Författare Ämne: Övergivna platser  (läst 18563 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Övergivna platser
« Svar #15 skrivet: fre 6 feb 2009 12:27:23 »
Jag är ju också förtjust i kyrkogårdar.

 ;D Jag har också en favoritkyrkogård. Desto äldre gravar desto bättre. Det är som om de talar till en när man går där...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #16 skrivet: fre 6 feb 2009 12:58:41 »
Här en länk till kyrkogårdarnas kyrkogård, nummer uno. Helt fantastisk. Fick man bosätta sig där, oj. Dit skall du åka Kikarn om du inte redan varit där. 

http://www.begraafplaats.org/bp/i/genua_genova/cimetero_staglieno_1/index.html

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #17 skrivet: fre 6 feb 2009 13:05:11 »
Ta bara den här graven till exempel, vilken grav man blir lyrisk.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #18 skrivet: fre 6 feb 2009 22:22:54 »
Jörnmark har gjort två böcker om övergivna platser. Han driver också ett Urban Exploration forum http://28dagarsenare.se/

I höstas gick det en serie på SVT "Hemliga svenska rum" http://www.sfv.se/cms/aktuellt/hemliga_svenska_rum.html Missade de flesta av de avsnitten, men de fanns på nätet så jag skulle kolla senare, tyvärr verkar det som det inte går att se de avsnitten  längre  >:( . Kanske kan finnas på nån torrentsida, har inte kollat det.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #19 skrivet: fre 6 feb 2009 22:51:03 »
Här ett häftigt ställe alldeles intill där jag bor, det är insprängt i berget i tre våningsplan, en avlagd militär sambandscentral
http://picasaweb.google.com/Gunnar.Klasson/KLgRdsbergetsInre?authkey=rrA1n9VbpJA#slideshow
Här skriver han om det
http://uddevallare.blogspot.com/2007/06/klgrdsbergets-inre.html
En anna har tagit bilder här
http://www.bunkertours.se/mh/cduddev.asp

När de skulle filma Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö blev de alldeles till sig för de autentiska inventarierna, något filmades där, men jag kommer inte ihåg filmen riktigt så jag vet inte vad.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #20 skrivet: fre 6 feb 2009 23:33:11 »
Otroligt fascinerande att se sånt här. Betänk att många större orter i Sverige har eller har haft liknande anläggningar. Inte undra på att Försvaret kostat pengar under åren. Folk i allmänhet har inte haft en aaaning om att det här har funnits öht, de kanske på sin höjd har vetat att det finns ett bergrum någonstans i kommunen, men vad det innehåller har varit väl dolt. Det här bergrummet verkar ju ha varit i aktiv tjänst (eller iaf i beredskap)  en bit in på 2000-talet, kan det stämma?

Vi har hamnat jävligt långt från mjölkkylen nu, kanske ska bryta ut det här till en egen tråd?


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Övergivna platser
« Svar #21 skrivet: fre 6 feb 2009 23:37:22 »
Funderade precis på var gränsen till Övergivna platser går...

Kolla han med Bunkertours har ett antal sambandscentraler http://www.bunkertours.se/mh/cdcentrals.html

Ska kolla när vår användes sist
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Övergivna platser
« Svar #22 skrivet: lör 7 feb 2009 13:20:22 »
Hittade massor av kul i anslutning till den här sajten om bortglömda platser. Hittade en person till och med i min kommun, som är med i ett sällskap som mellan varven arrangerar lite inofficiella träffar där de är några stycken som åker ut och utforskar sådana här ställen, och har även fått lite vägbeskrivningar till roliga sådana här i närheten. Mycket mycket intressant!! Jag blev helt klart biten av detta måste jag säga, och är förvånad över att man mer organiserat faktiskt arrangerar och planerar och delar med sig av hus. Här har jag gått och kännt mig som en stor bov och kuf som har knackat dörrar och frågat efter ägare till konstiga ställen, bett dem berätta och så är det till och med ett stort intresse för många. Jag är helt lamslagen. Jag trodde ärligt talat att jag var helt ensam om att vara såhär störd... Den här hösten/vintern har jag varit på.... 7 eller 8 ställen, dock ingen av dem som jag har hittat presenterade på någon sida. Jag har en hel övergiven gård med allt kvar som jag hade som "nästa" projekt att hitta ägare till, när andan och tiden räcker till... den ser jättespännande ut, har nog stått tom sedan 40-50-talet och som sagt, allt verkar intakt på insidan.

Att bryta sig in eller ge sig in på ställen olovandes är inte riktigt min grej, måste jag säga, det får hellre ta lite tid att få lov eller att inte få lov. Ett par av ställena har varit riktigt riktigt intressanta pg ägarna eller boenden har varit angelägna om att återge bakgrunden till stället, och det är verkligen jackpot.
« Senast ändrad: lör 7 feb 2009 13:22:00 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Övergivna platser
« Svar #23 skrivet: lör 7 feb 2009 13:27:09 »
Vad jag dock inte haft med mig är kameran, det har kännts ofint, men jag kanske kan komma över den känslan nu när jag ser att det är är en legitim sysselsättning.  :D :D :D (alla ställena finns ju kvar förstås).

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Övergivna platser
« Svar #24 skrivet: ons 11 feb 2009 22:52:49 »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Övergivna platser
« Svar #25 skrivet: tor 12 feb 2009 15:10:13 »
Hi, hi, störd, glöm det Kikarn. Du skulle bara veta vad som far runt i min skalle och det intressanta det är att far det runt i min skalle så far det antagligen runt i din skalle också och i massvis av andra skallar. Det enda är bara att vi är så in i vassen fega så vi törs inte tala om det. Det har jag släppt vilket jag kan rekommendera. Fast på arbetsplatser bör man vara lite självcensurerande, det är en förljugen miljö där öppenhet och ärlighet sällan röner uppskattning och ofta utnyttjas för baktaleri. Men i övrigt är det raka puckar som gäller.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Övergivna platser
« Svar #26 skrivet: ons 4 mar 2009 20:03:31 »
 Det är inte ofta som min bästa får verka men här har den varit framme.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Övergivna platser
« Svar #27 skrivet: ons 4 mar 2009 20:30:29 »
zz

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Övergivna platser
« Svar #28 skrivet: ons 4 mar 2009 20:32:17 »
zzz

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Övergivna platser
« Svar #29 skrivet: ons 4 mar 2009 20:39:00 »
Var är det här någonstans? Är det vid Skäralid?