Författare Ämne: Svensk möbelsöksida önskas  (läst 8223 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Svensk möbelsöksida önskas
« skrivet: tis 3 feb 2009 12:17:50 »
Tänk om det hade funnits en sida med svenska möbler såsom den danska. Om någon har tid, lust och kunskaper så vore det en bra idé att fixa en sådan!

SCHALLING

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
    • Studio Schalling
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #1 skrivet: ons 4 feb 2009 07:52:59 »
Har en webbutik där jag säljer moderna möbler, konst, lampor och annat inom heminredning. Adressen är www.schalling.se - VÄLKOMNA!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #2 skrivet: ons 4 feb 2009 12:11:06 »
Den första länken verkar vara saker till salu, men den andra kan vara användbar, även om det inte bara var svenska saker där. Fast när jag kollade på Svante Skogh t ex så fanns bara fyra föremål varav två bord. Jag hade hoppats på en mer omfattande sida, men tack iaf för länken!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #3 skrivet: ons 4 feb 2009 13:00:05 »
Jag sökte på Svante Skogh jag och kom till Decopedia.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #4 skrivet: tor 5 feb 2009 13:55:46 »
JJ, det tycker jag låter som ett utmärkt projekt för dig att ta dig an :)
« Senast ändrad: tor 5 feb 2009 14:38:37 av Wanja »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #5 skrivet: tor 5 feb 2009 14:30:59 »
Jag har lust, men inte tid och kunskaper...!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #6 skrivet: tor 5 feb 2009 15:52:52 »
Jag har lust, men inte tid och kunskaper...!

Det första innebär att du antingen får kasta av jante fran axeln och ställa dig den sista frågan en gång till om det verkligen är så; eller så hittar du det på vägen.
Det är mittenfaktorn som möjligtvis ställer till det för dig. Någon att samarbeta med kanske går att hitta?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #7 skrivet: tor 5 feb 2009 16:13:59 »
Varför inte samla på dig en stab... någon duktig på glas, någon på internet, och andra i olika områden.... rom byggdes inte på en dag men tillsammans är ni starka....Ingen kan allt och du borde nästan ha ett kontaktnät på olika områden....

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #8 skrivet: fre 6 feb 2009 06:43:18 »
Vi kanske kan dra ihop en stab här och göra det till ett gemensamt projekt! Jag känner ingen annan som är intresserad av sådana här saker förutom medlemmarna här på forumet.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #9 skrivet: fre 6 feb 2009 10:10:32 »
Vi kanske kan dra ihop en stab här och göra det till ett gemensamt projekt! Jag känner ingen annan som är intresserad av sådana här saker förutom medlemmarna här på forumet.

Du känner ju folk från fler forum, varför inte gå över gränserna och höra av intresset med fler som är duktiga på olika områden... Gör det till ett gränslöst projekt, kolla in vilka ställen på nätet som redan påbörjat eller visat intresse, mycket jobb är kanske redan gjort och blir en helhet när det sammanställs.
Dra dig inte för att kontakta folk du inte känner som du bara känner till ryktesvis och ställ frågan. Obekanta är bara vänner man inte känner än, så enkelt är det och vet du någon som är outstanding på sitt område så ta kontakt och ställ frågan.

Är det inte dags att ena antik och retrosverige nu?

Lägg ex en efterlysning på intresserade på samlaren.org, antikprat, pes och här. Om tanke och handling blir ett så finns snart sidan på nätet...
« Senast ändrad: fre 6 feb 2009 10:12:12 av kikarbara »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #10 skrivet: fre 6 feb 2009 12:24:46 »
Du känner ju folk från fler forum, varför inte gå över gränserna och höra av intresset med fler som är duktiga på olika områden... Gör det till ett gränslöst projekt, kolla in vilka ställen på nätet som redan påbörjat eller visat intresse, mycket jobb är kanske redan gjort och blir en helhet när det sammanställs.
Dra dig inte för att kontakta folk du inte känner som du bara känner till ryktesvis och ställ frågan. Obekanta är bara vänner man inte känner än, så enkelt är det och vet du någon som är outstanding på sitt område så ta kontakt och ställ frågan.

Är det inte dags att ena antik och retrosverige nu?

Lägg ex en efterlysning på intresserade på samlaren.org, antikprat, pes och här. Om tanke och handling blir ett så finns snart sidan på nätet...

Jag önskar att jag hade haft en lika positiv syn på detta, men tyvärr verkar det kört att ena retrosverige. Jag skriver nästan inte alls på AP längre eftersom man bara får en massa skit för vad man än skriver där. PES hinner jag inte ens läsa - synd eftersom det är ett bra ställe. Jag har satt in en massa annonser på Samlaren men tyvärr utan svar. Och att tillverka en hemsida har jag inga kunskaper i, och känner heller ingen som kan eller hinner. Sedan är det rättigheterna till bilderna som det kan bli en massa problem med. Dessutom har jag redan en hög med projekt som ligger och väntar som inte ens är påböjade och några bara halvfärdiga.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #11 skrivet: fre 6 feb 2009 12:30:07 »
Jag önskar att jag hade haft en lika positiv syn på detta, men tyvärr verkar det kört att ena retrosverige. Jag skriver nästan inte alls på AP längre eftersom man bara får en massa skit för vad man än skriver där. PES hinner jag inte ens läsa - synd eftersom det är ett bra ställe. Jag har satt in en massa annonser på Samlaren men tyvärr utan svar. Och att tillverka en hemsida har jag inga kunskaper i, och känner heller ingen som kan eller hinner. Sedan är det rättigheterna till bilderna som det kan bli en massa problem med. Dessutom har jag redan en hög med projekt som ligger och väntar som inte ens är påböjade och några bara halvfärdiga.

Jag tror inte att det behöver vara kört om man låter bli att knyta det till ett befintligt ställe. Men visst, kanske är jag naiv i detta.

Det är ju helt klart ett problem när man identiferiar ett behov och vill att någon annan skall ta tag i det. Min erfarenhet säger mig att det sällan blir gjort och OM det väl blir gjort förbaskar man sig själv att man inte tog tag i det själv när man hade tanken, eller känner sig bestulen på en god idé...

Deconet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #12 skrivet: tis 10 feb 2009 19:58:45 »
Tänk om det hade funnits en sida med svenska möbler såsom den danska. Om någon har tid, lust och kunskaper så vore det en bra idé att fixa en sådan!

Hej alla. Vi noterade denna korrespondens och kände oss manade att komma med ett upplysande och uppmuntrande inlägg. Vi på Deconet.com bygger just nu Decopedia - embryot till det som skall bli världens största och bästa referensverk för 1900-talsdesign. Precis som ni har vi saknat ett sådant. Snart öppnar vi upp Decopedia med en Wiki-funktion, så att alla som kan och vill skall kunna skapa, editera och publicera bilder och texter kring vår samlade designhistoria. Vi är övertygade om att den samlade kunskapen och entusiasmen hos designentusiaster och -experter världen runt är den bästa källan för att åstadkomma detta. Tänk er en site där små kluster av nischade experter inom varje område bidrar med sin kunskap - på det sättet skapar vi inte bara ett referensverk för svenska möbler, utan även för italienskt glas, japansk keramik, tjeckisk art deco, japansk samtidsdesign, osv. osv. - allt samlat på ett och samma ställe, i ett attraktivt, lättanvänt och lättåtkomligt format. I anslutning till varje objekt skall du sedan kunna se om det aktuella objektet finns till salu på Deconet, marknadsplatsen där köpare och säljare av moderna designföremål möts. Besök oss gärna, och kom med feedback och förslag.

Mvh,

/Deconet-teamet

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #13 skrivet: tis 10 feb 2009 22:41:58 »
Tänk er en site där små kluster av nischade experter inom varje område bidrar med sin kunskap
Ja, tänk det vet vi alla som suttit på forum och tagit vara på varandras kunskap i åratal :)  till slut skapade jag ett eget  ;)

Önskar er det allra bästa, lycka till!

Ada

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Svensk möbelsöksida önskas
« Svar #14 skrivet: tor 12 feb 2009 14:43:17 »
Ett utmärkt initiativ måste jag säga, men fördelen med den danska sidan är att man kan leta efter möbler man inte känner till formgivaren för genom att ställa in ett antal parametrar för utseende och material. Resultatet blir ett begränsat antal förslag och finns möbeln med i registret så hittar man den relativt lätt.