Författare Ämne: Att ifrågasätta makten  (läst 4735 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Att ifrågasätta makten
« skrivet: mån 9 feb 2009 08:48:35 »
Idag måste jag ge Konstfack en stor eloge. I kulturdelen i Dagens Nyheter så ställer hela ledningen upp för sin elev Anna Odell. De ”fegar” inte ut när det blåser utan står upp till försvar, det är man inte van vid. Utan här brukar det skyllas på än hit än dit. Den debatt Anna Odells verk har gett visar bara på hur viktigt det är att ifrågasätta de här dolda ansiktslösa makthavarna.

Kan förstå att psykiatrin och läkarna är mindre förtjusta i att komma ut i rampljuset. Men till och med jag blev förvånad över med vilken frenesi man ifrågasatte hennes agerande. Framför allt med ett så löjligt argument att hon skulle ha orsakat en kostnad på 11.500 kr. Det argumentet går alltid att använda. Hur stora kostnader orsakade inte de här angreppen på Anna Odell eller var de gratis? Hade motivet varit orsakade kostnader så hade man väl inte gjort ett dugg för att ifrågasätta Anna Odells verk, det hade blivit billigast.

Sen kom det löjligaste argumenten av alla: ”Tänk om alla skulle göra så här.” Risken är inte så stor att hela Svenska folket börjar ”spela” psykotiska för att bli intagna på psyket.  Skulle en sådan risk föreligga så är det värre beställt med det här landet än vad jag nånsin kan föreställa mig. Nej här handlar det om en grupp diffusa makthavare som absolut inte vill bli ifrågasatta eller uppmärksammade.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #1 skrivet: tis 10 feb 2009 22:56:06 »
Tycker det var en särdeles lyckad "installation".Konstens främsta uppgift är ju att ifrågasätta och belysa bisarra skevheter i tillvaron.Vad vore tillvaron utan Rauschenbergs bildäcks-get,Mannequin Pis,Duchamps flasktorkare,Dan Wolgers telefonkatalog,Jackie Kennedys giftermål med Ari Onassis eller Zlatans "stulna" straff?

Ibland vet man emellertid inte hur en "installation" avlöper.Minns ex vis den s k teaterskandalen i Uleåborg där ensemblen kastade skit på publiken.
 

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #2 skrivet: ons 11 feb 2009 08:26:38 »
Skönt att det är någon som håller med mig. Annars har jag bara sett diverse fördömanden i fördummande syfte. Det som retar mig mest är att man kritiserar Anna Odell utan att veta vad slutresultatet är. Hon är ju inte klar. Det är som att stå och titta på en tom duk, konstnären drar ett penseldrag över duken och alla skriker: "Fy faan, det var det värsta jag sett."  Dumheten  skördar triumfer varje dag.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #3 skrivet: ons 11 feb 2009 09:31:29 »
Det är ett utomordentligt sätt att aldrig bli klar, finns en hel del som inte borde bli klara.
 Man borde på något vis skapa något nytt som skiljer sig markant från konst.
 Konst betyder att kunna och då kanske dom en gång menade att det gällde mer än att sätta en pinne i en gödselhög.
 Nu är jag konstnär för jag kan sätta en pinne i en gödselhög. Jag kan också vända upp och den på en toalettstol och dansa rumba på dess fotplatta. Det är en viss konst!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #4 skrivet: ons 11 feb 2009 12:29:29 »
Om konstens uppgift är att flytta gränser (som man hör ibland) så är snart gränserna flyttade så många gånger att snart allting är konst.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #5 skrivet: ons 11 feb 2009 14:40:50 »
Bakom Duchamps flaskhållare fanns en tanke och idé, bakom Wolgers ”bänkstöld” fanns en tanke och idé  och så är det också med Anna Odells verk. Att ställa sig och pinka offentligt i Storkyrkan på högmässan bara för att väcka uppseende är inte konst. Men samma handling kan vara konst om det finns någon form av tanke och idé bakom om vad man vill uppnå. Är idén bara att väcka anstöt så är det ett exempel på dålig konst. Skulle personen veckla ut en Svensk flagga och lägga på golvet och därefter pinka offentligt på denna så är förutsättningarna större för att det kan vara fråga om konst.


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #6 skrivet: ons 11 feb 2009 17:49:50 »
Hmmm, intressant mycket intressant. Jag har en förmåga att (allt för) snabbt bilda mig en uppfattning om saker och skeenden. Pinkandet i Umeå var ett undantag. Jag var tveksam, inte negativ. Smakade på ordet, konst. Men till slut bestämde jag mig för att jag inte kunde kalla det för konst. Andra må göra det men jag kunde inte. I Anna Odell fallet har jag inte tagit ställning, vet inte om jag måste göra det, tror inte det, men det känns så. Varför måste jag alltid ta ställning, det är den fråga som dök upp i mitt huvud när jag läste om Anna.

Betyder det att jag är bakåtsträvare, alltså om jag inte kan få det till att bli konst?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #7 skrivet: ons 11 feb 2009 17:51:26 »
Men jag tycker ju samtidigt att vi alla ska ifrågasätta makten....
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #8 skrivet: tor 12 feb 2009 08:40:47 »
Idag skulle jag kunna tänka mig att veckla ut en duk med en gris på iförd Polismössa att pinka på samtidigt som jag äter kebab och mellan tuggorna grymtar ”nöff”, ”nöff”.  När sedan Nöff, Nöff, Polisen kommer och skall föra bort mig så tar jag av mig på överkroppen där det står skrivet ”jag heter Neger Nigger”, tar upp några skor och kastar dom mot poliserna samtidigt som jag skriker ”jävla rasister”.  Nu snackar vi konst eller hur?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Att ifrågasätta makten
« Svar #9 skrivet: tor 12 feb 2009 12:25:02 »
Det bereo på vad tanken bakom detta är! Kan man svänga ihop någon motivation så är det tydligen konst då. Men gör man det bara för att det är kul så är det straffbart. I så fall har vi nog fått nya konstnärer i Sverige vid namn Kling och Klang...