Författare Ämne: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?  (läst 6438 gånger)

Akire

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« skrivet: ons 11 feb 2009 15:13:23 »
Jag har några delar av en gammal grön glasservis och skulle vilja köpa fler, men vet inte vad servisen heter eller vilken tillverkare den har. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig här!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #1 skrivet: ons 11 feb 2009 17:04:43 »
Jag kan inte hjälpa dig med tillverkare..har själv samma servis i grönt och har hört olika bud på varifrån den är..allt från finska Arabia till att den skulle vara fransk..däremot kan jag berätta att det finns tallrikar i två olika storlekar samt djupa tallrikar o skålar till efterätt..finns även, förutom stora salladskålar,  ett stort uppläggningsfat..serien är gjord i grönt, mörkrött, klarglas samt ett bärnstensfärgat glas som skiftar från ljusgult till nästan brunt 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #2 skrivet: ons 11 feb 2009 17:09:50 »
Jag har växt upp med delar av detta. Inte finskt, ganska säker på att det är franskt (Vereco, Arcoroc, Luminarc). Är det inte nån liten tryckt text i botten? Ens "france"?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #3 skrivet: ons 11 feb 2009 17:23:00 »
Precis.... många som växt upp med denna servis..nej jag har lusläst botten..inga märkningar över huvudtaget..o aldrig sett någon med ens antydan till etikettsrest..

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #4 skrivet: ons 11 feb 2009 18:54:21 »
jag har assietter i mörkrött i serien; de har heller aldrig haft någon märkning. Jag är tämligen övertygad om att de inte är vare sig finska eller svenska, även om de till och ifrån saluförs som Reijmyre  ;)

Denver

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #5 skrivet: ons 11 feb 2009 19:56:48 »
Hej!

Kul att höra att fler tycker om denna glas service

Jag har själv salladsskål och 2 små skålar , mina är bärnstensfärgade.

Och som ni, har jag funderat vart de är gjorda för jag skulle också vilja få tag på fler delar.

Jag går mycket på auktion, så är det så att jag hittar nåt så kan jag ju höra av mig.

Kanske någon kan höra av sig till mig om de komma över de bärnstensfärgade.


engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #6 skrivet: ons 11 feb 2009 20:23:50 »
De gröna e allra lättast o hitta i mina trakter..de bärnstensfärgade springer jag på mer sällan..de röda har jag bara sett ett fåtal ggr o de i klarglas verkar sällsyntast.....priserna e låga 30 kr för en stor skål en femma eller tia per tallrik..de finns även som kaffeservis förresten 

Denver

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #7 skrivet: fre 6 mar 2009 08:28:35 »
Hej hej

Måste tillägga att jag hittade 2 små röda skålar i denna serie

jag som har en stor skål och 2 små i bärnstensfärg

Så nu har jag bestämt mig

Jag ska försöka få tag på 2 av de gröna.....

Det blir väl ett snygg samling

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?
« Svar #8 skrivet: fre 6 mar 2009 13:32:26 »
De här har jag växt upp med, fast i färgen som ni kallar bärnsten, vi kallar dem bruna.

Har mamma på besök och jag frågade henne om dessa, men hon sa att det var en billigare servis-serie som såldes som "okrossbara", dvs, de går inte sönder när man tappar dem utan de håller eller går i tusen bitar, inget mitt emellan. Från slutet av sextiotalet början på sjuttiotalet; och jag undrar om jag inte har hört att de är franska.

Finns även i kaffekoppar, tyvärr har hon inte sparat dem, och det blir jag lite putt över att höra, för kopparna är nästan dem jag minns och tyckte bäst om. Tallrikarna är så lagom i storlekarna så jag sitter nästan här och funderar över om inte det här den här serien jag själv skall satsa på, skall genast gå igenom hennes skåp och se vad som kan tänkas finnas kvar.