Allmänt > Fria diskussioner
Övergivna platser
Reggis:
och så den sista Gröna Lund bilden.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet fre 6 feb 2009 08:55:56 ---och så den sista Gröna Lund bilden.
--- Slut citat ---
Du menar att detta är det som är kvar av det ursprungliga gröna lund? Jag har inte besökt gröna lund måste jag medge men trodde nog att man höll ursprunget heligt på något sätt? Och höll ordning samt hade gammalt kvar...
Hm.
Reggis:
Tivolit i Gröna Lund upphörde 1949. Jag undrar om bänken är ett original från den tiden. Med tanke på att man byggde järnväg från Anderslöv dit så måste det ha varit välbesökt.
kikarbara:
Jag är helt överraskad och lyrisk, den här boken om ödegivna platser har gått mig förbi. Men i vilket fall som helst så har jag nu under morgontimmarna fått se massa bilder på övergivna platser från mina trakter och det kan jag väl säga att våren kommer att gå i förfallets tecken för mig.
För någon månad sedan var vi ute på en liten tripp och såg flera gårdar och ställen och även ett hus som var helt iordningsställt, helt tidsadekvat med byggår och även gällande byggteknik och byggmaterial etc. Det var fantastiskt inspirerande. Sen har jag efter det varit i övergivna lanthandlar, och det måste jag säga var helt helt helt .... fantastiska upplevelser. Jag har ju sedan gått vidare med den ena och skall bosätta halva mig där, och det är ju därifrån jag har tagit bilden på the westcoast activitycenter for cats and parrots. :)
I stort sett alla som jag har återgett det här för förstår inte intresset för förfall, och det gör ärligt talat inte jag heller, men jag blev väldigt inspirerad av att se att jag faktiskt inte är ensam om den här fashinationen. ;D
Reggis:
Du är inte ensam. Jag har åkt till Arizona några gånger bara för att titta på övergivna städer. Älskar att susa fram i öknen i en hyrd cab på jakt efter ruiner. Fast där finns det ju ordentliga städer som Jerome som är övergivna, malmen tog slut. Fast nu börjar Jerome att befolkas igen med vad jag tror är övervintrande hippisar från 60-talet som röker på och gör nåt de kallar för konst. Kul och zippa lite och höra sägnerna från Monterey och andra anekdoter från en svunnen tid som de försöker att återskapa.
Jag är ju också förtjust i kyrkogårdar. Brukar ofta ta mig en vederkvickande promenad på någon begravningsplats. Jag har några favoriter här i Sverige. I Stockholm är det Skogskyrkogårde och Norra begravningsplatsen. I Skåne gillar jag Baldringe och Valleberga men även Asmundstorp är bra. Det finns en som jag gillar lite extra men det vill jag inte tala om vilken det är. Dit brukar jag åka och sola naken på en av de stora locken till graven i svart granit. När solen ligger på blir den het som en ugn, jätteskönt. Det kommer aldrig en människa dit så det är helt ostört. Kommer det någon så märker man det direkt för den ligger på en hed så ingen kan smyga fram utan upptäckt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion