Författare Ämne: Muminmuggar (igen)  (läst 17912 gånger)

boonnie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Muminmuggar (igen)
« skrivet: fre 20 feb 2009 14:34:53 »
Hej!
Jag hittade det här forumet när jag googlade efter Arabias Mumin-muggar utan att hitta det jag sökte.
För ett par år sen hittade jag två mumin-muggar från arabia på en loppis, och nu vill jag veta lite mer om dem.
Har sett att de går ganska dyrt på tradera, men de muggarna skiljer sig ifrån mina.
De från 90-92 har ett mumintroll målat i botten, det har inte mina men de är heller inte nytillverkade.
Efter att ha titta lite här såg jag att muggen är från 50-talet och serien "teema",
och det är precis vad som står i botten på mina.

Är det någon som är lite mer insatt och har lust att förklara för mig?
Jag tycker att det känns som en muggdjungel :)

mvh Emelie

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #1 skrivet: fre 20 feb 2009 15:00:46 »
Skulle det inte ha varit fiffigt att ta en bild av muggarna, så att man vet vilka muggar du talar om.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #2 skrivet: fre 20 feb 2009 15:09:52 »
Men det är teema-muggen som är bas till de "nya" muminmuggarna (teema hette inte teema då, utan kilta, det var när nytillverkningen kom igång och Kaj Franck själv justerade lite formgivningsdetaljer som det nya namnet teema kom till)

Se om du hittar muggarna här

http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.nsf/file/tietoa_arabiasta_muumit_arabiassa_muumi_keraily_esite_low20s/$file/muumi_ker%C3%A4ily_esite_LOW(20s).pdf

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

boonnie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #3 skrivet: fre 20 feb 2009 15:15:01 »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #4 skrivet: fre 20 feb 2009 15:25:26 »
Men man måste vara medlem för att se bilderna eller? Ser inget alltså. Är de större än 150 kb/st och du inte kan minska, kan du mejla dem till mej på admin@retroforum.se
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

boonnie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #5 skrivet: fre 20 feb 2009 16:02:36 »
Hej! Nej man måste inte vara medlem för att se bilderna, klicka i på dagens datum i vänsterkolumnen så kommer bilden fram.
(Den sidan är sämst för att ladda upp bilder, men mitt ftp-program strulade).
Hoppas att det funkar :)

Den blå muggen är "mumin målar", den rosa har jag inte hittat ngt namn på.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #6 skrivet: fre 20 feb 2009 17:10:38 »
Hej! Nej man måste inte vara medlem för att se bilderna, klicka i på dagens datum i vänsterkolumnen så kommer bilden fram.
(Den sidan är sämst för att ladda upp bilder, men mitt ftp-program strulade).
Hoppas att det funkar :)

Den blå muggen är "mumin målar", den rosa har jag inte hittat ngt namn på.

Kul att du hittade hit! Måste dock tyvärr sälla mig till de övriga och fråga om inte du kan visa bild på muggarna här. Sannolikheten att få bra svar är ganska stor, speciellt då det finns flera kännare här av finsk äldre porslin, och jag tror nog att "vi" kan vara liiite bekväma och vilja se bilden utan att gå vidare på länk. (nu talade jag bara för mig själv som dock inte har kunskap om äldre moominmuggar och dyligt; men som gärna vill se).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #7 skrivet: fre 20 feb 2009 17:35:28 »
Bägge muggarna från 90-92 finns i länken jag la in, som samlar hela Arabias produktion av muminprylar (Kilta började för övrigt nytillverkas under namnet Teema 1975)

Jag lånar bilden från bilddagboken, dessa tidiga går för stora pengar, kolla att de är hela bara, särskilt så öronen inte håller på att lossna.

Tillägg: Jag hittade en rosa på Tradera 2551 kr slutbud, en annan för 1525, högsta pris på Mumin målar senare tid 793 kr
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=mumin&ended=1 (sortera på pris)
« Senast ändrad: fre 20 feb 2009 17:43:33 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

boonnie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #8 skrivet: fre 20 feb 2009 18:57:03 »
Det som jag blir lite fundersam över är att de skiljer sig i botten från alla jag har sett på tradera.
De andra har ett mumintroll under, mina har inte det.
Men det kanske bara är olika serier, olika år?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #9 skrivet: fre 20 feb 2009 19:09:12 »
Kan ju vara bland de första tillverkade, innan de kommit på sin logotype för muminprodukterna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

boonnie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #10 skrivet: fre 20 feb 2009 19:18:00 »
Tack för alla svar :)

Min sambo fick en knäpp på näsan, haha.
Jag har jobbat på Myrorna tidigare och älskar loppisar, så vårat hem innehåller många fynd.
Han har bara fnyst åt mig, men nu kan han inte säga något!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #11 skrivet: fre 20 feb 2009 19:26:11 »
Du är välkommen att fråga om, eller bara visa, fler fynd :) Det är såna vi är allihop här, med "hem som innehåller många fynd" :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #12 skrivet: fre 20 feb 2009 19:30:35 »
Den rosa (serie) är tillverkad 19901992 och den blå (mumintrollen trollar) 1990-1996. Dekoration av Tove Jansson/Tove Slotte-Elevant, Kaj Francks tema-muggar. Det är alltså några av de dyrare, speciellt den rosa. Första upplagan med kort tillverkningstid. Början på 2000-talet när de blev populära var upplagorna betydligt större.

« Senast ändrad: fre 20 feb 2009 19:32:18 av JR »

boonnie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #13 skrivet: fre 20 feb 2009 19:33:48 »
Jag har försökt att hålla mig till en sak, porslin och framförallt då assietter.
Fast de kan jag inte visa på bild, det är mkt krackelerad glasyr haha, men de är charmiga :)

Testar att få mina muggar sålt på tradera, vill helst inte sälja dem då jag köpte dem för att de är charmiga och inte för att göra pengar, men nu måste jag välja mellan muggar eller körkort.

Tack för alla svar och all hjälp.

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Muminmuggar (igen)
« Svar #14 skrivet: fre 20 feb 2009 19:35:14 »
Du borde sälja dem på huuto.net, finska motsvarigheten till tradera. Priset blir nog bättre där.