Glas > Övrigt och okänt ursprung

Grön glasservis - 70-tal? Tillverkare?

(1/2) > >>

Akire:
Jag har några delar av en gammal grön glasservis och skulle vilja köpa fler, men vet inte vad servisen heter eller vilken tillverkare den har. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig här!

engelsson:
Jag kan inte hjälpa dig med tillverkare..har själv samma servis i grönt och har hört olika bud på varifrån den är..allt från finska Arabia till att den skulle vara fransk..däremot kan jag berätta att det finns tallrikar i två olika storlekar samt djupa tallrikar o skålar till efterätt..finns även, förutom stora salladskålar,  ett stort uppläggningsfat..serien är gjord i grönt, mörkrött, klarglas samt ett bärnstensfärgat glas som skiftar från ljusgult till nästan brunt 

ada:
Jag har växt upp med delar av detta. Inte finskt, ganska säker på att det är franskt (Vereco, Arcoroc, Luminarc). Är det inte nån liten tryckt text i botten? Ens "france"?

engelsson:
Precis.... många som växt upp med denna servis..nej jag har lusläst botten..inga märkningar över huvudtaget..o aldrig sett någon med ens antydan till etikettsrest..

Moses:
jag har assietter i mörkrött i serien; de har heller aldrig haft någon märkning. Jag är tämligen övertygad om att de inte är vare sig finska eller svenska, även om de till och ifrån saluförs som Reijmyre  ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion