Författare Ämne: Konstfack och det repressiva samhällsklimatet.  (läst 1819 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Konstfack och det repressiva samhällsklimatet.
« skrivet: fre 20 feb 2009 08:49:45 »
”Att hålla sig till lagar och regler som vi andra gör.” Vi andra var ordet. Ja detta uttalande handlar naturligtvis om Konstfack och konstfacks elever. Det är sorgligt att se hur den så kallade jantelagen har blivit högsta mode. Jantelagen vars ursprung kommer från en isolerad och av inavel degenererad landsbygd har fått nytt liv, sorgligt.

Det får mig också att tänka på min favoritfilm Easy Rider där några indolenta beväpnade lantisar helt enkelt eliminerar de som inte faller helt innanför normen. ”Vi vill inte se, vi vill inte vakna, vi vill inte oroas utan allt skall vara som det alltid varit.” Var har vi mångfalden? Var finns luften? Nej här pratas det bara om kostnader på några 1.000-lappar. De stackars skattebetalarna som blir så betungade av dessa experiment och konstyttringar.

Ministrar och laglydiga medborgare överträffar varandra i en hallelujasång till tråkighetens lov. Vi vill inte tänk, stör oss inte utan arbeta, arbeta, arbeta och gör något meningsfullt i valfrihetens namn. Varför inte framställa tandkräm så vi har ytterligare ett tandkrämsmärke vi kan välja på så att våra munnar blir rena och bara säger saker som stämmer med den rådande paradigmen. Det blir lugnast så, vi vill sova, sova, sova låt oss för faan få sova i fred. Detta är inget framtidskoncept direkt men det är lugnt och skönt.