jerome att befolkas igen med vad jag tror är övervintrande hippisar från 60-talet som röker på och gör nåt de kallar för konst. Kul och zippa lite och höra sägnerna från Monterey  och andra anekdoter från en svunnen tid som de försöker att återskapa.

Jag är ju också förtjust i kyrkogårdar. Brukar ofta ta mig en vederkvickande promenad på någon begravningsplats. Jag har några favoriter här i Sverige. I Stockholm är det  Skogskyrkogårde och Norra begravningsplatsen. I Skåne gillar jag Baldringe och Valleberga men även Asmundstorp är bra.  Det finns en som jag gillar lite extra men det vill jag inte tala om vilken det är. Dit brukar jag åka och sola naken på en av de stora locken till graven i svart granit. När solen ligger på blir den het som en ugn, jätteskönt.  Det kommer aldrig en människa dit så det är helt ostört. Kommer det någon så märker man det direkt för den ligger på en hed så ingen kan smyga fram utan upptäckt.