Författare Ämne: Souvenir, eller?  (läst 5261 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Souvenir, eller?
« skrivet: ons 18 feb 2009 19:29:05 »
Grekisk (?) dam i något massamaterial, dock hårdare än gips. 24 cm hög och med texten TANAPPA på sockeln. Försökte titta efter gjutskarvarna, men kunde inte upptäcka dem. Turistkrafs?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Souvenir, eller?
« Svar #1 skrivet: mån 23 feb 2009 09:23:16 »
Gulnad plastolin. Troligen Italiensk från 1960-1970-talet av Santini, Italien. Inte turistgrej men inget att ha heller annat än som kuriosa.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Souvenir, eller?
« Svar #2 skrivet: mån 23 feb 2009 09:29:28 »
Gulnad plastolin. Troligen Italiensk från 1960-1970-talet av Santini, Italien. Inte turistgrej men inget att ha heller annat än som kuriosa.

Vad är plastolin? Skall jag gissa att även den här figuren är en plastolinfigur? Jag har antagit att det är Siddharta från den asketiska perioden med tanke på magerställdhet och öronsnibbar men förstår inte varför skrället står på ett barn...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Souvenir, eller?
« Svar #3 skrivet: mån 23 feb 2009 13:26:05 »
Ser också ut som plastolin från Santini, kan ev vara Indiskt och benmassa. Same shit.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Souvenir, eller?
« Svar #4 skrivet: mån 23 feb 2009 20:53:45 »
Glömde säga, det är Shiva Kikarn, förgöraren men samtidigt skaparen. Den 6:te mars så är det Shivas natt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Souvenir, eller?
« Svar #5 skrivet: mån 23 feb 2009 21:32:03 »
Glömde säga, det är Shiva Kikarn, förgöraren men samtidigt skaparen. Den 6:te mars så är det Shivas natt.

Nämen, åh, tack så hjärtligt!! Vad är det som är signifikativt med shiva på den här?

Hittar ju liksom inte många armar någonstan, men jag antar att det är någon av de olika epiteterna som du hänsyftar till??
« Senast ändrad: mån 23 feb 2009 21:34:43 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Souvenir, eller?
« Svar #6 skrivet: mån 23 feb 2009 22:04:26 »
Står på ett barn. Shiva avbildas så i en av sina skepnader. Det är lite fågel Fenix över Shiva. Varför det inte är fler armar, oftast är det det men inte alltid. 

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Souvenir, eller?
« Svar #7 skrivet: tis 24 feb 2009 00:20:08 »
Står på ett barn. Shiva avbildas så i en av sina skepnader. Det är lite fågel Fenix över Shiva. Varför det inte är fler armar, oftast är det det men inte alltid. 

Ahaaaa, jamen det undrar jag om jag inte vet om när jag tänker efter... fast det är en blå variant med många armar jag har sett. Har undrat om det är någon särskild symbolik just att stå på någon som är försvarslös som ett barn... men vet du vilken av skepnaderna det är? H*n lär väl ha både olika kön och ett ANTAL alteregon...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Souvenir, eller?
« Svar #8 skrivet: tis 24 feb 2009 12:36:31 »
Fel av mig, det var Shivas natt i natten som gick. Kan det vara ett omen? Glömde bort att den flyttar på sig.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Souvenir, eller?
« Svar #9 skrivet: tis 24 feb 2009 20:49:06 »
Fel av mig, det var Shivas natt i natten som gick. Kan det vara ett omen? Glömde bort att den flyttar på sig.

Det är ABSOLUT ett omen. Och eftersom det är shiva vi pratar om så kan det vara både bra och dåligt antar jag....

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Souvenir, eller?
« Svar #10 skrivet: ons 25 feb 2009 17:56:16 »
Det är alltid bra med ett omen från Shiva. Vid negativa händelser så finns det väl ingen anledning att komma med ett omen, eller hur. Jag är faktiskt hindu själv så det var lite genant det här med fel datum på Shivas natt. Fast för min del handlar det mest om att leva enligt Bhagavad-Gita fast i en modernare "västerländskifierad" version. Det är för övrigt ett omen det också fast från Krsna.